GRUPP 5
FRAM- OCH BACKVÄXELLÅDAN.
Fram- och backväxellådan, illustrerad å bild VIII, är
försedd med tre axlar, av vilka den ena, huvudaxeln H, är kopplad
till motoraxeln och de övriga, s.k. mellanaxlarna, till främre
och bakre boggiedrivaxlarna resp. A huvudaxeln finnas tvenne frigående
spiralskurna kugghjul, 1 och 2, med 27 resp. 30 kugg, monterade och en mellan
dessa å bommar medelst en kopplingsgaffel förskjutbar omkopplare
6, genom vilken det ena eller det andra av de båda frigående kugghjulen
kunna sammankopplas med huvudaxeln. Av de båda mellanaxlarna är
den övre försedd med tvenne spiralskurna, med axeln medelst kilar
fast förbundna kugghjul 3 och 4, med 30 resp. 27 kugg, och den undre
med ett med axeln fast förbundet kugghjul 5 med 27 kugg. Det bakre av
de på huvudaxeln frigående kugghjulen är i konstant ingrepp
med det bakre kagghjulet 3 på övre mellanaxeln, och det främre
frigående kugghjulet är i konstant ingrepp med det lasta kugghjulet
5 på den undre mellanaxeln. Detta senare kugghjul är även
i konstant ingrepp med det främre fasta kugghjulet 4 på den övre
mellanaxeln.
För körning framåt föres omkopplaren 6 framåt,
tills dess tänder ingripa i motsvarande tänder på kugghjul
1. Därvid drives den undre mellanaxeln genom dess fasta kugghjul 5 och
driver detta i sin tur den övre mellanaxeln, varvid kugghjul 2 löper
fritt på huvudaxeln. För körning bakåt föres
omkopplaren 6 bakåt, tills dess tänder ingripa, i motsvarande
tänder på kugghjul 2, varvid detta kommer att driva den övre
mellanaxeln genom kugghjul 3. Det främre kugghjulet 4 på denna
axel driver i sin tur den undre mellanaxeln genom kugghjul 5 och kommer därvid
kugghjul 1 att löpa fritt på huvudaxeln. Omkopplaren, 6, resp.
lägen, fram, frigående och back, bestämmas av en fjäderbelastad
kula, som ingriper i spår på kopplingsgaffelns axel.
I växellådans hus finnas två med rörpluggar slutna
hål, ett på sidan för påfyllning av olja, vilket samtidigt
tjänar som nivåhål, och ett undertill för tömning
av olja, På växellådshusets övre sida finnes
ett hål för en luftningsplugg. På växellådshusets
bakre gavel finnas trenne med packningar tätade lock över urtagen
för växellådsaxlarna, i locket vid den övre mellanaxeln
finnes anbragt en elektrisk generator, vilken levererar ström till å
kontrollborden monterade mätinstrument, på vilka vagnens körhastighet
kan direkt avläsas. Den främre gaveln utgöres av ett enda
stort lock, varå de främre lagren sitta monterade.
Demontering och montering
Vid lådans demontering lossas skruvarna, som hålla den främre
växellådsgaveln, varvid denna kan borttagas med samtliga axlar
vidhängande» Innan detta kan ske, måste emellertid locket
över urtaget för växel förargaffeln järnte denna
senare borttagas. Montering sker i omvänd ordning.
Skötsel
För att växellådan skall arbeta tillfredsställande,
måste den hållas fylld med olja till angiven nivå. Den
för smörjningen lämpliga oljan finnes angiven i smörjningstabellen
å bild XXXII. Oljebyte bör
ske efter 5000 km., då växellådan är ny. Därefter
var 30000:de km. I detta sammanhang må påpekas, att de på
främre växellådsgaveln befintliga packningshållarna,
vilka äro försedda med trycksmörjnipplar, skola hållas
fyllda med fett för erhållande av effektiv tätning. För
att vara säker om komplett fyllning, skall så mycket fett intryckas,
att detsamma uttränger vid labyrinten. Vidare bör observeras att
den vid axeln till växelförargaffeln befintliga packningsmuttern
drages till, om olja skulle uttränga runt axeln. Ävenså
måste dagligen tillses att hålet i luftnings-pluggen ej är
täppt av smuts eller dylikt.
Manövrering
Fram- och backväxelns manövrering, visad å bild IX, sker medelst spakar, monterade
på mariöverborden. För att möjliggöra manövrering
med endera spaken, medan den andra är låst, överföres
manöverrörelsen via en differentierande anordning mellan tväraxlarna,
såsom visas å bild X. Dragstängerna från spakrana
på manöverborden förbindas med länkarmarna på
ytterändarna av tväraxlarna, vid vilkas inre ändar differentialdreven
äro fastade, och differentialens pinjongaxel förbindes medelst
en dragstång med växel förargaffelns axel i fram- och backväxellådan.
Genom denna anordning erhålles alltid lika rörelse till storlek
och riktning av växelföraraxelns gaffel, vare sig manövrering
sker från ena eller andra manöverbordet.
Dragfjädrarna hjälpa till att hålla fram- och backväxellådans
kopplingsgaffel i resp. lägen.
Differentialhjulens hus bör vara fyllt med fett. Vid tväraxlarnas
inbyggnadslager finnas smörjnipplar anbragta för trycksmörjning.
Nästa avsnitt
Yo8-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 4 augusti 2006