GRUPP 6.
KARDANAXLARNA.
Motorns effekt överföres till fram- och backväxellådan
och drivhjulsaxlarna resp. via tre stycken kardanaxlar, visade å bild XI. Två av dessa äro
utförda i två delar, nämligen axeln mellan motorn och fram-och
backväxellådan samt axeln mellan den senare och främre drivhjulsaxeln.
De delade kardanaxlarna äro förutom vid ytterändarna lagrade
omedelbart framför den mellersta knuten. Ifrågavarande
lager utgöres av ett sfäriskt kullager, som är elastiskt
anbragt på bärbalken i ramen. Dessa lager utjämna
automatiskt axelns riktningsändringar. De löpa helt i olja
eller fett och äro utåt omsorgsfullt tätade medelst filtpackningar.
På utsidan av packningarna sitta dessutom plåtskålar, som
skydda mot smuts och vatten. Lagerhuset fästes till balken medelst
4 bultar. Gummidynor äro anbragta mellan lagerhuset och balken för
att lagret skall erhålla tillräcklig rörelsefrihet.
Skötsel
Kardanknutarna äro utförda med nållager. Nipplar för
trycksmörjning finnas anbragta dels på korset, dels på gaffeln
för smörjning av nållager resp. bommar. Smörjning bör
ske med regelbundna mellanrum eller ungefär var 30000: de km.
Mellanlagren för de delade kardanaxlarna skola smörjas ungefär
var 10000:de km. Beträffande lämplig olja resp. fett hänvisas
till smörjningstabellen å bild XXXII.
Demontering och montering
Kardanaxeln utbalanseras tillsammans med sina respektive knutar vid ett
varvtal, som ligger högre än det normala. Nödvändigheten
av god utbalansering gör att kardanaxlama endast levereras komplett,
dvs med kardanknutar. Varje kardanaxel är försedd med två
påmålade streck; ett på själva axeln och ett på
knuten. Vid montering måste ovillkorligen iakttagas, att dessa streck
ligga i linje med varandra, emedan aggregatet är utbalanserat i detta
läge. Vid demontering av en tvådelad kardanaxel lossas först
den bakre kardanknutsflänsen. Sedan den bakre axelhalvan avlägsnats,
lossas stödlagret från bärbalken, varefter den återstående
flänsen lossas. Montering sker i omvänd ordning, varvid såsom
ovan nämnts iakttages att strecket på den spårförsedda
axeländen stämmer överens med motsvarande streck på
kardanknuten.
KARDANVVÄXELN
Kardanväxeln, illustrerad å bild XII, överför effekten
från kardanaxeln till hjulaxeln och består av 2 koniska kugghjul
med spiralskarna kuggar. Det ena av dessa kugghjul, pinjongen med 10 kugg,
är gjort i ett stycke med pinjongaxeln, vilken sitter lagrad med två
mot varandra vända koniska rullager vid den yttre änden och ett
sfäriskt rullager vid den inre änden, närmast pinjonghjulet.
Det andra av de koniska kugghjulen, kronhjulet, med 27 kugg, sitter fastnitat
till en på hjulaxeln utformad fläns. Vid eventuellt utbyte av
kronhjul måste nitningen utföras med stor noggrannhet, så
att kronhjulet på alla punkter ligger an mot flänsen med andra
ord är fullständigt vinkelrätt mot axeln. Kardankåpan,
vilken omsluter de koniska kugghjulen, är lagrad med koniska rullager
å hjulaxeln» Kardanväxeln är utsatt för synnerligen
stora påkänningar, och för att den skall kunna arbeta tyst
och jämt, fordras stor noggrannhet vid kugghjulens anbringande i kardankåpan.
En kuggväxel måste alltid ha ett visst glapp. Vidare skall kuggarnas
anläggning mot varandra uppfylla vissa teoretiska fordringar, för
att växeln skall fungera tillfredsställande.
Förfaringssättet vid kuggväxelns justering är som
följer: Några kuggar å stora, drevet, kronhjulet,
bestrykes med märkfärg på båda sidor, varefter lilla
drevet, pinjongen, vrides runt några varv åt båda hållen,
under det att stora drevet å axeln bromsas. Märkena i märkfärgen
utvisa anläggningen hos kuggarna. Figur 1, bild XIX, visar några
typiska kuggkontakter, av vilka A är riktig och de övriga felaktiga.
I varje par är bilden till vänster kuggens drivande sida och den
till höger kuggens baksida. Bilderna utvisa märkena å stora
drevet.
- A visar riktig kuggkontakt,
- B visar ett snett ingrepp, på grund av felaktig riktning hos
lilla drevets axel
- C visar för hårt ingrepp vid kuggens tå. Lilla
drevet flyttas i riktning från stora drevet.
- D visar för hårt ingrepp vid kuggens häl. Lilla
drevet flyttas i riktning mot stora drevet.
- E visar för hårt ingrepp vid kuggens bas. Lilla drevet
skall flyttas i axiell riktning från stora drevet.
- F visar för hårt ingrepp vid kuggens topp. Lilla drevet
skall flyttas i riktning mot stora drevets centrum.
Tag alltid med i beräkningen att en förändring av lilla
eller stora drevets läge förändrar glapprummet i växeln,
varför man efter varje ändring måste kontrollera, att glappet
är korrekt. Dessa märkningar böra utföras med största
omsorg, och får man icke nöja sig med mindre än att kuggkontakten
är åtminstone i det närmaste i likhet med A.
Det räcker icke, att endast några få kuggar eller endast
en sida av de undersökta kuggarna giva den önskade märkningen,
utan bägge sidorna på alla kuggarna skola märka riktigt.
När lilla drevet är för långt inskjutet mot stora
drevets centrum, förstöres stora drevets kuggar vid tån,
och lilla drevets kuggar brytas av, beroende på att glappet är
för litet, så att kuggarna fastna i stora drevets luckor. Om däremot
lilla drevet ej är tillräckligt framskjutet mot stora drevet, förstöras
kuggarna vid hälen.
Pinjongens justering axiellt sker medelst mellanlägg, vilka placeras
mellan pinjongens lagerhållare och kardankåpan. Ringhjulets justering
i axiell led eller rättare sagt pinjongens justering sidledes sker
medelst de på hjulaxeln monterade rullagrens gängade ansättningsringar.
För möjliggörande av denna justering borttagas skruvarna,
som fästa packningshållarna vid kardankåpan, och justerringarna
in- respektive urskruvas med hjälp av packningshållarna.
De på pinjongaxeln befintliga koniska rullagren justerats medelst
mellanlägg, anbragta mellan packningshållaren och lagerhållaren.
För tätning av kardankåpan runt hjulaxeln finnes förutom
de förut nämnda packningshål lama med tillhörande manschettpackningar
även en labyrinttätning vid vardera sidan. Dessa labyrimttätningar
hållas i läge medelst spännringar, bestående av en
delad ring med därå anbragta bladfjädrar, och för justering
av fjäderspänningen medlevereras ytterligare en. lös delad
ring, försedd med justerskruvar, som placeras utanför den delade
ringen med bladfjädrar. Denna justerring användes endast, då
det gäller den inre spännringen. Fjäderspänningen å
den yttre spännringen kan justeras med hjälp av en skruvmejsel,
som kilas in mellan spännringen och hjulet. Vid justering lossas de
skruvar, som sammanhålla spännringen. Denna förskjutes med
hjälp av justerskruvarna, resp. skruvmejseln, de båda kläm-skruvarna
tilldragas åter, varefter justerringen, när sådan använts,
avlägsnas. Såsom framgår av bild XII äro de båda
packningshållarna vid hjulaxeln såväl som packningshåll
aren vid pinjongaxeln utrustade med nipplar för trycksmörjning.
För erhållande av effektiv tätning måste tillses att
packningshållarna hållas fyllda med fett, och skall man för
att vara övertygad om att så är fallet inspruta så
mycket fett, att detta börjar uttränga vid labyrinttätningen.
Kardankåpan, vilken är utförd i två delar, är
försedd med två hål tillslutna med rörpluggar, det
ena för oljepåfyllning respektive nivåbestämning och
det andra för urtappning av oljan På kardankåpans översida
finnes en luftningsplugg. Vridmomenten motverkande reaktionsstag finnas anbragta
mellan vardera kardankåpan och boggieramen, Reaktionsstagstapparna
äro försedda med nipplar för trycksmörjning.
Demontering och montering
Vid kardanväxelns demontering lossas först reaktionsstagen,
därefter samtliga skruvar, som fästhålla packningshållarna
vid hjulaxeln såväl som vid pinjonglagerhållaren, varefter
bultarna, som sammanhålla de båda kardankåpshalvorna,
borttagas. Montering sker i omvänd ordning.
Smörjning
För att kardanväxeln skall arbeta på ett tillfredsställande
sätt är det av vikt, att kåpan hålles fylld till angiven
nivå med olja. Lämplig olja finnes angiven i smörjningstabell
bild XXXII. Oljan bör
urtappas och kardanhuset rengöras, medan det är varmt, samt pånyttfyllas
efter 5000 km, då kardanväxeln är ny; därefter
var 30000:de km. Ävenså bör tillses att samtliga packningshållare
äro fyllda med fett, samt att reaktionsstagstapparna äro väl
smorda. Dessutom skall dagligen kontrolleras att luftningspluggens hål
ej är tilltäppt med smuts eller dylikt.
HJULAXLAR MED TILLBEHÖR.
Hjulaxlarna äro lagrade i SKF lagerboxar, visade å bild XII,
med dubbla sfäriska rullager, d.v.s. fyra lager per axel. Själva
lagerboxen är utförd av stålgjutgods och utgöres av
en över- och en underdel.
Lagerboxarna äro fyllda med rullagerfett, och böra desamma öppnas
och smörjningen kontrolleras var 100000:de km.
Nästa avsnitt
Yo8-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 4 augusti 2006