GRUPP 8
BROMSSYSTEMET,
Bromssystemet utgöres dels av en tryckluftmanövrerad på
samtliga hjul mekaniskt verkande driftbroms, dels av en på de fyra
hjulen till Boggien närmast föraren mekaniskt verkande handbroms.
Tryckluftsystemet visas schematiskt å bild XV och placeringen av de olika apparaterna i vagnen
å bild XVI samt den mekaniska
anordningen för såväl drift-, som handbroms å bilder
XVII och XVIII. Förutom för bromsning användes tryckluft
för dörrmanövrering, sandning och signalering. De härför
använda kontrollorganen och apparaterna åskådliggöras
å ovannämnda schema samt bilder och figurer efter texten. Härnedan
följer en kortfattad beskrivning över de olika apparaternas funktion
samt skötselföreskrifter under hänvisning till å schemat
angivna nummerbeteckningar.
1. Insugningsfiltret, modell Tillquist, bestående av en
cylindrisk behållare fylld med filtervävnad och en ljuddämpare,
är inskruvat i kompressorns luftintag och renar den ingående friskluften.
Ljuddämparen tjänar till att eliminera ljudet från den
inrusande luften. Insugningsfiltret losstages från kompressorn för
rengöring var 2000:de km, varvid ljuddämparen avlägsnas
och filtermassan rentvättas i bensin eller trichloretylen och renblåses
med tryckluft. Efter rengöring skall filtret fuktas med olja.
2. Kompressorn är av kolvtyp, monterad framtill på
höger sida av motorn. Den drives medelst kilrem från vevaxeln
och smörjes från motorns trycksmörjningssystem, till vilket
den är ansluten medelst rörledningar. Efter det att kompressorn
varit demonterad och tömd på olja. skall l/2 l.motorolja påfyllas
i dess vevhus.
3. Kylrör av tunnväggiga stålrör ombesörjer
den komprimerade luftens avkylning, innan densamma fortsätter till
huvudluftbehållarna. Kylrören böra, om de bliva täckta
med smuts, renspolas med vatten.
6. Oljeavskiljaren, fig 2 bild XIX, tjänar till att avskilja
event. medföljande kompressorolja. Oljan avskiljes, då
luften passerar och uppsamlas i behållarens undre del, I bottnen
av behållaren finnes avbragt en kikkran för oljans avtappning.
Avskild olja avtappas genom bottenkranen dagligen.
7. Tryckregulatorn, fig. 3 bild XX, är av typ RU 30l/2,
modell Tillquist, och den tjänar till att hålla trycket i huvudluftbehållarna
så nära som möjligt konstant vid 6 kg/cm2.
Den i kompressorn alstrade tryckluften passerar genom regulatorns backventil.
Kanal "a" förbinder rummet ovanför backventilen med rummet innanför
membranen. Då fastställt arbetstryck uppnåtts, lättar
membranen och tryckluft passerar förbi denna och genom kanal "c" till
rummet ovanför regleringskolven. Denna tryckes ned och
öppnar tomgångsventilen. Kompressorn arbetar därefter i tomgång,
då luften passerar genom kanal "d" och avgår genom ljuddämparfiltret.
Backventilen hindrar den i systemet inpumpade luften från att
strömma tillbaka. Då behållartrycket sjunkit med c:a 0,4
kg/cm2, stänger membranen. Luften ovanför regleringskolven
avgår genom evakueringsmunstycket "e", kolven återgår
till sitt övre läge och tomgångsventilen stänger.
Kompressorn arbetar åter mot behållartrycket, och tryckluft
passerar genom backventilen till behållarna.
Event. fel och deras avhjälpande:
1) Luft läcker genom ljuddämparfiltret, innan fullt
behållartryck uppnåtts.
Orsak och åtgärd: a) Tomgångsventilen
otät, - Ventilen utskruvas med tappnyckel, Ventilplatta och tätningsring
rengöras. Skadade delar utbytas.
b) Membranen otät. - Uttages och rengöres, utbytes vid allra
minsta skada. Membranen infettas lätt vid hopsättning,
2) Behållarluft läcker genom ljuddämparfiltret
vid stillastående kompressor även sedan arbetstryckets undre
gränsvärde passerats.
Orsak och åtgärd a) Backventil otät.
- Backventilen utskruvas med tappnyckel. Ventilplatta och tätningsring
rengöras. Skadade delar utbytas.
b) Membran otät, vid kraftigt läckage även kolvmanschetten.
Membranen undersökes och behandlas enl. 1 b ovan. Regleringskolven
uttages, kolvmanschetten rengöres, uppmjukas och infettas,
3) Tryckregulatorn kopplar ej in kompressorn på laddning,
trots att behållartrycket sjunker under den undre gränsen.
Orsak och åtgärd a) Evakueringshålet "e"
igenstoppat, - Ljuddämparfiltret avmonteras och munstycket rengöres
försiktigt. Hålet får ej förstoras,
b) Membranen otät. - Avhjälpes enl.- 1 b ovan.
c) Kolven har fastnat i nedtryckt läge. - Regleringskolven uttages,
kolvmanschetten rengöres, uppmjukas och infettas.
d) Tomgångsventilen otät. - Avhjälpes enl. 1 b ovan.
4) Tryckregulatorn kopplar ej ut kompressorn, trots att fullt
tryck uppnåtts i behållaren utan fortsätter att låta.
kompressorn arbeta, tills säkerhetsventilen blåser,.
Orsak och åtgärd
a) Kolven har fastnat i sitt övre läge. - Avhjälpes
enl. 3 c ovan.
5) Tryckregulatorn bullrar.
Orsak och åtgärd
a) Membranen sitter lös. - Skruvhylsan åtdrages
b) Membranen är torr. - Avhjälpes enl. I b ovan.
Tryckregulatorn tömmes och rengöres vid allmän genomgång.
8. Huvudluftbehållarna utgöras av cylindriska plåtbehållare,
rymd 150 lit., som tjäna till att magasinera komprimerad luft, vilken
skall utgöra en reserv, om tryckluftbehovet momentant skulle
överstiga kompressorns kapacitet samt även användas vid manövrering
under stillastående. Behållarna äro försedda
med ventiler 10 för avtappning av kondensvatten, vilket bör ske
daglingen.
9. Säkerhetsventilen utgöres av en enkel fjäderberlastad
kulventil och träder i funktion, för den händelse
tryckregulatorn ej skulle verka och om trycket skulle stiga till 6
1/2 kg/cm2 , för vilket tryck säkerhetsventilen är
inställd. Densamma är plomberad och får ej utsättas
för åverkan.
11. Alkoholförgasaren. fig. 4 bild XX, har till
uppgift att giva tryckluften en tillsats av alkoholånga till förhindrande
av att medföljande vattenpartiklar frysa under den kalla årstiden
och så menligt inverka på systemets funktion.
Alkoholförgasaren måste ovillkorligen innehålla
sprit, när yttertemperaturen är 0o C
eller därunder. Före spritens påfyllande skall
event. kondensvatten avtappas genom bottenpluggen. Påfyllning
av alkohol kan ske inifrån vagnen.
12. Luftfiltret fig. 5 bild XXI har till uppgift att rena
den passerande tryckluften från event. från rörledningarna
härstammande föroreningar, vilka skulle kunna menligt inverka
på de efterföljande apparaternas funktion.
Filtermassan utgöres av tagel. Beträffande luftventilens
skötsel gäller följande:
a) Kondensvatten avtappas genom bottenpluggen dagligen.
b) Filtret isärtages och filtermassan tvättas
i bensin eller tri-cloretylén
15. Reduceringsventilen, fig 6, bild XXI, typ R 7, modell
Tillquist, tjänar till att reducera trycket mellan huvudluftbehållaren
och manöverventilen från 6 kg/cm2
till c:a 4 kg/cm2. Reduceringsventilen består av
en undre fjäderkammare och en övre ventilkamrnare mellan vilka
ett böjligt membran.13, bestående av ett flertal plåtlameller
är insatt. Membranen pressas uppåt av en eller flera underliggande
spiralfjädrar 10, 11 och påverkar i sin tur kägelventilen
7 i den övre kammaren. Tryckluften strömmar från
högtrycks sidan genom kägelventilen till lågtryckssidan.
Då trycket på lågtryckssidan nått ett sådant
värde att fjäderspänningen uppväges, pressas membranen
nedåt och kägelventilen stänges av fjädern. 12. Då
lufttrycket på lågtryckssidan sjunker till ett värde, som
ligger under fjäderspänningen öppnas kägelventilen åter,
och högtrycksluft kan inströmma. Fjäderns inställning
på önskat tryck sker genom in- eller urskruvning av den gängade
bottenhylsan 4, vilken sedan låses med säkringsskruven 14.
Event. fel och deras avhjälpande.
1) Lågtrycket stiger över önskat värde.
Orsak och åtgärd a) Ventil otät. - Ventil
och säte rengöras, omslipas om så erfordras,
b) Ventilen har fastnat i öppet läge på grund av smuts,
-Rengöring och infettning av styrningsytorna.
c) Brusten ventilfjäder. - Skadad fjäder utbytes.
d) Ventilen fastfrusen. - Upptinas försiktigt med blåslampa.
Smältvattnet avlägsnas ur ventilhuset. Styr-och tätningsytor
avtorkas och infettas,
2) Tryckluft utströmmar från fjäderkammaren.
Orsak och åtgärd Brott på membranen. - Membranen
utbytes
:
3) Ventilen brummar under matning.
Orsak och åtgärd Styrkolven 3 i fjäderkammaren
kantrar eller klämmes. Kolven rengöres och infettas.
Skötsel.
Vid den regelbundet återkommande allmänna genomgången
av fordonet skall ventilen fullständigt tagas isär och rengöras.
Det rekommenderas att vid sådant tillfälle utbyta membranen,
om denna ej är fullkomligt felfri. Skadade packningar ersättas.
Finnas repor eller andra fel på ventilens tätningsyta, skall denna
omslipas. Före hopsättning skola samtliga glidytor och fjäderns
tryckbrickor 5 insmörjas med vaselin.
14. Förarövervakningsventilen, fig. 7 bild XXII,
har till uppgift att via en strypbackventil fig, 8 och fördröjningstank,
fig, 9, påverka manöverventilen fig. 10, närmare beskriven
nedan, därhän, att broms och sandning sker för den händelse,
att föraren skulle släppa "dödmansgreppet".
Ventilens handtag 1 hålles nedtryckt med "dödmansgreppet"
under körning, varvid kolven 2 genom tryckfjädern 3 hålles
tryckt mot det undre sätet till avluftningskanalen, så. att tryckluften
ej kan passera. Släppes "dödmansgreppet" lyftes handtaget 1 av
dragfjädern 4, varvid kolvarna 5 och 2 tryckas nedåt, frigörande
det undre sätet till avluftningskanalen 8. Tryckluften strömmar
därvid via intaget 6, kanalerna i kolven 2 och uttaget 7 samt
rörledningar, som gå till förarövervakningsventilen
i vagnens andra ände, och vars handtag redan förut är
upplyft, genom denna ventils intag 6, kanalerna i kolv 2 och avluftningskanalen
samt uttag 7 till strypbackventilen, närmare beskriven nedan. Tryckluften
fortsätter genom strypbackventilens fina hål till fördröjningstanken,
vilken så småningom fylles, åstadkommande en fördröjning
på 8 sek, och går sedan vidare till manöverventilen 20, närmare
beskriven nedan. Den i den senare befintliga kolven höjes, varvid direkta
bromsledningen från reduceringsventilen avstänges, den från
manöverventilen utgående genomgående bromsledningen öppnas
till fria luften och ledningen till samtliga sandströdosor öppnas,
så att tryckluft påsläppes till dessa.
Så snart förarövervakningsventilens handtag åter
nedtryckes, avstänges ifrågavarande ventil, och den i manöverventilen,
ledningarna, fördröjningstanken, strypbackventilen och den andra
förarövervakningsventilen befintliga tryckluften utsläppes
i fria luften genom avluftningskanalen i den förstnämnda förarövervakningsventilen.
Den i manöverventilen "befintliga kolven pressas åter ned av
en tryckfjäder, och bromssystemet återställes i sitt tidigare
skick. Förarövervakningsventilen bör isärtagas och rengöras
vid allmän genomgång av vagnen samt kolvarna före
ihopsättningen lätt inoljas.
15. Dubbelmanometrar, en på vardera kontrollbordet, anger
dels genomgående broms ledningens tryck, dels trycket i huvudlufthehållarna-högtrycksledningen
18. Strypbackventilen, fig. 8 bild XXII, är insatt i högtrycks
ledningen mellan förarövervakningsventilerna och fördröjningstanken,
såsom ovan beskrivits, och har till uppgift att strypa tryckluften,
som går till sistnämnda tank. Den är försedd med en
fjäderbelastad backventil och vid sidan därav ett fint hål.
Genom det fina hålet passerar långsamt tryckluft från förarövervakningsventilen
till fördröjningstanken. Vid avluftning av ledningen öppnas
backventilen, så att den i ledningen kvarvarande tryckluften snabbt
avgår. Det bör emellanåt kontrolleras att det fina hålet
ej är täppt med smuts eller dylikt.
19. Fördröjniningstanken. fig 9 bild XXIII, är
en enkel cylindrisk plåtbehållare, rymmande 3 l., försedd
med intag på sidan för tryckluften och i botten en avtappningsplugg.
Dess funktion framgår av beskrivningen under förarövervakningsventilen.
20. Manöverventilen, fig. 10 bild XXIII, och ovan omnämnd
under förarövervakningsventilen, består av ett gjutet hus,
inuti vilket finnes anbragt en fjäderbelastad kolv, vars stång
medelst svarvade spår utformats till en trevägsventil. I ventilhusets
undre del finnas tre par röranslutningar samt ett i övre delen
under kolven befintligt luftintag. När, såsom ovan nämnts
under övervakningsventilen, föraren släpper "dödmansgreppet",
strömmar tryckluft med 8 sek, fördröjning in under kolven
i manöverventilen och pressar denna uppåt, sammanpressande tryckfjädern.
Medelst de i kolvstången svarvade spåren avstänges direkta
bromsledningen mellan huvudluftbehållarna och förarbromsventilerna,
förbindes genomgående bromsledningen med fria luften och påsläppes
tryckluften till sandströdösorna. Vid kolvens återgång
genom tryckfjäderns verkan öppnas åter direkta bromsledningen
till förarbromsventilerna, genomgående bromsledningen avstänges
liksom även ledningen till sandströdosorna.
Beträffande manöverventilens skötsel gäller följande:
a) Kondensvatten avtappas genom bottenpluggen en gång per
månad.
b) Hela manöverventilen isärtages och rengöres en gång
per år. Vid demontering beaktas, att kolven icke genom oförsiktighet
glider ur huset och skadas. Vid inskruvning av nipplar och rörförskruvningar
tillses att dessa ej dragas i botten och trycka in mellanväggen, vilket
skulle resultera i att kolven klämmes fast.
21. Kikkranen, typ 4311, modell Ahlsell & Bernström,
är monterad i manöverbordet och manövreras med ett handtag
på bordets undersida. Kikkranen avstänger direkta bromsledningen
till närmaste förarbromsventil, då dess manöverhandtag
vrides 90o. Nämnda handtag är försett med ett
knaster, som förhindrar, att detsamma kan flyttas till det andra manöverbordet,
förrän det vridits 90o, d.v.s. förrän
kikkranen stängts. Se vidare under manövrering.
22. Förarbromsventilen, fig 12 bild XXIV, utgör det
egentliga, direkta bromsmanövreringsorganet. Medelst ventilen
i densamma kan dels direkta bromsledningen förbindas med fria luften,
dels kan tryckluft påsläppas till sandströdosorna framför
de främre hjulen, hänfört till körriktningen, av vardera
boggien. Dess funktion är som följer: Genom vridning av handtaget
1 i riktning mot fullbromsläge sker gradvis en sänkning av trycket
i direkta bromsledningen på så sätt, att det genom handtaget
påverkade kugghjulet 2 ingriper i och förskjuter den till kuggstång
utbildade kolven 3. Därvid minskas spänningen i fjädern
4, och den i genomgående bromsledningen befintliga tryckluften
förskjuter kolven 5 i manöverhandtagets rörelseriktning, varvid
kanal 6 och därmed tryckluften från direkta broms ledningen avstänges
och kanalen 7 öppnas. Tryckluften från genomgående bromsledningen
får därvid tillträde till fria luften, resulterande i en
trycksänkning i sistnämnda ledning. Så snart trycket sjunkit
till ett värde motsvarande eller något under trycket frän
fjädern 4, förskjutes kolven 5 i riktning motsatt till manöverhandtagets
rörelseriktning avstängande kanalen 7. Vid fortsatt vridning av
manöverhandtaget upprepas samma procedur, så att bromsverkan vid
regleringsventil och bromscylinder i och med handtagets vridning gradvis
stegras genom den gradvisa sänkningen av trycket i genomgående
bromsledningen. Vid handtagets återförande till gångläge
skjuter tryckfjädern 8 kolven 3 och tryckfjädern 4 kolven 5 tillhaka
till utgångsläget.
Den bakom kolven 5 befintliga tryckfjädern 11 tjänar till
att hålla kolven 5 tryckt mot brickan 12, då ingen tryckluft
finnes i genomgående bromsledningen. Då sandning önskas,
nedtryckes handtaget 1, vilket är pivoterande fäst vid kugghjulets
2 axel, varvid kolven 9 och den i dess ände befintliga planventilen
10 tryckas nedåt. Den under ventilen befintliga tryckluften
från direkta bromsledningen passerar genom ventilöppningen till
ledningen för sandströdosorna.
Förarbromsventilen isärtages och rengöres en gång
per år. Kolvarna och övriga delar insmörjas med fett.
26. Dammsamlaren har till uppgift att ytterligare rena tryckluften,
innan densamma går till bromscylindrarna. Den tömmes på
föroreningar genom bottenpluggen.
27. Nödbromsen, fig 13 bild XXV, utgöres av en vanlig
kikkran, som vid handtagets vridning förbinder genomgående bromsledningen
med fria luften.
29. Backventilen, fig. 14 bild XXV, av vilka två st. verkande
i motsatta riktningar äro insatta i förgreningen av tryckluftledningen
mellan manöverventilen och sandströdosorna, har till uppgift
att genomsläppa tryckluft från manöverventilen till samtliga
dosor, då "dödmansgreppet" släppes, men att vid sandning
medelst förarbromsventilen förhindra att tryckluft går till
de bakre hjulen, hänfört till rörelseriktningen, i varje boggie.
30. Trevägskranen tjänar till att vid behov avstänga
broms cylindrarna för den ena eller andra boggien från genomgående
broms ledningen.
31. Regleringsventilen, fig. 15 bild XXVI, användes för
reglering av trycket till respektive bromscylindrar. Den består av
ett cylindriskt gjutet hus, försett med sex uttag. Från tre uttag
gå ledningar till genomgående bromsledningen, bromscylindern
och hjälpluftbehållaren respektive, och de övriga tre äro
uttag till fria luften, avluftningsledning och säte för backventil
respektive. Ett lock å behållarens övre del utgör
ett hus för en justeringsskruv och fjäder, och i botten är
behållaren försedd med en dräneringsplugg, som samtidigt
utgör hållare för en stötdämpare. I behållarens
inre finnas tvenne kolvar anbragta, medelst vilka lufttrycket regleras.
Lufttrycket i genomgående bromsledningen, vilket verkar på
kolven 1, och vilket balanseras av tryckfjädern 2, hålla ko1varna
1 och 3 i deras översta läge, så att tryckluften lämnas
fri passage genom kanalen 4 och via backventilen 5 inströmmar i hjälpluftbehållaren.
Trycket i hjälpluftbehållaren skall normalt vara detsamma som
i genomgående broms ledningen» Om trycket i genomgående
bromsledningen och således även under kolven 1 sänkes, förskjutes
denna senare nedåt genom tryckfjädern 2 och avstänger kanalen
4. Samtidigt öppnar kolven 3 passagen 6 och trycklufteb från hjälpluftbehållaren
strömmar via denna, ursvarvningen och kanalerna i kolven 3 till bromscylindern.
Då det därvid uppkomna trycket under kolven 3 tillsammans
med det kvarvarande trycket i genomgående bromsledningen nått
ett värde, som upphäver spänningen från fjädern
2, höja sig kolvarna åter och kanalen 6 avstänges. Tryckluften
i hjälpluftbehållaren förhindras genom "backventilen 5
att gå tillbaka till genomgående bromsledningen. Vid förnyad
trycksänkning i genomgående bromsledningen genom vridningen
av förarbromsventilens handtag återupprepas samma procedur till
dess all tryckluft avlägsnats ur den genomgående bromsledningen.
Återföres förarbromsventilens handtag till gångläge,
varvid fullt tryck åter erhålles i genomgående bromsledningen
intaga kolvarna sina topplägen, varvid passagen 6 stänges och
passagen 7 öppnas så att den i broms cylindern befintliga tryckluften
kan utströmma i fria luften och kolven i bromscylindern kan återgå
till sitt ursprungliga läge. Samtidigt höjes kolven 1 så
att tryckluft kan åter inströmma via kanalen 4 och backventilen
5 i hjälpluftbehållaren. Fyllning av hjälpluftbehållaren
sker endast i lossläge. Medelst justeringsskruven över tryckfjädern
2 kan reglering utföras så, att det på bromscylindern verkande
trycket får ett värde under trycket i hjälpluftbehållaren.
Genom det lätta läckaget, som är oundvikligt på grund
av nödvändigt spelrum, förbi kolven 1 bildas så småningom
en luftkudde över denna, vilket skulle hindra ventilens funktion. För
avvärjande av detta har rummet ovanför kolven 1 förbundits
med fria luften genom avluftningsledningen. Den undertill anbragta stötdämparen
tjänar till att dämpa slagen från kolven 1 vid hastig bromsning.
För regleringsventilens skötsel gäller förlande:
a. Kondensvatten avtappas genom bottenpluggen en gång per
månad, varvid beaktas att kolven 1 icke glider ur ventilen och skadas.
b. Ventilen isärtages och rengöres en gång per år
och kolvarna insmörjas med fett. Om ledningen till bromscylindern eller
avluftningsledningen blir täppt av smuts eller dylikt träder bromsen
i funktion. Vid demontering beaktas att kolvarna icke genom oförsiktighet
glida ur ventilen och skadas, Närmare anvisningar för regleringsventilens
justering återfinnes under manövrering. Vid inskruvning av nipplar
eller rörförskruvningar tillses att dessa ej dragas i botten och
trycka in mellanväggen, vilket skulle resultera i att kolven klämmes
fast.
32. Hjälpluftbehållaren utgöres av en cylindrisk
plåtbehållare, rymd 20 lit, försedd med en kran för
kondensvattnets avtappning. Dess uppgift är, som tidigare framgått,
att magasinera tryckluft från genomgående broms ledningen för
vidarebefordran till bromscylindern vid sänkning av trycket i genomgående
broms ledningen.
Kondensvattnet bör avtappas dagligen.
33. Bromscylindern, fabr. Bosch, typ SV/DM 125/140? fig l6 bild
XXVI, består av en cylindrisk plåtbehållare invändigt
försedd med en kolv, vars kolvstång är mekaniskt förbunden
med länkarmarna, som påverka bromskams-axlarna. På kolvens
ena sida verkar atmosfärtrycket och på den andra sidan vid bromsning
trycket från hjälpluftbehållaren. En fjäder på
atmosfär-trycksidan återför kolven till sitt ursprungsläge,
när tryckluften släppes ut efter fullgjord bromsning. Bromscylinderns
glidytor höra inoljas en gång per år.
34. Strypkranen är en vanlig 1/4" kikkran, medelst vilken
tryckluften till sandströdosorna kan avstängas.
35 och 36. Sandströdosorna, modell Tillquist 305, äro
av sådan konstruktion och sådant verkningssätt, att sand
blåses direkt mot skenorna omedelbart vid och framför hjulens
kontaktpunkter. För sandströdosornas tillfredsställande
funktion är det nödvändigt, att lerfri och fullkomligt torr
ej alltför finkornig sand användes.
38. Manöverventilen för hydrauliska växeln består
av en kikkran med fyra manöverlägen. I "stängt" läge
passerar ingen tryckluft genom ventilen. Ställes ventilen i "neutralt"
läge, sättas båda sidor avkopplingscylindern 39 för
hydrauliska växeln i förbindelse med fria luften, och i lägena
"hydraul" och "direkt" insläppes tryckluften till ena respektive andra
sidan av kolven i kopplingscylindern, varvid den motsatta sidan i vardera
fallet öppnas till fria luften.
40. Överströmningsventilen har till uppgift att genomsläppa
tryckluft till dörrmanövreringscylindrarna, när trycket uppnått
ett värde av 4 l/2 kg/cm2. Skulle trycket i dörrmanövreringssystemet
sjunka under 4 l/2 kg/cm2, stänger överströmningsventilen
automatiskt ledningen, så att lufttrycket i högtrycks-ledningen
ej sänkes under detta värde på grund av event. läckage
i dörrmanövreringssystemet.
I det pneumatiska dörrmanövreringssystemet även visat
i bild XV, ingår för övrigt:
41. Reduceringventil utan kondensvattenavskiljare, typ 7390, modell
Eigenbrodt.
42. Dörrstängarcylindrar, typ 7150, modell Eigenbrodt.
43. Luftbehållare, rymd 60 lit.
44. Styrventiler, typ 7375, modell Eigenbrodt.
VERKNINGSSÄTT: JUSTERING OCH MANÖVRERING.
Bromsning erhålles vid trycksänkning i genomgående broms
ledningen. Trycksänkningen åstadkommes genom vridning av
förarbromsventilens handtag och står i proportion till denna.
Allt eftersom trycket i genomgående bromsledningen sjunker, påsläppes
tryckluft via regleringsventilen från hjälpluftbehållaren
till brömscylindern, och bromskraften stiger. Följaktligen är
bromskraften proportionell mot vridningen av sagda handtag. Trycket i genomgående
bromsledningen hålles normalt konstant genom en reduceringsventil,
och bör dess inställning vara sådan, att utgående
trycket uppgår till c:a 4 atö. Bromsverkan kan justeras
antingen genom att ändra det mekaniska hävstångsförhållandet
eller genom justering av regleringsventilen, fig. 13.
Regleringsventilen är emellertid riktigt injusterad vid fabriken
och bör icke utan tvingande skäl ändras.
Vid justering av regleringsventilen borttages den i ledningen mellan
regleringsventilen och bromscylindrarna befintliga pluggen (pluggen är
säkrad medelst en låstråd, som åter måste
anbringas vid återinsättning av pluggen) , och en manometer
graderad 0-6 atö insättes i stället.
Manometerns utslag iakttages ständigt under justeringens utförande.
Dess utslag visar vid provbromsning det bromstryck, som erhålles
i broms-cylindern. Själva justeringen utföres så,
att den under skyddshuven, vilken borttages, befintliga skruven
med 4-kant. skalle in- respektive ur-skruvas. För erhållande
av ökat tryck (ökad bromsverkan) i bromsledningen mellan
regleringsventilen och bromscylindern inskruvas justerskruven (vrides
medsols), till dess ett tryckvärde motsvarande
utjämningstrycket mellan hjälpluftbehållare och bromscylinder
erhållits, Detta utjämningstryck är c:a 3.5 atö.
Så snart detta eller tillnärmelsevis detta tryck uppnåtts,
får under inga omständigheter justerskruven ytterligare inskruvas,
En ytterligare inskruvning medför risk för att regleringsventilen
icke lossar bromsen tillräckligt. För att vara säker på
att justerskruven ej inskruvas för långt, bör
den åter urskruvas en aning, eller till dess trycket visar tendens
att sjunka. För erhållande av minskat tryck i broms-ledningen
mellan regleringsventilen och broms cylindern urskruvas justerskruven
(vrides motsols), varvid minskad bromsverkan erhålles. Vid justering
av regleringsventilen bör alltid så .lång tid förflyta
mellan varje provbromsning, att full laddning av hjälpluftbehållaren
erhållits. Som allmän regel gäller, att samtliga
regleringsventiler i ett tågsätt justeras så, att
så samtidig brons verkan som möjligt erhålles.
Såsom ovan nämnts manövreras bromsen medelst förarbromsventilens
handtag. Innan manövrering kan ske, måste emellertid kikkran
21 öppnas, så att tryckluften påsläppes till närmaste
förarbromsventil. Föraren skall i god tid före
motorvagns igångsättande öppna kikkranen, så att
redan före igångsättandet hjälpluftbehållarna
äro fyllda med luft av tillräckligt tryck.
Då föraren lämnar manöverplatsen för
att köra åt motsatt håll, skall kikkranen stängas och
ventilen för hydrauliska växeln absolut ställas på
"stängd".
Då .bromsen icke är i användning skall handtaget å
förarbromsventilen vara i lossläge och manometern för genomgående
bromsledningen visa c:a 4 atö. Med den i bromsledningen befintliga
trevägskranen 30 kan genomgående bromsledningen avstängas
till en boggie, vilken som helst, men icke båda.
Normalt skall trevägskranen vara i sådant läge att båda
boggierna bromsas.
Vid behov kan en boggie kopplas bort från bromssystemet.
Om ett sådant fel inträffat att bromsen icke släpper,
kan hjälpluftbehållaren avluftas genom avtappningskranen.
Den mekaniska delen av bromssystemet visas å bilder XVII &
XVIII. Vid sänkning av trycket i genomgående broms ledningen
påsläppes tryckluft från hjälpbehållaren till
bromscylindern 1, vars kolv skjutes ut och genom hävarmarna 2 åstadkommer
en motsols vridning av överföringsaxlarna 3, vilka genom länkarmarna
4, bromsstagen 5, hävarmarna 6, bromsstagen 7 och vinkelarmarna 8 överför
bromskraften till kammarna 9, vilka äro försedda med ett antal
justeringshål för kammarnas eftersättning vid bromsbeläggens
förslitning. Genom vågarmen 10 och användande av två
överföringsaxlar, vilka äro i ena änden sfäriskt
lagrade och i den andra änden pendlande upphängda, erhålles
en utjämning, så att kraften blir lika vid alla fyra hjulen.
Vid handbromssystemet överföres kraften från handbromsspaken
via stagen 11, 12 och 13, hävarmen 14, den knutförsedda axeln
15, hävarmen 16 och länken 17 till hävarmarna 2 och vidare
genom tryckluftbromsens mekaniska system, beskrivet ovan, till bromskammarna.
Tack vare den knutförsedda axeln 15, som är delad och försedd
med bommar tillåtande inbördes förskjutning, förbliver
bromssystemet opåverkat av fjädringen mellan karosseri och boggie.
Nästa avsnitt
Yo8-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 4 augusti 2006