GRUPP 9
ELEKTRISKA SYSTEMET,
Schematiskt visas det kompletta elektriska systemet å separat
kopplingsschema, ritn S-51115. Elektriska apparaturen för motorns betjäning
är närmare behandlad i motorhandboken och upptages därför
ej i denna beskrivning. Från batteriet, som utgöres av fyra
celler om 6 volt vardera, uttagas tre olika spänningar, nämligen
24 volt, 12 volt och 6 volt. Batteriet har en kapacitet om 190 amp.tim.
vid 20 timmars urladdning.
24 volt är driftspänning och användes för motorer,
belysning, signal och manövrerings system samt dörrmanövrering
i motorvagnen.
12 volt användes för summer, blinkljus och dörrmanövrering
i släpvagnen.
6 volt användes endast för det elektriska uret.Här nedan
följer under hänvisning till å kopplings schemat införda
nummerbeteckningar en kortfattad redogörelse för de olika apparaterna
respektive instrumenten, med undantag av de för motorns betjäning,
och deras funktion.
7. Huvudströmbrytaren består av tre kontaktgrupper,
i vilka en grupp bryter 12 volt spänningen och två grupper 24
volt spänningen. Den ena av sistnämnda grupper bryter strömmen
till instrumenten och den andra strömmen till stoppsignalen för
nästa hållplats.
11. Amperemätaren mäter manöverströmmen med
24 volt spänning. På grand av den höga strömstyrkan
är amperemätaren kopplad till en shunt 12, inlagd i ledningen mellan
batteriet och reläet. Således passerar i verkligheten ej den
ström genom amperemätaren, som denna utvisar, utan endast en del
därav.
14, 15 och 19. Temperaturmätare respektive motståndselement
(givare) för mätning av kylvattentemperaturen.
16,17, 18 och 20. Bränslemätare respektive givare för
mätning av bränslemängden i tanken.
21 och 22. Varvräknare respektive tachometergenerator
(givare) för mätning av motorns varvtal.
25 och 24. Hastighetsmätare respektive givaregenerator
för mätning av vagnens hastighet.
25 och 26. Oljekontroll respektive givare för oljekontroll
visar med gult ljus, att olja finnes i motorns trycksmörjsystem.
54 och 55 Reservsignalhorn respektive tryckknapp finnes
anbragta en i vardera änden av vagnen för användande,
i händelse tyfonen skulle vara ur funktion.
32, 37, 38, 39 ooh 40. Detaljer ingående i signalsystemet
till föraren för signalering om uppehåll vid nästa
hållplats bestående av: Tre tryckknappar i vagnen, en tryckknapp
på vardera kontrollbordet, en röd lampa på vardera kontrollbordet,
två röda lampor i kupén, ett relä i förarbordet
vid A-änden. Då avstigning önskas vid nästa hållplats,
trycker den resande på någon av knapparna i vagnen, varvid den
röda lampan på kontrollbordet såväl som de röda
lamporna i kupén tändas. Med hjälp av reläet i kontrollbordet
hållas nämnda lampor lysande, intill dess föraren brutit
strömmen med tryckknappen på kontrollbordet.
41 och 42. Summer respektive tryckknapp för signalering förarna
emellan vid dubbelkörning, bestående av en summer och en tryckknapp
på vardera kontrollbordet.
43. Blinkapparaten för rött, fast- eller blinkljus
i de längst bak belägna sidostrålkastarna i tåget,
manövreras med två å kontrollbordet anbragta strömställare.
Den ena strömställaren kan inställas på antingen fast
eller blinkljus, och den andra strömställaren utgör en väljare,
vars funktion är att leda fast eller blinkström till sidostrålkastarna
i bakre änden av vagnen respektive till sista sidostrålkastarna
i ett tågsätt
45, 50 och 60. Dörrkontakter respektive signallampor för
kontrollering av att dörrarna öppnats. Dörrkontakterna, vilka
sitta inmonterade i respektive dörrkarmar, sluter vid en dörrs
öppnande strömmen till signallamporna på kontrollbordet. Vid
dörrens stängning brytes åter strömmen, och lampan upphör
att lysa.
46 och 49. Omkopplare respektive styrventiler samt tillhörande
strömställare för dörrmanövrering bestående
av: Två omkopplare å vardera kontrollbordet,, tre strömställare
å vardera kontrollbordet, fem styrventiler. Med den ena av omkopplarna
46 väljes sida, där dörrarna skola öppnas. Den andra
omkopplaren påverkar en styrventil, vars uppgift är att utsläppa
luften ur högtryckscylindrarna för dörrmanövrering, så
att dörrarna kunna öppnas för hand. Strömställarna
(47) påverka styrventilerna, så att dörrarna på den
valda sidan öppnas eller stängas
48. Elektriskt ur, ett å vardera kontrollbordet, är
permanent inkopplat i en strömkrets med 6 volts spänning
Förutom ovannämnda apparater och instrument finnes erforderligt
antal strömställare (47) för belysning samt erforderligt antal
anslutningsklämmör, säkringshållare och säkringar
i såväl vagnens A- som B-ände.
I vagnens vardera ände finnes dessutom två 4-poliga kontaktdon
för snslutning till närmast efterföljande vagn. De å
ledningarna i schemat angivna siffrorna angiva respektive ledningars areor
Säkringarnas placering och ledningarnas märkning framgår
av bild XXVII.
Nästa avsnitt
Yo8-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 4 augusti 2006