GRUPP 9

ELEKTRISKA SYSTEMET,

Schematiskt visas det kompletta elektriska systemet å  separat kopplingsschema, ritn S-51115. Elektriska apparaturen för motorns betjäning är närmare behandlad i motorhandboken och upptages därför ej i denna beskrivning. Från batteriet, som utgöres av  fyra celler om 6 volt vardera, uttagas tre olika spänningar, nämligen 24 volt, 12 volt och 6 volt.  Batteriet har en kapacitet om 190 amp.tim. vid 20 timmars urladdning.

24 volt är driftspänning och användes för motorer, belysning, signal och manövrerings system samt dörrmanövrering i motorvagnen.

12 volt användes för summer, blinkljus och dörrmanövrering i släpvagnen.

6 volt användes endast för det elektriska uret.Här nedan följer under hänvisning till å kopplings schemat införda nummerbeteckningar en kortfattad redogörelse för de olika apparaterna respektive instrumenten, med undantag av de för motorns betjäning, och deras funktion.

7. Huvudströmbrytaren består av tre kontaktgrupper, i vilka en grupp bryter 12 volt spänningen och två grupper 24 volt spänningen.  Den ena av sistnämnda grupper bryter strömmen till instrumenten och den andra strömmen till stoppsignalen för nästa hållplats.

11. Amperemätaren mäter manöverströmmen med 24 volt spänning. På grand av den höga strömstyrkan är amperemätaren kopplad till en shunt 12, inlagd i ledningen mellan batteriet och reläet. Således passerar i verkligheten ej den ström genom amperemätaren, som denna utvisar, utan endast en del därav.

14, 15 och 19. Temperaturmätare respektive motståndselement (givare) för mätning av kylvattentemperaturen.

16,17, 18 och 20. Bränslemätare respektive givare för mätning av bränslemängden i tanken.

21 och 22.    Varvräknare respektive tachometergenerator  (givare)  för mätning av motorns varvtal.

25  och 24.  Hastighetsmätare respektive givaregenerator  för mätning av vagnens hastighet.

25 och 26.  Oljekontroll respektive givare för oljekontroll visar med gult ljus,  att olja finnes i motorns trycksmörjsystem.

54 och 55  Reservsignalhorn respektive tryckknapp finnes  anbragta en i vardera änden av vagnen för användande,   i händelse tyfonen skulle vara ur funktion.

32, 37, 38, 39 ooh 40.  Detaljer ingående i signalsystemet till föraren för signalering om uppehåll vid nästa hållplats bestående av:  Tre tryckknappar i vagnen, en tryckknapp på vardera kontrollbordet, en röd lampa på vardera kontrollbordet, två röda lampor i kupén, ett relä i förarbordet vid A-änden. Då avstigning önskas vid nästa hållplats, trycker den resande på någon av knapparna i vagnen, varvid den röda lampan på kontrollbordet såväl som de röda lamporna i kupén tändas. Med hjälp av reläet i kontrollbordet hållas nämnda lampor lysande, intill dess föraren brutit strömmen med tryckknappen på kontrollbordet.

41 och 42. Summer respektive tryckknapp för signalering förarna emellan vid dubbelkörning, bestående av en summer och en tryckknapp på vardera kontrollbordet.

43.  Blinkapparaten för rött, fast- eller blinkljus i de längst bak belägna sidostrålkastarna i tåget, manövreras med två å kontrollbordet anbragta strömställare. Den ena strömställaren kan inställas på antingen fast eller blinkljus, och den andra strömställaren utgör en väljare, vars funktion är att leda fast eller blinkström till sidostrålkastarna i bakre änden av vagnen respektive till sista sidostrålkastarna i ett tågsätt

45, 50 och 60. Dörrkontakter respektive signallampor för kontrollering av att dörrarna öppnats. Dörrkontakterna, vilka sitta inmonterade i respektive dörrkarmar, sluter vid en dörrs öppnande strömmen till signallamporna på kontrollbordet. Vid dörrens stängning brytes åter strömmen, och lampan upphör att lysa.

46 och 49. Omkopplare respektive styrventiler samt tillhörande strömställare  för dörrmanövrering bestående av: Två omkopplare å vardera kontrollbordet,, tre strömställare å vardera kontrollbordet, fem styrventiler. Med den ena av omkopplarna 46 väljes sida, där dörrarna skola öppnas. Den andra omkopplaren påverkar en styrventil, vars uppgift är att utsläppa luften ur högtryckscylindrarna för dörrmanövrering, så att dörrarna kunna öppnas för hand. Strömställarna (47) påverka styrventilerna, så att dörrarna på den valda sidan öppnas eller stängas

48. Elektriskt ur, ett å vardera kontrollbordet, är permanent inkopplat i en strömkrets med 6 volts spänning

Förutom ovannämnda apparater och instrument finnes erforderligt antal strömställare (47) för belysning samt erforderligt antal anslutningsklämmör, säkringshållare och säkringar i såväl vagnens A- som B-ände.

I vagnens vardera ände finnes dessutom två 4-poliga kontaktdon för snslutning till närmast efterföljande vagn. De å ledningarna i schemat angivna siffrorna angiva respektive ledningars areor

Säkringarnas placering och ledningarnas märkning framgår av bild XXVII.


Nästa avsnitt

Yo8-sidan

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 4 augusti 2006