Kongl. Styrelsens för Statens jernvägstrafik
utfärdadt den 9 Maj 1865,
med tillägg till Tjenstgörings-Reglementet,
och upphäfvande Cirkulär N:o 49.
Af förekommen anledning samt för vinnande af enhet i vissa bestämmelser vid de särskilda trafikdistrikten har Styrelsen funnit skäl anbefalla följande:
1:0. Då omständigheterna fordra, att ett extra tåg måste utsändas så tätt efter ett annat tåg, att detta sednare icke hinner till en framför belägen station, innan extra tåget afgår från den station, som det andra tåget sist lemnat, skall å de tidtabeller för extra tåget, som dettas Lokomotivförare och Konduktör erhålla, särskildt påtecknas en erinran derom, att ett annat tåg befinner sig framför å banan mellan stationerna och att extra tåget skall med nödig varsamhet framgå samt hafva stopp utanför nästa stations vexel, så att det icke kan framgå genom denna utan att ny ånga påsläppes.
2:o. Snälltåg, som följer efter ett annat, skall ovilkorligen stoppas på mellanstation, till dess underrättelse ingått, att det föregående tåget inkommit på nästa framför liggande station. Skulle telegraf vara i olag, så att dylik underrättelse icke kan erhållas, må Stations-Inspektoren, om tiden är inne, låta snälltåget afgå, men med uttryckliga order till Lokomotivföraren att iakttaga all möjlig försigtighet för den händelse att det föregående tåget icke hunnit undan.
3:o. Hvarje station skall genast aftelegrafera ett tågs ankomst till
och afgång från stationen, till sa väl den station, hvarifrån
tåget ankommit, som till den, dit detsamma skall afgå. I öfverensstämelse
härmed skola tågjournalerna vara så inrättade,att nämnde
ankomst- ock afgångstider kunna deri införas.
4:o. Å de stationer, der tåg mötas eller passera förbi hvarandra, skola båda tågen ovilkorligen stadna, äfven om det ena, enligt tidtabellen, eljest blott skulle passera stationen, och gäller för ingåendet på stationen samma föreskrift som i 1:o anbefalld är.
5:0. Är ett tåg beordradt att afgå från en station
i samma rigtning som ett föregående tåg innan det sistnämnda
uppnått nästa station, få passagerare icke placeras i sista
vagnen af det föregående tåget.
6:0. Den, enligt Ordningsreglornas 5 § mom. 3 bestämda andra
ringningen, två minuter före bantågs, af gång, skall
åtföljas af tvenne starka slag med kläppen emot klockan.
7:0. För sådan signalering mellan Konduktör och Lokomotivförare,
som i Tjenstgörings-Reglementet Kap. III § 39 afses, skola alla
lokomotiv, som begagnas till snälltågen, vara försedda med
signalklocka på tendern eller ock särskild ånghvissla, hvarifrån
en lina sträckes öfver vagnarne i tåget till första
Konduktören.
8:0, Stations- och tågpersonalen skall skyndsamt och med punktlighet
expediera tågen å stationerna, så att uppehåll derstädes
utöfver den bestämda tiden undvikes, och bantågens jemna
gång enligt tidtabellen med största möjliga noggrannhet befordras;
och skall Stations-Inspektoren tillse, att allt hvad på förhand
kan åtgöras för vinnande af detta mål är verkstäldt
före det väntade tågets ankomst.
Stockholm som ofvan.
C. O. TROILIUS.
Innehållsförteckning för reglementet
Sidan uppdaterad den 31 oktober 2006