Kongl. Styrelsens för Statens jernvägstrafik

Cirkulär (N:o 71.)

utfärdadt den 9 Maj 1865,
med tillägg till Tjenstgörings-Reglementet,
och  upphäfvande Cirkulär N:o 49.

Af  förekommen anledning samt för vinnande af enhet i vissa bestämmelser vid de särskilda trafikdistrikten har Styrelsen funnit skäl anbefalla följande:

1:0. Då omständigheterna fordra, att ett extra tåg måste utsändas så tätt efter ett annat tåg, att detta sednare icke hinner till en framför belägen station, innan extra tåget afgår från den station, som det andra tåget sist lemnat, skall å de tidtabeller för extra tåget, som dettas Lokomotivförare och Konduktör erhålla, särskildt påtecknas en erinran derom, att ett annat tåg befinner sig framför å banan mellan stationerna och att extra tåget skall med nödig varsamhet framgå samt hafva stopp utanför nästa stations vexel, så att det icke kan framgå genom denna utan att ny ånga påsläppes.

2:o. Snälltåg, som följer efter ett annat, skall ovilkorligen stoppas på mellanstation, till dess underrättelse ingått, att det föregående tåget inkommit på nästa framför liggande station. Skulle telegraf vara i olag, så att dylik underrättelse icke kan erhållas, må Stations-Inspektoren, om tiden är inne, låta snälltåget afgå, men med uttryckliga order till Lokomotivföraren att iakttaga all möjlig försigtighet för den händelse att det föregående tåget icke hunnit undan.

3:o. Hvarje station skall genast aftelegrafera ett tågs ankomst till och afgång från stationen, till sa väl den station, hvarifrån tåget ankommit, som till den, dit detsamma skall afgå. I öfverensstämelse härmed skola tågjournalerna vara så inrättade,att nämnde ankomst- ock afgångstider kunna deri införas.

4:o. Å de stationer, der tåg mötas eller passera förbi hvarandra, skola båda tågen ovilkorligen stadna, äfven om det ena, enligt tidtabellen, eljest blott skulle passera stationen, och gäller för ingåendet på stationen samma föreskrift som i 1:o anbefalld är.

5:0. Är ett tåg beordradt att afgå från en station i samma rigtning som ett föregående tåg innan det sistnämnda uppnått nästa station, få passagerare icke placeras i sista vagnen af det föregående tåget.

6:0. Den, enligt Ordningsreglornas 5 § mom. 3 bestämda andra ringningen, två minuter före bantågs, af gång, skall åtföljas af tvenne starka slag med kläppen emot klockan.

7:0. För sådan signalering mellan Konduktör och Lokomotivförare, som i Tjenstgörings-Reglementet Kap. III § 39 afses, skola alla lokomotiv, som begagnas till snälltågen, vara försedda med signalklocka på tendern eller ock särskild ånghvissla, hvarifrån en lina sträckes öfver vagnarne i tåget till första Konduktören.

8:0, Stations- och tågpersonalen skall skyndsamt och med punktlighet expediera tågen å stationerna, så att uppehåll derstädes utöfver den bestämda tiden undvikes, och bantågens jemna gång enligt tidtabellen med största möjliga noggrannhet befordras; och skall Stations-Inspektoren tillse, att allt hvad på förhand kan åtgöras för vinnande af detta mål är verkstäldt före det väntade tågets ankomst.

Stockholm som ofvan.
C. O. TROILIUS.

C.  Limnell.
Stockholm, Joh. Beckman,   1865





Innehållsförteckning för reglementet

Startsidan


Sidan uppdaterad den 31 oktober 2006