Adolf Bleichert & Co - linbaneleverantör i Leipzig
Första godslinbanorna levererades på 1870-talet.
Bleicherts främsta innovation på linbaneområdet var tvålinesystemet - bärlina och separat draglina på vilken vagnarna fördelas med jämna avstånd och fästs med en friktionskoppling.
Under första världskriget hundratals fältlinbanor för Österrike-Ungerns och Tysklands krigsmakter. Fältlinbanorna hade enkel lina och var av standardiserat utförande, enkla att sätta upp.
Senare många personlinbanor i samarbete med Luis Zuegg - "Seilbahnsystem Bleichert - Zuegg". Personlinbanan upp till Säntis i Schweiz är ett exempel, byggdes 1935.
Efter andra världskriget delades företaget i en öst- och en västdel, den senare i Köln.
Totalt över 5000 anläggningar av olika slag.
Ett exempel är den nedan avbildade linbanan för järnmalmstransport vid Vestfjord nära Narvik. Banan var cirka 230 meter lång och gick från ett mellanlager till utlastningen. För transport från gruvan till mellanlagret fanns en 1,2 km lång Bleichert-linbana.
["Organ für die Fortschritte des Eisenbahnwesens" 1914 s 232]
Linbanedynastin Bleicherts webbställe
Leipzig-Lese om Adolf Bleichert och hans verk
Bergbahngeschichte.de om Bleichert
Linbanor
Startsidan
Sidan uppdaterad den 2 augusti 2020