Linbanor för industriella tillämpningar
Den första linbanan i Sverige tillkom 1845 vid Falu gruva, och transporterade gråberg
på en sträcka av ca 100 meter. Två vagnar med pendeldrift. En förutsättning för
denna typ av banor var stållinor, som börjat tillverkas cirka tio år tidigare. Cirka 1870 fick den svenske ingenjören A F Westerlund patent på linbana enligt tvålinesystem (separata bär- och
draglinor) med rundgående vagnar. 1873 kom den första banan enligt Westerlunds konstruktion, inte i Sverige men i Schlesien. Westerlund sålde sedan sitt patent till Adolf Bleicher i Leipzig. Banor enligt Westerlunds princip byggdes bland annat i Åmmeberg 1877 och Bofors 1878. [Nordströms 1943 sid 5 - 9, Éricson 2018]
Det är även möjligt att använda kombinerad bär- och draglina. Ett enlinesystem utvecklades av engelsmannen Hodgson. Frånm slutet av 1890-talet byggdes en del sådana linbanor i Sverige. Den längsta var 8 km vid Högfors bruk. Där visade sig enlinesystemet dock inte hålla måttet, varför banan byggdes om med separata bär- och draglinor.
På 1890-talet ökade efterfrågan på linbanor, och Nordströms startade sin firma.
1891 byggde man sin första bana, vid A/S Hommelviks kopparverk, Nonaas, nära Bergen
i Norge.
1894 kom Nordströms första bana i Sverige, för transport av oljefat vid AB
Sommelii Fabriker, Henriksdal [Nordströms 1943 sid 10]. Denna bana var 125 meter lång, men snart byggde Nordströms längre linbanor, t ex bortåt 15 km Rejmyre - Simonstorp 1896.
Bockarna byggdes inledningsvis av trä. Efter första världskriget gick man över till
järnkonstruktion, senare även betong.
Nordströms linbanor var inblandat
i många linbanebyggen i Sverige. I denna
annons från 1918 framgår
att företaget kan nås under telegramadress Linbana! Annonsen var publicerad i
Svensk Järnvägsmatrikel 1918 . Nordströms byggde också Sveriges första längre linbana för
persontransport, på jubileumsutställningen i Göteborg 1923. Redan 1897 fanns emellertid en kort personlinbana på Konst- och industriutställningen i Stockholm. Denna bana gick snett över Djurgårdsbrunnsviken nära Djurgårdsbron, där utställningen hade sin entré.
Ett helautomatiskt system var färdigutvecklat av Nordströms lagom till byggandet av Sveriges två längsta industrilinbanor:
Utöver Nordströms var Ingenjörsfirma Sven Carlson i Falun en stor leverantör av
linbaneanläggningar. De sista linbanorna från Sven Carlsson kom i slutet av 1920-talet. Nordströms höll på till slutet av 1940-talet, sedan tillverkade man endast andra transportanordningar. Linbanor levererades även av Adolf Bleichert & Co i Leipzig
Några industrilinbanor i Sverige
Götaland
- Almviks tegelbruk 1,15 km
- Axhult (Exhult) nära Markaryd. Bana torvströfabrik - Axhult
station (2,1 km, leverantör AB Nordströms linbanor, kapacitet 160 kg per vagn, 3 ton per timme), ev även torvströfabrik - torvlada 0,8 km.
- Boalt 1,7 km torvströtransport
- Ebbarp, 2 km linbana för bränntorvtransport mellan torvfabrik och lastplats vid
järnvägen Hillared - Axelfors. I bruk 1919 - 1923, då torvbrytningen upphörde tills
vidare. Linbanan demonterades ca 1925 [Freding; "Industrilok i Västergötland"]
- Fristad 5,4 km
-
Hanaskogs kalkbruk
- Hunneberg och Halleberg
- Hästveda
-
Karbo - Kinnarp 4 km
- Landvetter 2,5 km
- Ljusfors (Östergötland); 2,4 km lång bana från Göstads torvmosse till pappersbruket,
för bränntorvstransporter. Öppnades ca 1920. Dessutom en kort linbana från bruket
till hamnen.
- Nartorp
- Björnvik i Östergötland, 6 km för malmtransport, i drift 1913 - 1927
- Rejmyre - Simonstorp 14,5 km
- Rydöbruk, Halland. 2 km lång bana för bränntorvstransport från torvmosse till bruket,
användes endast under första världskriget. Revs cirka 1920.
- Ryholm 2,5 km
- Sankt Olof 3,3 km
- Satserup (Skåne) 2,2 km, för torvtransport mellan Törastorpsmossen och Satserups
torvströfabrik. Linbanan öppnades 1904, rustades upp 1921 men ersattes senare
av lastbilar.
- Skromberga
- Surte och Skårdal
- Tenhult: 2,4 km lång linbana från Åkerby torvfabrik (AB Turba; bränntorv, torvströ,
massabalar mm) till Tenhults station. Riven senast 1960 (torvfabriken nedlagd), kanske tidigare
(banan finns inte med på ekonomiska kartan 1954).
Bilder på banan och torvladan som var slutstation i Tenhult
Ytterligare bild samt berättelse om fripassagerare
- Torsviks pappersbruk - Norrahammars station. Ca 5 km, i drift 1920 - 1935, inköpt
begagnad, ersatt av lastbilstransport. Modell finns på
Norrahammars industrimuseum
- Traryd, Småland. 3 km lång bana för bränntorv till Traryds järnvägsstation.
- Yxenhult
- Älmhult
Svealand
- Deje, Värmland. 1,8 km bana för massaved. I drift till 1969
- Forsmark, Uppland: 2,8 km lång linbana från AB Forsmarks Bruk pappersbruk i Johannisfors
till hamn vid Kallerö. Användes för utleverans av massa och transport av förnödenheter
till bruket [källa] Lades
ned senast 1932, när sulfatmassafabriken förstördes av brand. Rester av fundament
finns kvar [källa]
- Idkerberget - Ulfshyttans stn, 9 km, för malmtransport, i drift 1902 - 1911/1912.
Ersatt av järnväg till Rämshyttan, detta eftersom malmbrytningen ökats så att linbanans kapacitet blivit otillräcklig.
- Jugansbo station - Hillinge dolomitbrott 2,3 km I drift 1919 - 1922. Leverantör: Sven Carlsson, Falun
- Jössefors - Ottebol
- Katrineholm - Forssjö 7 km
- Ludvika-området och Grängesberg
- Mangskog - Gunnarskog,
för timmertransport 1915 - 1924
- Nykvarn 1,4 km
- Ramnäs, 2,3 km för bränntorv till kraftverket i
Västerås
- Riddarhytte malmfält
- Saxberget, Ö. Silfberg 6 km
- Sikfors
- Skultuna, 3,5 km lång linbana för torvtransport Nygårdsmossen - bruket 1897 -
- Stav (Södermanland), 2,5 km från järnmalmsgruva till Valla station. Byggd 1917,
riven före 1940 och ersatt av lastbilstransport till Kantorp. Gruvan nedlagd 1970
- Storå - Stråssa ca 5 km
- Torsåkers kalkbruk 3,2 km
- Vattholma
Norrland
- Byske 4 km, massatransport till utskeppningshamnen Furuögrund. Träsliperiet
existerade från 1910-talet till 1959, linbanan lades ned 1955.
- Haparanda - Torneå, internationell linbana för posttransport 1916 - 1918
- Marmaverken - Vallvik 19 km
- Sandarne - Ala 5 km, 1920 - ca 1960, för flistransport till sulfatfabrik i
Sandarne.
- Lapplands malmfält - främst områdena kring Kiruna och Gällivare
- Österfärnebo - Gysinge 4 km, för torvtransport, byggd 1907-1908, riven efter
brand 1951, ersatt med begagnad bana från Virehult (Älmhult). Revs dock 1957 efter att
fabriken lagts ned.
- Jämtland
I listan ovan ingår endast ett fåtal linbanor i anslutning till gruvor - dessa
har funnits i så stort antal att det för närvarande är svårt att förteckna dessa
banor.
Utanför Sverige
På andra håll i världen har
också funnits en del långa linbanor för godsbefordran:
- Finland: Pitkäranta (numera i Ryssland), Bärgverksaktiebolaget Ladoga, 7 km för malmtransport från gruva till anrikningsverk, 1898 - 1904 (?). Konstruktör: Nordström, Falun.
-
Norge: Alvdal - Folldal, 34 km, fyra sektioner samt sidolinjer till malmförekomster. I drift 1907 - 1969 för transport av koppar och svavelkis
från gruvor i Folldal till Alvdals järnvägsstation vid Rörosbanan. En tur- och returfärd tog 7 - 8 timmar.
Riven huvudsakligen 1970. 1904 - 1905 hade det funnits en kort linbana för att sandfylla en gammal gruva i Folldal. Kristoffersen, Åge: "Taubane 1 Folldal - Alvdal" Musea i Nord-Østerdalen. Wikipedia. En kort bit av banan har återskapats.
- Norge: Trælandsfos - Lervik, 10 km, för massafabriken i Trælandsfos. 90 vagnar,
vedtransport från Lervik och transport av trämassa i andra riktningen. Koncession 1909. Nedlagd, troligen i samband med att massafabriken 1961 flyttade ner till Lervik.
- Norge:
Bårstad - Sel, för talktransport, öppnad 1917. Ersattes i mitten av 1970-talet
av landsvägstransport. Längd 6,7 km. 60 korgar.
- Norge:
Skorovatn/Skorovas gruber (koppar) - Kongsmoen (hamn). Längd 45 km,
norr om Grong. Började byggas av Bleichert 1942 men togs i bruk först 1952. 23 spännstationer. Hastighet 2,8 meter per sekund, vilket gav
en transporttid på fyra och en halv timme. År 1976 gick man över till landsvägstransport.
Gruvan lades ned i början av 1980-talet. Några bilder finns på
jernbane.net och Wikipedia.
- Norge: Bjørntvedt -
Dalen, kalkstenstransport 1952 - 1975, längd 7 km, ersatt med järnvägstransport
- Norge:
Kjørholt - Herøya, för kalkstenstransport. Öppnad 1929, nedlagd 1982. Längd
5,3 km. Några master inklusive linor och korgar har satts upp som minnemärke vid
kanalen på Herøya
- Norge: Killingdal gruve - Storvollen (nära Reitan på Rørosbanen), ca 5 km, transport
av svavelkis. Linbanan byggdes 1906 (1896 enligt annan uppgift). Lastbilstransport
tog över vid okänd tidpunkt och gruvdriften upphörde 1986.
Rester av omlastningsstationen finns kvar.
- Norge:Kjøli gruve - Reitans station på Rørosbanen, 1904 - 1941, 15 km
- Norge: Olavs gruva - Röros, 11 km. Transport av kopparmalm till smältverk. Nedlagd
delvis 1960, resterande del 1972. Delvis
återöppnad 2007.
Flera kortare linbanor fanns tidigare i området.
- Norge: Øyjorden - Mo jernverk, öppnad 1953. Längd 7,6 km, för kalkstenstransport. Riven.
- Frankrike: järnmalmsgruvorna i Batère - Arles sur Tech, 9 - 10 km, 1899 - ? (Brytningen
upphörde 1987).
- Italien Savona - Cairo Montenotte, 18 km för transport av kol från hamn till lager. Öppnad 1912, dubblerad med parallell bana 1936. Funivie di Savona
- Schweiz: Åtskilliga kraftverksbyggen har använt linbanor för materieltransport. Exempelvis fanns i slutet av 1920-talet en 17 km lång bana från järnvägsstationen i Innertkirchen upp i Grimselområdet. Banan omtalas i Baublatt.
- Spanien:
Granada - Motril, 40 eller 42 km. Stängd 1950 på grund av ekonomisk nedgång
i området (andra uppgifter om nedläggningstidpunkt och -orsak förekommer också)
- Spanien: Minas de Tormaleo (kolgruva) - Páramo del Sil (järnvägsstation), 24 km. I drift 1964 - cirka 2000 blogginlägg ytterligare en bloggpost Fem något kortare linbanor fanns också i området
- Spanien: Poven - Carme/Gallent (grenlinje). Förbindelse
gruva - anrikningsverk/hamn, totalt 10 km. I drift från 1910 ["Eine
Drahtseilbahn mit ungewöhnlichen Abmessungen", "Organ für Fortschritte im
Eisenbahnwesen" 1912 s 152 ff.]
- Tyskland: Auerbach (järnmalmsgruva) - Ranna, 8.5 km, 160 korgar för malmtransport. 1883 - 1903, ersatt av järnväg.
- Eritrea: Asmara - Massawa
- Eritrea: Dante (Hordio) saltverk, 24 km till utlastning. Eldrift, kapacitet 150
ton per timme ["Cableways in Italian East Africa" i "Railway Gazette" 1941-05-09
sid 520]
- Swaziland - Sydafrika: Drygt 20 km för uttransport från asbestgruva i Bulembu till
järnvägsstationen i Barberton, Transvaal. Byggd på 1930-talet. I riktning mot gruvan
transporterades kol. 224 korgar som vardera lastade 170 kg. Gruvan nedlagd 2001
men linbanan i varje fall delvis kvar
länk Stationen vid
gruvan 2007
Ytterligare bild
- Indokina, sträckning oklar, 60 km,
källa
- Bangladesh: Chhatak Bazaar cementfabrik i nordost nära gränsen mot Indien, 20 km
linbana för kalkstenstransport från Meghalaya i Indien. Ytterligare en (äldre) cementfabrik
på samma ort har även den en linbana från indiska sidan av gränsen [Schneider, Torsten:
"Bangladesch - Eisenbahn auf vier Spurweiten" i LOKReport 2010-9 sid 54 - 58]
Bild
Planerna för den nya fabriken och dess ropeway
- Indien: I Mancherial byggde Nordströms ca 1959 en fem km lång bana för kalktransport till en cementfabrik [Teknisk tidskrift 1959]. En ny och eventuellt längre linbana tycks senare ha byggts av AarconInfra på samma plats.
- Argentina: Chilecito -
Upulungos (Famatina-gruvorna) I Anderna. 35 km, åtta sektioner. Även viss persontrafik. I
drift från 1906 fram till 1920-talet.
- Colombia: Bogotá - havet, 200 km???
källa
- Colombia:
Mariquita - Manizales, 72 km, i bruk 1922 - 1961.
Bilder
- Peru: Yauricocha - Chaucha, 15 km förbindelse koppargruva - järnväg, 1942 - 2000.
Militära tillämpningar
Linbanor kunde användas vid broarbeten, exempel från Statens Järnvägsbyggnader (SJB) berättelse 1923 SJB hade en linbana i sitt förråd, på samma sätt som decauvilleräls och -fordon.
BRECO Ropeways Ltd bygger
linbanor för både gods- och persontransport
Low-tech Magazine om godslinbanor förr och nu
Internationella linbaneorganisationen
har en kommitté för godstransporter!
Godslinbanor i Storbritannien,
förteckning sammanställd av Mike Munro. Enligt Munro kan det globalt ha funnits
minst 2500 linbanor
Linbanor och andra transportsystem för
kontanthantering i stora butiker
Spansk forumtråd om industrilinbanor
Enlinebana för lantbruksändamål, nära Berner Oberland-Bahn i Schweiz
Källor
[Nordströms 1943] Nordströms linbanor, författare ej angiven: "Från
Falu gruva till Boliden. En linbaneteknisk utvecklingslinje" i "Linbanan Kristineberg
- Boliden" 1943
SJK Småbaneavdelnings böcker och tidskrift
[Ericson 2018] Ericson, Jan: "Svenska linbanor" i "Tidskriften Tåg" 2018-12 sid 14 - 17
Fjeld, Ulf: "Svenska industrimotorlok I" 1974 (SJK skrift nr 15)
Gunvaldsen, Otto: "Statens tilsyn med privatbaner og taubaner" i "Tekniske meddelelser
- NSB" 1959 sid 30 - 42
Startsidan
Sidan senast uppdaterad den 8 januari 2024