Timmerlinbanan Mangskog - Gunnarskog
Denna 13,2 km långa bana byggdes av Jössefors AB för timmertransport mellan sjöarna Mangen och Gunnern i nuvarande Arvika kommun. Från Gunnern flottades
timret vidare ner till Jössefors och Brättne.
Byggandet av banan startade 1914 (enligt annan uppgift 1912). Arbetet bedrevs från
båda ändpunkterna.
Tillstånd fick man av länsstyrelsen den 14 september 1914,
och banan togs i bruk våren 1915. Korsnäs Linbaneaffär
AB levererade de mekaniska delarna. Stockar och plankor
till tornen samt betong till fundamenten kom från Jössefors AB.
Vid de 105 upphängningspunkterna fanns stolpar förbundna med tvärslåar i vilka bärlinorna
var fästade. I banans längdriktning fanns stödben åt båda hållen. Fundamenten placerades
vanligen i en meterdjup grop. I Långvattnet användes timrade kistor som stenfylldes
i hörnen och sänktes i sjön. Stolparna var monterade på överdelen av kistan, som
stack upp över vattenytan. Där det var som djupast byggdes en nio meter hög timmerkista.
Högsta trätornet var den 30 meter höga Ransbybocken i
Mangskog.
Mats Lugne har på sitt webbställe både
bilder och ritningar
Vid Bytorpet (Bytorp), 6 km från sjön Mangen och 7 km från Byn vid sjön Gunnern rakt väst om Bytorpet, fanns en omlastningsstation. Detta innebar antagligen
att banan bestod av två sektioner, och att vagnarna vid omlastningsstationen gled
på räls den korta sträckan mellan linsektionerna. Vid Bytorpet fanns också den 50
hästkrafters råoljemotor som drev banan. På grund av oljebrist under första världskriget
ersattes motorn med en 40
hästkrafters ångmaskin.
Spännstationer fanns vid Fjäll(torp) och
Västra Snartjärnet.
Banan hade ungefär 250 vagnar. Varje vagn lastade mellan en och tre timmerstockar.
I Arvika Nyheter fanns en intervju med Anders Nilsson som var med och byggde banan,
och därefter arbetade som smörjare och reparatör. Nilsson berättade, att det inledningsvis
förekom många "urspåringar". Vagnar som hoppat av bärlinan måste hämtas med hästskjuts.
Så småningom fick man en god driftsäkerhet. Inofficiell personbefordran förekom,
men detta var förenat med vissa risker om banan stannade när man befann sig på hög
höjd. Linbanemännen hade dock alltid med rep för att kunna fira ned sig.
Linbanan användes endast cirka tio år. På 1920-talet byggdes flottleden ut så att
den började vid södra änden av sjön Mangen. Detta medförde att linbanan lades ned
1924. Anläggningen revs 1925 eller 1926. Det finns en uppgift om att den direkta
nedläggningsorsaken var att ett lager i ett av trätornen gick varmt och tornet brann upp.
Kvar av anläggningen finns diverse fundament till bockarna, liksom fundamenten för
spännstationen vid Fjälltorp. Fundament och vattenreservoar för ångmaskinen fanns
också kvar i varje fall 1987.
Jan-Olov Newborg, som haft vänligheten att lämna underlaget
för redogörelsen ovan, efterlyser profilritningar över sträckningen. Jan-Olov har
funnit många fundament efter trätornen och bilder finns från tornresning,
avlastningsstationen vid Gunnern och omlastningsstationen vid Bytorpet plus bilder
på folk som åker med timmerlasten.
Källor
Uppgifter från
Jan-Olov Newborg,
Gunnarskog
sign Nisse: "Skandinaviens längsta
linbana transporterade timmer från Mangskog" i Arvika nyheter den 21 februari (1974?)
Håkansson, Carl: "Unik linbana i Värmland" i Stora Runt april 1987
Mats Lugnes webbplats
Linbanor
Startsidan
Sidan uppdaterad den 6 januari 2011