Linbanan mellan torvladan på Stormossen och Strömsholms kanal vid Ramnäs

Banan var 2,3 km lång och byggdes av Nordströms Linbanor. Den togs i bruk 1917. Man transporterade bränntorv som användes i ångkraftverket i Västerås. Att komplettera med torveldning blev nödvändigt under första världskrigets kolbrist.

Linbanans maximala kapacitet var 10 ton torv per timme. Utlastningsstationen låg vid sjön Stora Nadden. Där fanns automatisk lossningsanordning som tippade torven i pråmar för transport till Västerås via Strömsholms kanal.

En förlängning från Nadden till SWB stickspår vid Ramnäs såg (370 m) projekterades men utfördes aldrig. Kanske hade man tänkt sig att utleverans av torv även skulle kunna ske på järnväg?

Linbanan var i bruk till 1925 och togs ned 1929, enligt uppgift efter klagomål från järnvägen, som korsades av linbanan nära utlastningsstationen.


Källor

Redogörelse för vattenfallsstyrelsen arbeten med torvtillverkning och torveldning åren 1916 - 1921   En bild på lossningsstationen finns på sidan 16 i filen.

Fjeld och Freding: "Lok och banor vid Vattenfalls Fastighetsförvaltning" i SJK 28 "Svenska småbanor" 1979, sid 206 - 209.

Ramnäs - Virsbo Hembygdsförening



Linbanor

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 6 oktober 2023