En stor bränntorvfabrik vid Lantmossen (Komlösa) startade 1917. Torven användes
som substitut för stenkol som blivit en bristvara under kriget. Man levererade bland
annat till ett torveldat kraftverk. Fabriken stängdes dock redan 1920. Året därpå
brann kraftverket ned.
Utleveranserna från torvfabriken skedde första åren med hästdragna vagnar och en
primitiv lastbil. För att öka transportkapaciteten anlades en 5,4 km lång linbana.
Denna linbana gick mellan en torvlada (dit transporterades torven med en 600 mm-järnväg)
och Fristads järnvägsstation vid linjen Borås - Herrljunga. Banan köptes in begagnad
från Nautanens kopparfält nära Gällivare, där linbaneanläggningen haft en längd av 6,8 km. Banan, som var tillverkad av Adolf Bleichert & Co i Leipzig, monterades vid Fristad 1918. Transporterna
på linbanan startade dock först 1919, och upphörde 1920. År 1925 såldes banan till
Gruf AB Lekomberg i Ludvika, där den var i bruk fram till 1951.
Kraftverkets generatoreffekt var 80 kVA, och man distribuerade trefas 50 Hz 1500 V. Generatoreffekten hos ångkraftverket i Borås var vid samma tid ungefär 19 gånger större, och vattenkraften i Trollhättan cirka 2000 gånger större [SOU 1926:27 Planmässig elektrifiering av landsbygden inom Älvsborgs län]
Sidan uppdaterad den 19 februari 2018