Bilden ovan visar relärummet i juli 1930 [Sveriges Järnvägsmuseum]
I anläggningen ingick också en illuminerad spårplan på tågexpeditionen. Dessvärre
har jag inga närmare uppgifter om vilken information som lämnades via denna spårplanstavla.
Ture Hård på bantekniska byråns signalavdelning föreslog i varje fall i ett PM den
29 oktober 1931 att en liknande plan skulle sättas upp i Olskrokens stationshus,
dock endast för Västgötabanans spår.
Snöfall och pendeltågselände
Redan första vintern med det nya ställverket
fick man problem med växelfunktionen. Den 16 januari 1931 snöade
det kraftigt på natten, och röjningen kom igång först
kl 6.50. Detta skylldes på att de flesta banarbetarna bodde två
km från ställverket och saknade telefon. En man hade visserligen
bantelefon men var "hårdsövd" och reagerade inte för den
"oupphörligt" ringande telefonen. Bland annat pendeltågen drabbades
av snöhindren. Antagligen avsågs de elmotorvagnståg som
pendlade mellan Göteborg och Lerum. För att snabbare komma
igång med snöröjningen hade man nu gått över till
att först åka runt i bil och väcka banarbetarna, sedan köra
en ny runda och samla upp dem. Därigenom hade fyra man varit på
plats redan 32 minuter efter larm om det senaste nattliga snöfallet
[II distr, DC 130/1931, skrivelse från sektionsingenjören till
distriktschefen 1931-01-24, Göteborgs landsarkiv]
Redan en månad efter snökaoset skickades en underinspektor
och en stationsskrivare till Tyskland, Schweiz, Österrike "med flera
länder" för att unden tiden 18 februari - 18 mars 1931 "studera
särskilt anstalter för undanskaffande av snö vid elektriska
säkerhetsanläggningar" [II distr, DC 26 3/39, Göteborgs
landsarkiv]
Bilden ovan är tagen från
berget vid Skansen Lejonet 1976. I förgrunden Västkustbanan, som
i mitten av 1960-talet blev dubbelspårig även mellan Göteborg
C och Olskroken. Detta krävde komplettering av ställarställverket.
På uppställningsspåren står motorvagnar typ X6, X5
och X7, samt vanliga lokaltågsvagnar av typ B6 och FV2.
Ställverket slopas
El-el-ställverket var
i bruk till november 1979, då det ersattes av datorställverk
typ SJ 75. Ställverkshuset revs i januari - februari 1980,
och gav bland annat plats för plattformsförlängning
Bilden ovan visar situationen vid
infarten från Olskroken omedelbart innan det nya ställverket
togs i bruk. Signalen i förgrunden hör till Angeredsbanan, men
de överkryssade huvudsignalerna på kontaktledningsbryggan och
de övertäckta dvärgsignalerna hör till den nya anläggningen.