Järnvägar i Göteborg: Signalsäkerhetsanläggningar
mm
Historik över SJ:s anläggningar
fram till början av 1930-talet
Göteborg SJ - Göteborg C (G)
den första
tiden
mekaniska ställverk
elektriskt ställarställverk
Automatisk linjeblockering G -
Or 1923
Olskroken (Or)
mekaniska ställverk
elektriskt ställarställverk
Almedal, Mölndals nedre, Mölndals övre,
Presenten, Gubbero
Bergslagsbanan
Västgötabanan
Korsningar med spårvägen
Säröbanan
Jubileumsutställningen 1923 - trafik och transport
1962 ordnade SJ utställningen Tåg 62 med anledning av att Västra Stambanan i sin helhet existerat i hundra år. Utställningskatalog
Ovan: Järnvägsnätet i Göteborg oktober 1938. Ursprungligen från Göteborg Järnvägarnas linjer och trafikplatser utgiven av SJ godstrafikbyrå 1938. Några noteringar:
- BJ och GBJ persontrafik har sammanförts till Göteborg C. Bergslagsbanans station
har endast godstrafik, även för SJ
- Ett förbindelsespår mellan Gubbero blockpost (förgreningsväxel)
och Olskroken ger direktförbindelse mellan t ex Västkustbanan
och Sävenäs rangerbangård.
- I vänstra kanten syns en del
av stationen Göteborg SJ hamnbana
(Göteborg V), bakom Järntorget. Hamnbanan på södra
älvstranden fortsätter sedan via Göteborgs fiskhamn till
Carnegie och sockerbruket.
- På norra älvstranden (Hisingen) syns bangården vid Sannegården. Väster därom
går spår till kolhamnen, Kooperativa förbundets kvarnar
och Rya Oljehamn.
- Smalspåret från Gårdsjö förgrenar
sig vid Lärje rangeringsstation.
Den ena, nybyggda, grenen går via omlastningen och Olskroken till
Göteborgs Västgöta.
Den äldre grenen ger förbindelse till VGJ rangerbangård och lokstation
och smalspårets godsbangård
- SJ lokstation vid Skansen Lejonet, mellan Göteborg C
och Olskroken, har slopats och ersatts av Sävenäs lokstation. BJ
har kvar sin lokstation (senare Göteborg norra lokstation)
öster om Göteborg B:s
- Säröbanans station
ligger precis utanför vänstra kanten av bilden. Denna bana har
aldrig haft spårförbindelse med övriga järnvägar.
Översikten nedan är
troligenh från slutet av 1950-talet och ingår i SJ särtryck 141a Godstransportföreskrifter. På Hisingen
har Pölsebo- och Färjenäsbangårdarna tillkommit. På södra älvstranden har benämningarna Göteborgs västra och Göteborgs östra (I och II) införts. Göteborgs norra (f d Göteborg Bs) har tagit över den godshantering som tidigare sköttes av Västgötabanans godsstation. Ett förbindelsespår, "Skäran", har tillkommit mellan Hisingen och Sävenäs.
Sedan
skissen ovan gavs ut har smalspåret och Säröbanan försvunnit,
liksom i stort sett alla hamnspår på södra älvstranden.
På Hisingen har hamnbanan byggts ut avsevärt, även om
spår till varv, kolhamnar mm försvunnit när dessa anläggningar
lagts ned. Sävenäs rangerbangård har byggts ut, och direktförbindelser Lärje - Sävenäs / Hisingen tillkommit. Järnvägsbron över Göta Älv vid Marieholm har dubblerats.
"Göteborgs centralstation. Dess
utveckling och ombyggnad under åren 1927 - 1930", utgiven av SJ 1930:
Larsson Ryhagen: "Göteborgs bangårdar" 1932 (skannad av projekt Runeberg)
Startsidan
Sidan uppdaterad den 19 febr 2023