Ritningen ovan är från [WSB 1872]. I banhallen finns fyra vagnvändskivor.
Bortom banhallen finns en stor vändskiva. Nedanför (norr om) banhallen
finns godsmagasin för ankommande (3) och avgående (4)
gods. Ännu längre norrut låg lokstall och verkstäder.
Säkerhetsanordningarna tycks från
början ha inskränkt sig till en
semafor vid infarten. Invid denna
signal fanns en vaktkur [WSB 1872].
Senast 1878 tillkom en ringledning för informationsöverföring
mellan Olskroken, kuren vid infarten till Göteborg och Göteborgs
station. Troligen hade ringverket samband med att de nya lokstallarna vid
Skansen Lejonet tillkom i slutet av 1870-talet. Göteborgs stationsgräns
flyttades antagligen ut till Skansen. Nedan återges instruktionen för
detta ringverk.
Tillhör cirkulär n:r 582.
§4.
Stationsföreståndaren i Göteborg skall meddela stationsföreståndaren
i Olskroken nödiga bestämmelser rörande till Göteborg
ankommande tågs invexling på de olika inloppsspåren å
Göteborgs bangård; och skall för dessa tåg med ringverket
signaleras på följande sätt:§ 5.
Besvaras icke signal, som enligt nästföregående paragraf
gifvits frän Olskrokens stationshus, skall samma signal skyndsamt förnyas,
och erhålles ej heller då svar, åligger det stationsföreståndaren
att derstädes qvarhålla tåget och icke afsända detsamma
förr, än han förvissat sig, att hinder för tågets
gång icke förefinnes.§6.
Uteblifver den i § 4 mom. a föreskrifna svarssignalen från
Göteborgs stationshus eller gifves derifrån den i samma moment
omnämnda stoppsignalen, skall signalkarlen bibehålla semaforen
till »stopp» intill dess tillåtelse till tågets insläppande
gifvits af stationsföreståndaren i Göteborg antingen genom
de i det åberopade momentet stadgade fyra ringningarne eller genom särskild
order.§7.
Lokomotiv, som endast skall passera mellan vaktkuren och lokomotivstallen
vid skansen Lejonet, får ej framsläppas under närmaste fem
minuter före ett väntadt tågs ankomst till vaktkuren, utan
skall signalkarlen, om sådant lokomotiv under nämde tid gifver
signal med ånghvisslan, bibehålla semaforen till »stopp»,
hvarjemte lokomotivet skall stanna å sin plats innanför vexeln
vid vaktkuren eller vid lokomotivstallen, till dess det väntade tåget
passerat och signalkarleu derefter i enlighet med mom. I § 8 af signalordningen
gifvit »afgångssignal» och fällt vederbörlig semaforarm.§8.
All annan signalering med i fråga varande ringverk än den här
ofvan bestämda är ovilkorligen förbjuden.§9.
Ringverket skall omsorgsfullt vårdas och hållas fritt från
is, väta, snö och orenlighet.