Göteborg SJ - mekaniska signalställverk
1910: Två ställverk, linjeblockering och stationsblockering
[Bkbr III]
Den första mer omfattande säkerhetsanläggningen tillkom
troligen omkring 1910. Då levererade Södertälje Verkstäder
ett vevställverk med tre signalvevar, en kopplingsvev (för
den trevingade infartssignalen) och nio låsvevar. Ställverket
var inrymt i ett mybyggt hus och benämndes ställverk I.
Det fanns tre utfartssignaler.
Manuell linjeblockering togs i bruk mellan Göteborg ställverk
I och Olskroken ställverk II.
I ställverk I fanns, förutom de två linjeblockfälten,
sex stationsblockfält i förbindelse med stationsblockapparaten
och ett stationsblockfält i förbindelse med ställverk II.
Dessutom ett signalförreglingsfält, som var mekaniskt sammankopplat
med infartslinjeblockfältet, och hade till uppgift att hindra att
ett medgivande från stationsblockapparaten användes för
att släppa in mer än ett tåg.
Bilden, från Sveriges Järnvägsmuseum, visar ställverk
I vid okänd tidpunkt. Vevapparatens frontplåt är delvis
borttagen, så att förreglingsregistret syns.
Stationsblockapparaten på stationsinspektorsexpeditionen
hade sex blockfält i förbindelse med ställverk I
Ritningen ovan visar bangården
1923. Ställverk I är markerat i bildens nedre del. Verkstaden
ligger fortfarande kvar ungefär vid vid nuvarande Nils Ericson-terminalen,
men lokstallet skall ha slopats redan 1876. Det är därför
oklart vad de kvarvarande lokstallsspåren användes till
[G 1930]. Ställverkshuset för ställverk I var en låg byggnad.
Ställverk II var ett
litet vevställverk vid de 1876 ibruktagna lokstallarna nära Skansen
Lejonet. Det tillkom samtidigt med ställverk I, och inrymdes troligen
i en befintlig signalkur [skrivelse från Bankonstruktionsbyrån
till II distrikten 1909-09-20].
Ritningen ovan visar lokstallarna och ställverk II. Det fanns
även en vändskiva norr om linjen, mittemot lokstallarna, och
ett spår till kolupplag vid Gullbergsån. Detta spår
korsade Bergslagsbanan i 90 graders vinkel. [G 1930]
Till vänster ställverksapparaten enligt SJ ritning C 2038
1909-11-02. Det fanns två signalvevar för signalerna X och Y,
två växelvevar och två tågvägshävstänger.
Ett stationsblockfält i förbindelse med Göteborg SJ
ställverk I, ett stationsblockfält i förbindelse med Olskroken
ställverk II. [Bkbr III]
En märklig sak med ställverk II var att det inte fungerade
som blockpost på de genomgående spåren, men däremot
var beroende av angränsande ställverk vid Göteborg SJ
och Olskroken. Nedan syns ställverket och T-semaforen (signal
X och Y) [Utsnitt ur SJ ritning C 2038 1909-11-02]
1912: Kompletteringar
Utfarten från spår V mot Olskroken delades upp på separata
tågvägar för godståg och persontåg. Ytterligare
en utfartssignal sattes upp, och i ställverk I tillkom en låsvev.
I samband med den nya utfartstågvägen blev det ytterligare
ett blockfältspar i ställverket och på expeditionen.
[Bkbr III]
Ljussignaler och automatisk linjeblockering
1919 uppgjordes ett ganska schematiskt kostnadsförslag för elektriska
ställverk vid Göteborg, Gullbergsvass och Almedal [II distr Bandir
119/1 19]. Med Göteborg kan man här ha menat den föreslagna
nya genomgångsstationen öster
om Heden. Gullbergsvass var tänkt att bli platsen för den nya stora
godsstationen.
1920 fanns planer på en "elektrisk blinkljusinstallation" vid Göteborg
och Olskroken. SJ II distrikt tyckte ställverk I skulle lämpa sig
för en sådan försöksinstallation, men avstyrkte ändå
eftersom den ekonomiska situationen var besvärlig. Kanske var det automatisk
linjeblockering man ville prova?
1923 kompletterades dock ställverk II så att tre växlar
kunde manövreras centralt. Några ljussignaler sattes också
upp, sju spårledningar för hinderfrihetskontroll ordnades,
och sträckan till Olskroken försågs med automatisk linjeblockering.
Bilden ovan, från Sveriges
Järnvägsmuseum, kommer ursprungligen från SJ Byggnadsbyrå,
och visar hur ljusutfartssignaler monteras den 15 februari 1923. Detta
var den ursprungliga typen av ljussignaler, med små lyktenheter
och utan bakgrundsskärm. Nedan tre detaljbilder,
också från Sveriges Järnvägsmuseum,
Gävle.
Detta utsnitt från SJ ritning C 2037 visar hur det såg
ut i ställverk I efter ombyggnaden. Några växelvevar har
tillkommit. Infartssignalen A är fortfarande en mekanisk semafor,
och med spegelfältet Signalkontroll
A kan man förvissa sig om att signalen visar stopp. Utfartssignalerna B, C, D och
E ställs till kor genom att
förregla likströmsblockfältet längst till höger
på blockapparaten. Vilken av ljussignalerna som gick till kör bestämdes av vilken tågvägshävstång
som lagts om. Spårledningarna indikerades med Spårkontrollfält uppe till
vänster. Det var spegelfält som visade svart-vitt när spårledningen
var belagd, annars helt svart. Illuminerade spårplaner var ännu
ovanliga.
Ritningsutsnittet till vänster är också från
SJ-ritningen C 2037, och visar att det fanns repetersignaler på
plattformstakets stolpar. Dessa signaler repeterade de röda
och gröna skenen i utfartssignalerna B/C/D/E (mellansignaler enligt
nuvarande terminologi), som satt utanför ritningsutsnittets högra
kant. Bortom dessa utfartssignaler fanns så den gasbelysta blinkande
blocksignalen YI
Det gick alltså att lägga utfartstågväg
endast från spåren III - IV. Infart kunde läggas
till spåren I - IV.
Ställverk II hde efter ombyggnaden två växelvevar
och två K3-lås Det var väl de nu obehövliga signalvevarna
som ändrats om för växelmanövrering. Stationsblockfält
i förbindelse med Göteborg ställverk I och Olskroken ställverk
II fanns fortfarande.
Ställverken slopas
Lokstationen vid Skansen revs 1926 [Ljunggren 1992 sid 47]. Korsningen
med huvudspåret vid lokstationen skulle då tas bort, och ställverk
II borde kunna slopas. Det fanns emellertid en vägskyddsanläggning
som manövrerades från ställverket. 6:e bansektionen nämnde
i en skrivelse till II distriket den 6 november 1926 att bommarna kunde
elektrifieras och manövreras från ställverk I (dock behövdes
möjlighet till lokal manövrering vid växlingsrörelser).
Det beslöts dock att bommarna även i fortsättningen
skulle manövreras mekaniskt från ställverket, eftersom det
fanns invalider som på detta sätt kunde få en arbetsuppgift.
Själva ställverket slopades dock troligen.
1930 ersattes ställverk I av ett elektriskt ställarställverk.
Källor
[Bkbr III] SJ bankonstruktionsbyrå, liggare över
säkerhetsanläggningar, band III. Riksarkivet Arninge
[G 1930] Statens Järnvägar: "Göteborgs centralstation.
Dess historiska utveckling och ombyggnad under åren 1927 - 1930",
Stockholm 1930.
[Ljunggren 1992] Ljunggren, Malte: "Sveriges Lokstationer.
Maskintjänstens anläggningar 1856 - 1962"
"Instruktion för begagnande av växel- och signalsäkerhetsanläggningen
vid Göteborg", 1923
SJ-handlingar i landsarkivet Göteborg
Göteborgssidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 5 december 2016