Bergslagernas Järnvägar i Göteborg
- signalsäkerhetsanläggningar mm
Ställverk vid Göteborg
B:s, 1920-talet. Det är troligen VGJ:s gamla linje och Mårten
Krakowgatan som syns i bakgrunden. Bild från Nybergska samlingen, Sveriges järnvägsmuseum
Bilden ovan visar utfarten mot Olskroken.
Datum och fotograf okända, bild från Sveriges Järnvägsmuseum. Nedan en senare bild från ungefär samma plats, enligt
uppgift tagen omkring 1950 [Sveriges Järnvägsmuseum, bild KBEB01770]. Ställverkshuset ger ett relativt modernt intryck, kanske har det tillkommit på 1930-talet eller senare - alternativt byggts om kraftigt?
.
Nedan en del av ritning Göteborgs
bangårdar 1923
från Göteborgs centralstation,
dess historiska utveckling och ombyggnad under åren 1927 - 1930, utgiven av SJ 1930
Ställverkshuset är markerat i högra änden
av mellanplattformen. Det diagonalt gående spåret i
bildens nedre vänstra hörn går från Statens järnvägsstation
till hamnarna längs södra älvstranden. Från en
vagnsvändskiva i detta spår finns förbindelse till Gullbergskajen (BJ
hamnbana) via ytterligare en vändskiva. Parallellt med förbindelsespåret har den smalspåriga Västgötabanan
en liknande spårförbindelse med vändskivor. Som syns
på ritningsutsnittet längre ner var dessa spår med vändskivor
inte de huvudsakliga förbindelserna till kajen.
Nedan ytterligare ett utsnitt ur samma ritning. Här syns
den östra delen av Bergslagsbanans bangård, och Göteborgs
norra lokstation, där BJ och SJ (tidigare Västkustbanan) hade
var sitt lokstall. Normal- och smalspåren till kajen korsar varandra
mellan gasverket och VGJ godsstation. Denna godsstation fanns kvar även
efter förstatligandet, och benämndes då Göteborg Östra.
Vid nordöstra hörnet av gasverket korsar Västgötabanans
dåvarande huvudlinje (på senare tid godsspår) Gullbergsån
på en bro. Norr om brofästet, vid gasverkskajen, fanns färjeläget
för de pråmar med vilka 891-mm-godsvagnar kunde transporteras
till båtar i andra delar av hamnen. De spår som försvinner
nedåt till höger om bildens mitt är huvudlinjerna för
dels Västkustbanan, dels Bergslagsbanan via Olskroken. Längst
ner till höger syns det nedan nämnda spår som via en
plankorsning med BJ huvudlinje ger förbindelse till statsbanestationen.
Översiktsritning SJ, BJ och VGJ bangårdar 1923 [SJ-skrift om Göteborgs centralstation 1930]. Från Gullbergsvass transporterade BJ latrin till renhållningsverkets pudrettfabrik i Skräppekärr vid Lärje.
På ritningen nedan, med hopträngd
längdskala, syns de två ställverken betecknade 9. [Ahlberg 1923 sidan 145]
Bangårdsskiss
Säveån, svängbro
Källor
[Ahlberg 1923] Ahlberg, Vincent: "Bergslagernas Järnvägsaktiebolag
1872 - 1922. Historik II"
BJ-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den
8 juni 2022