Göteborg: Korsning järnväg - spårväg i Ånäsvägen 


Den 28 juli 1905 meddelar Södertälje att en provisorisk signalinstallation kan levereras tidigare - semaforer mm finns  på lager. Kanske avsågs en enklare anläggning med kontrollåsförregling istället för ställverk?

Den 11 augusti 1905 meddelar Södertälje att man fortfarande har lockout i sina verkstäder, men att man tilskrivit en firma på kontinenten. 

Den 18 september 1905 rekommenderar Södertälje att handspaken på andra sidan spåret ansluts med dubbel trådledning istället för stångledning. Stångledningar är mest lämpade för korta ledningar till växlar.

Den 23 september 1905 skriver Södertälje verkstäder till Zell att ställverksapparat och vägbommar skall levereras av AEG.

Den 26 september 1905 meddelar Södertälje att strejken på AEG bilagts och att  "vi forcerar"

Den 18 december 1905 skriver GS till leverantören att ställverksapparaten satt sig, vilket gjort det svårt att lägga in golv i skyddshuset (kuren). Dagen därpå svarar Södertälje att sättningen antagligen uppstått när man grävde ner grundstenar för vaktkuren.

Den 29 oktober 1905 startar spårvägstrafiken, uppenbarligen med provisoriska anordningar vid plankorsningen. 

Den 20 april 1906 skriver GS till Södertälje verkstäder att anläggningen är oanvändbar, och påpekar att "samtliga klockor gick sönder"

Den 21 april 1921 uppger GS att anläggningen stått obegagnad cirka fyra månader.

Den 18 maj 1906 meddelar GS att "klangerna sprungo sönder"

Den 19 maj 1906 skickar Gyllenkrok på SJ ett telegram till spårvägsdirektör Zell om att "bommarna böra målas efter söndag gula och blå i spiral" 

Den 6 juli 1906 sändes nya Schrankenglocken med ångaren Oluf Bager från Stettin.

Den 16 juli 1906 hör Södertälje verkstäder av sig; AEG har fakturerat dem för ersättningskugghjul. Kugghjulet var avsett för fällbomsspelet , och hade sänts med ångaren Limfjorden.  GS hade för övrigt klagat på att även själva bocken för vindspelet var för klen.

1912 gjordes vissa ändringar i samband med att järnvägen fick ett tredje spår

1913 klagar spårvägen hos SJ över att "vakterna ej tillräckligt noga känner till, när tåg kan väntas", signalanordningarna ibland är i olag och att spårvagnar ibland finns på korsningen när tåg kommer [GS skrivelse till bandirektören den 4 sept 1913]

1914 kom en ny instruktion för denna anläggning.


Källor

GS-handlingar i Göteborgs region- och stadsarkiv

[Bkbr II] Liggare från SJ bankonstruktionsbyrå, band II. Riksarkivet Arninge.

[Forsberg 2006]   Forsberg, Anders:  "Linje 7",  2006





Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 17 juni 2006