|
Bergbanan var så kort att det tydligen ansågs onödigt
att ordna ett mötesspår. Istället hade man dubbelspår
hela sträckan. Fler och bättre bilder finns hos Göteborgs
stadsmuseum
|
Ovan en planritning över bergbanan. Fyren och banans övre
ändstation till vänster. Fyrens placering på denna ritning
stämmer inte med dess verkliga läge, så ritningen är
nog gjord i ett tidigt skede. .
Bilden ovan visar hur man tänkte sig bergbanans nedre station.
Nedan den övre stationen enligt ytterligare ett utsnitt från samma
ritning
Bergbanans spårvidd var en meter. Räls lånades
från Statens Järnvägar. Bilden nedan visar bygget.
Kanske är bilden tagen nära den övre slutpunkten?
Bilden ovan är från sid 55 i Nordströms bok
Ropeways utgiven 1944,Vagnen
uppges ha 24 platser.
Nedan syns två lite olika fyrtornsförslag från
sommaren 1922. På skissen till höger syns en liten fyr till höger
och nedanför det stora fyrtornet. Grunden till lilla fyren liknar mycket
den grund som ännu
2006 finns på ungefär
motsvarande avstånd från det som vi tror är grundplattan
för det stora fyrtornet.
Fundament till drivstationen och till stora delar av
banan finns fortfarande kvar.
När utställningen var slut revs bergbanan så småningom.
Rester finns dock kvar längs hela sträckningen.
Bilder från 2006