Halmstad Östra - signalsäkerhetsanläggningar och vägskydd
Det finns en hel del oklarheter kring signalsäkerhetsanläggningarna
vid 1067-banans station. VI distriktet skriver den 1 november 1953 till SJ
elektrotekniska byrå och föreslår kontrollåsförregling,
att infartssemaforen byts mot ljussignal, och att försignal med rött
sken sätts upp för att skydda den yttersta vägkorsningen. I
samma skrivelse föreslås nya elektriska bommar vid Laholmsvägen.
De befintliga mekaniska bommarna var tungmanövrerade, signalerna mot
gatan otillfredsställande och vindspelet i behov av utbyte. Även
bommarna vid Linnégatan borde bytas, de var "mycket bristfälliga"
och handmanövreringen från stationen med 600 meter lång mekanisk
ledning var otillförlitlig. Samtliga bommar borde manövreras med
tryckknappar. Det nämns också att en ny fällbomsanläggning,
bekostad av Halmstads stad, utförts vid Gamletullsgatan.
Kungliga Järnvägsstyrelsen svarade den 16 februari 1954 att
- Säkerhetsanläggning är onödig. Växlarna i
tågvägen ligger nära stationshuset, och kan övervakas
utan svårighet. Ökad hastighet med säkerhetsanläggning
kan inte utnyttjas
- Vid Linnégatan kunde man nöja sig med F5-driv (ett gemensamt
driv med mekaniska ledningar för flera bommar) istället för
den nyaste typen.
- Nya bommar behövdes inte vid Linnégatan. De befintliga
kunde rustas upp, eller ersättas av övertaliga bommar
- Bommarna borde manövreras med ställare istället för
tryckknappar. Därmed sparade man ett relä vid varje övergång
- Försignal behövdes inte, V-signalen vid Linnégatan
var på grund av banans raka sträckning synlig på långt
håll
En odaterad bild på sidan 245 i Forsberg, Åke: "En resa på
spåret från Karlshamn till Halmstad" visar en centrallåsliknande
anordning i ett skåp utanför Halmstad Ö stationshus. Detta
kan dock ha varit manöveranordningar för de två vägkorsningarna
samt infartssignalen.
I Per Forsströms ställverksregister nämns, att manövertavlan för Halmstad
Ö fanns på Halmstad C tågexpedition. Den flyttades säkerligen
dit när Halmstad Ö 1959 slutade fungera som självständig station.
Smalspårets persontåg började då också gå in till Halmstad C på ett nyanlagt spår.
Senare kortades detta spår av eftersom det låg ivägen för en ny (numera riven) godsterminal.
Källor
Handlingar i Riksarkivet Arninge
Per Forsströms ställverksregister
Halmstadsidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 30 oktober 2014