Skissen nedan visar bangårdarna och ställverkens placering
1925. Halmstad C, som tillhörde HNJ, är den rektangel där
ställverk IV och stationsblockapparat är utritade.
De ställverk som är utmärkta på skissen ovan var
samtliga mekaniska. 1930 fick Halmstad C ett elektriskt ställarställverk
med mekaniskt förreglingsregister. Omkring 1950 ombyggdes rangerbangården.
Några år senare kom ett elektriskt ställarställverk
med elektriskt förreglingsregister. På 1980-talet ersattes
de gamla ställverken successivt av reläställverk av SJ typ
65 (geografiskt schemasystem).
Reläställverkets första etapp omfattade Furet, vid infarten
från Göteborg på det nya dubbelspåret. Detta spår
ersatte Västkustbanans gamla enkelspår med sina många
plankorsningar med gator och vägar. Många av dessa vägskydd
manövrerades tidigare från Halmstad N, beläget vid texten
Göteborg på skissen ovan. 1067-bangården Halmstad
Ö hade egen signalsäkerhetsanläggning, som under senare år
dock manövrerades från Halmstad C.