Det fanns tre samverkande
ställverk. Dessutom två blockapparater för att frige infarter till plattformsspåren.
Se ritning
Här följer ett exempel
på hur det gick till vid infart till exempelvis spår I från Arlöv
Ställverk II När tåget passerat förgreningsväxeln och signal A1/2 ställts till stopp, förreglade ställverksvakten i ställverk II sitt infartslinjeblockfält, varvid utfartslinjeblockfältet i Sjölunda frigavs, så att nästa tåg kunde komma. Samtidigt förreglades det utfartslinjeblockfält i ställverk II som samverkade med infartslinjeblockfältet i ställverk III. Därmed hindrades att följande tåg kunde få varsamhet i signal A1/2. |
|
Ställverk
III Här krävdes medgivande via stationsblockfält från ställverk I. |
|
Ställverk I För att hindra förtidig omläggning av växlar i tågvägen, var tågvägshävstången låst tills den firigivits från blockapparaten vid stationshuset. Till höger utdrag ur anvisningarna för ställverk I Nedan anvisningar för blockapparaten |
|
Källa
Instruktion för begagnande av växel- och signalsäkerhetsanläggningen vid Malmö, Stockholm 1914. Finns i SJK bibliotek.
Sidan uppdaterad senast den 11 oktober 2004