Reläställverk
för Stockholm C och angränsande bangårdar
Nedanstående skrivelse är
OCR-tolkad från ett dokument i SJ centralarkiv, Ebr diarienummer
41499. Jag hoppas senare kunna
komplettera med ritningar på bland annat det föreslagna manöverbordet
Siiö Ombyggnaden
STOCKHOLM C
- 2 APR. 1954
Beskrivning av spårplan, manöverbord
och manövrering för reläställverk vid Stockholm C
(Härtill ritningar Siiö omb Cst
nr 1010, 1011, 1012 och 1013).
Spårplanen
Spårplanen, som utföres t ex i skiktad plast med vit text
på svart frontplatta, omsluter spårområdet från
Uppsala C och Kungsängen i norr resp väster till Södertälje
S i söder. Beträffande Västerås-banan har det förutsatts,
att dubbelspåret från Stockholm C är framdraget till Kungsängen
och försett med automatisk linjeblockering. Geografiskt sett är
den avvikelsen gjord, att Västeråsbanan lagts öster i stället
för väster om Uppsalabanan. Härigenom erhålles en på
spårplanen gynnsammare korsning av banorna, inkl V:a bispåret,
norr om Tomteboda övre. Vidare har därigenom bättre utrymme
kunnat beredas på planen för emotsedd ej f n fullt klarlagd utbyggnad
av Hagalunds bangård. Beträffande den nya driftbangården
i Hagalund torde man få räkna med att ett separat ställverk
anordna i Hagalund för denna.
Ställverket omhänderhar tågvägsläggningen
från och med Hagalunds norra stationsgräns, Sundbybergs ställverksområdes
östra gräns resp Älvsjö norra stationsgräns, fram
till Stockholm C. Älvsjö station har hittills lämnats utanför
ställverkets manöverområde, men ändring av planen
i syfte att kunna manövrera tågvägar även för
Älvsjö kan lätt vidtagas med hänsyn till den placering
som Älvsjö station givits på planen. Sådan ändring
kan bli behövlig, därest en ny godsbangård anlägges
på Västberga gärde, varvid bangårdssystemet i Älvsjö
får väntas undergå förändringar.
I de delar av dubbelspåren, som ligga utanför ställverkets
manöverområde, äro markerade dels varje station med tillhörande
tågspår, dels ock varje blocksträcka. Trafiktillståndet
på dessa delar anges med hjälp av avlånga indikerings
fönster - 3 st per tågspår och 2 st per blocksträcka
- som lysa rött, när tillhörande spårsektion är
besatt av fordon. För tåg indikeras dessutom tågets nummer
i särskilda fält, såväl då tågen äro
på tågspåren som på blocksträckornä; Det
på planen visade tågläget avse förhållandena
kl 8.30 en vanlig vardagsmorgon enligt tidtabell 153-154. Tågets nummer
följer de mot Stockholm gående tågen fram till de egentliga
stationsgränserna för Stockholm C vid N:a Bantorget resp Norrström,
i vilka punkter tågnumren också för första gången
framträda för tåg, som utgå från Stockholm C.
Tågnumren givas med hjälp av tastatur,som är installerad
i ställverket vid Stockholm C och vid Uppsala C, Kungsängen
och Södertälje S samt vid alla de driftplatser, där sidotågvägar
kunna förekomma.
Innanför ställverkets manöverområde betyder liksom
beträffande linjen rött fast sken från avlångt indikeringsfönster,
att vederbörande spårsträcka är besatt av fordon.
Gult fast sken från sådant fönster visar, att spårsträckan
ingår i lagd och förreglad tågväg. Huvudljussignaler
och dvärgsignaler indikeras med hjälp av runda fönster,
som lysa med rött fast sken när signalerna stå till stopp.
Vid huvudljussignal indikeras varsamhet med grönt blinkande sken och
kör med grönt fast sken. Vid dvärgsignal visas varsamhet
enligt säo fig. 11 c med gult blinkande sken och kör enligt säo
fig. 11 b med gult fast sken, Ogiltighetssignal enligt säo fig. 11
d återges med släckt ljusöppning. Vid dvärgsignaler
som kunna visa kör enligt säo fig 11 e eller 11 f repeteras de
tågvägsbestämmande skenen med en gemensam grön signallampa,
som lyser med fast eller blinkande sken vid kör - resp varsamhetssignal
i dvärgsignalen.
Växellägesindikering sker normalt endast då tågväg
lägges eller är lagd samt då individuell växelomläggning
sker och då växel köres upp, Vid enkel växel sker
indikeringen med hjälp av de indikeringsfönster som bilda växelvinkeln
vid kopplade växlar utnyttjas dels växelförbindelsens fönster,
dels ett fönster i vardera av de parallella spår mellan vilka
växeln leder. Indikeringen sker med gult blinkande sken i det växelläge,
mot vilken växeln lägges. När växeln intagit ändläge,
övergår det blinkande skenet i fast sken. För orienteringens
skull är växelns nummer utsatt invid det fönster, som avser
växelns reverseläge.
På planen kan också avläsas om det finns kontaktledningspänning
på viss spårsträcka eller icke. När kontaktledningspänningen
bortfaller visas för sektionen ifråga gult blinkande sken från
de avlånga fönstren, under förutsättning att sektionen
är fri från fordon. Eljest visas rött blinkande sken i
det eller de avsnitt av sektionen, där fordon finnas vid spänningslöshet.
Den hastighet med vilken ifrågavarande blinkar avgivas är större
än den hastighet med vilken övriga blinkande indikeringar ske»
Därjämte finnes på planen indikeringar för ställverkets
kraftanläggning, inrymda i ett fält som är beläget
intill markeringen av ställverket.
Manöverbordet.
Manövrering¨av ställverket sker från ett manöverbord,
i vilket äro anordnade dels tryckknappar, dels kontrollampor och amperemetrar.
Bordet, som avses skola skötas av 1 man, är uppdelat i tre delar,
av vilka den största, mellersta delen täcker de manöverorgan
och kontrollanordningar, som normalt skola användas.
Överst i mellandelen sitta
lampor som lysa gult, när tågbefälhavaren med hjälp
av kontaktanordning på plattformen meddelar, att ett tåg som
skall avgå från Stockholm G är klart för avgång.
Närmast under lamporna sitta tryckknappar för givande av A-signal
till lokföraren. När Å-signalen tändes, skiftar det
gula skenet i kontrollampan till vitt. I nästa rad sitta manöverknappar
för tågnumreringen, med vilka tågnumret fixeras, när
någon tågväg blivit lagd för utfart norr - eller söderut
från Stockholm C. I samma höjd i mellanbordet sitta kontrollampor
för nödutlösning av tågvägar och för indikering
av magasinerade tågvägar. Vidare finnas nödknappar
med vars hjälp man kan återkalla givna tågnummer och magasinerade
tågvägar.
Inom den inramade delen av bordet sitta manöverknappar hänförliga
till rörelserna inom det egentliga Stockholm C; så läggas
t ex. automatiskt förreglade tågvägar vid Stockholm C bangård
med hjälp av knappar med nummer under 100 inom inramningen. Knappar
med nummer under 100 utanför inramningen användas för motsvarande
tågvägsför- regling utanför det egentliga Stockholm
C.
I nivå med inramningens övre del finnas knappar, med vilka
man kan ge lystringssignaler till olika tjänsteställen
och till plattformsspärrana. De senare knapparna behöva blott
nyttjas vid större helger, enär biljettvisering, vid spärrarna
eljest normalt ej skall förekomma.
I mellanbordet följer därefter en rad med knappar märkta
A-Ö, som användas vid manövrering av tågvägar
till sådana områden, inom vilka rörelserna icke stå
under ställverkets kontroll.
Nedre hälften av bordet upptages av knappar, som äro numrerade
med nummer över 100 och indelade i tre grupper för att underlätta
uppsökningen av en knapp. Med dessa knappars hjälp läggas
förreglade icke automatiskt låsta tågvägar, sådana
som ifrågakomma för växlingsrörelser.
I bordets båda sidodelar äro
samlade manöverknappar för individuell växelomläggning,
en knapp för vardera ändläget av växlarna. Här
återfinnas även knappar för lämnande och återtagande
av medgivande till lokal omläggning av växlar.
Sidodelarna innehålla dessutom nödknappar för växelomläggning
samt kontrollampor för tidsfördröjning i samband med lokal
växelomläggning, Vidare finnas störningslampor för
SS-kontroll och amperemetrar för växelmotorströmmen.
Ritning över den tänkta manöverapparaten. Klicka
på respektive apparatsektion för större bild!
Manövreringen
I manöveravseende beskrives här nedan dels huru tågvägar
läggas och upplösas, dels huru växlar manövreras vid
individuell omläggning.
Tågvägsläggning.
a) för tågvägar från stationsgräns till
tågspår och vice versa inom bangårdsområde; tågrörelser
Vid infart nedtryckes dels knapp med nummer under 100 för huvudsignalen
vid stationsgränsen, dels knapp med nummer över 100 för
dvärgsignalen vid infartstågvägens slut. Finnes ej
dvärgsignal vid tågvägens slutpunkt manövreras med
knapp som är märkt med spårets nummer} så blir fallet
vid säckspåren vid Stockholm C.
Vid utfart nedtryckes dels knapp med nummer under 100 för huvudsignalen
vid stationsgränsen, dels knapp med nummer över 100 för
dvärgsignalen vid utfartstågvägens början.
Beträffande knapparna med nummer under 100 för signalerna
vid stationsgränserna må nämnas, att det finns flera knappar
för varje signal, representerande alternativa rörelsevägar
mellan stationsgräns och tågspår.
Genom de två manövrerna klargöres hela in- resp,
utfartstågvägen. och samtliga i den förekommande signaler
ställas till kör. Tågvägén upplöses automatiskt
av det framgående tåget. Nödfallsutlösning erhålles,
om de båda knapparna manövreras på nytt. I samband därmed
fås en tidsfördröjning av c:a 30 sek., innan växlarna
kunna läggas för annan tågväg. Under utlösningstiden
blinkar en indikatorlampa. Magasinering kan ske i viss omfattning genom
att trycka knappar för flera fientliga tågvägar.
b) för tågvägar inom bangårdsområde; växlingsrörelser
Knappar med nummer över 100 för dvärgsignaler vid signalsträckans
början och vid dess slut nedtryckas. Slutar tågvägen i
område, inom vilket ställverket icke kontrollerar
rörelserna, nyttjas knapp med bokstavsmärkning. Vid tågväg
som är sammansatt av flera signalsträckor, får var och en
av signalsträckorna klargöras separat. Tågvägen är
ej automatiskt förreglad och upplöses genom att knapparna manövreras
på nytt.
c) för tågvägar på linje; tågrörelser
Knappar med nummer under 100 för huvudsignalen vid tågvägens
början och vid dess slut nedtryckas. Tågvägen är automatiskt
förreglad och utlöses ej av framgående tåg, utan
först sedan knapparna manövrerats på nytt. Tidsfördröjning
inträder i enlighet med vad som ovan under a) sagts, därest tågvägen
innehåller förreglad växel.
För samtliga signaler gäller att de ställas till stopp,
när signalknappen för redan ställd signal ånyo intryckes.
Växelomläggning.
Vid omläggning av enstaka växel intryckes knapp märkt
med R, när växeln önskas lagd i reverseläge och knapp
märkt med N, när växeln önskas lagd i normalläge.
Bortkoppling av spårlednings- och lås-reläberoenden i
växelspärrkrets sker medelst knapp märkt N.T. vx, som manövreras
samtidigt med resp växelknapp. Medgivande till lokal växelomläggning
lämnas med knapp märkt med L och återtages med knapp märkt
med Å. Vid återtagning spärras vederbörande växel
för central omläggning under en tid av c:a 30 sek, varunder
en indikatorlampa blinkar
Lejdström
Sidan om reläställverk
av Cst-typ
Startsidan
Sidan uppdaterad den 12 augusti 2006