Reläställverk
för Stockholm C och angränsande bangårdar
Nedanstående skrevs 1955 på
SJ elektrotekniska byrå, det centrala stabsorgan som ansvarade för
frågor om elektrifiering, eldrift, signalsäkerhetsanläggningar
och telekommunikation. Texten
är inskannad och OCR-tolkad från en handling i SJ centralarkiv
KUNGL. JÄRNVÄGSSTYRELSEN
Elektrotekniska byrån
Synpunkter på nytt reläställverk
för Stockholms Central.
1 Förutsättningar
I samband med ändringarna av spårsystemet på Cst ombygges
det nuvarande ställarställverket successivt. När spårsystemet
är färdigt ; kommer ställverket fortfarande att kunna fungera
precis som före ombyggnaden. De yttre anläggningsdelarna, signaler,
kablar etc har i samband med ombyggnaden så moderniserats att de utan
vidare skall kunna ingå i ett nytt reläställverk. Ställverksapparaten
installerades ursprungligen 1933 men har i samband med den nu pågående
ombyggnaden delvis renoverats och i övrigt underhållits på
normalt sätt. Samma sak gäller reläutrustningen. Det är
svårt att exakt ange hur lång återstående ekonomisk
livslängd tekniskt sett dessa anläggningsdelar har. Uppskattningsvis
rör det sig om 5 à 10 år.
I samband med ombyggnaden dras kablarna in i ett särskilt kopplingsrum
i anslutning till den nya gångtunneln. Kopplingsrummet är avsett
att användas om ytteranläggningen skall kopplas över till
en ny ställverksutrustning, men är annars inte oundgängligen
behövligt för det nuvarande ställverket.
2. Motiv för anläggande av nytt ställverk
Det är klart att det nuvarande ställverket måste ersättas
med ett nytt när det är utslitet. Det är också klart
att detta nya ställverk bör vara av relätyp så att lättnader
i betjäningen kan uppnås. Eftersom det nuvarande ställverket
enligt ovan säkerligen kan användas ytterligare 5 à 10
år måste skälen till att göra ett utbyte tidigare
vara trafikekonomiska. En kalkyl som uppgjorts av I De visar att man genom
att uppföra ett reläställverk som omfattar sträckan Älvsjö
norra stationsgräns - Hagalund norra stationsgräns resp Sundbyberg
östra stationsgräns och försett med indikering av tåglägena
på sträckorna Uppsala ~ Södertälje S och Kungsängen
- Tomteboda skulle kunna spara ca 250,000 kr per år och uppnå
en avsevärt bättre tågföring än nu.. Kostnaderna
för detta nya ställverk utfört i princip på det sätt
varom man enades vid sammanträde den 6.4»55 skulle bli ca 2.6
milj. kronor utöver vad som redan nedlagts i ytterarbeten. Den kalkylmässiga
räntabiliteten kan sålunda icke anses så god att den motiverar
ett utbyte i förtid. Motivet till att i ett ansträngt ekonomiskt
läge investera denna summa måste sålunda helt sökas
i strävandena i att uppnå bättre tågföring.
3. Möjligheterna att genomföra konstruktion och byggnad av nytt
ställverk
Reläställverkstekniken är inom Sverige relativt ny. Vid
SJ har man genom att konstruera allt större reläställverk
fått sådan erfarenhet att man inom relativt kort tid, uppskattningsvis
3 månader, kan fixera de konstruktionsprinciper som skulle kunna användas
för Cst. I övrigt finns inom landet icke sådan erfarenhet
att man utan vidare skulle kunna lämna ut arbetet på entreprenad.
I utlandet finns givetvis flera kompetenta signalfirmor som säkert skulle
vara intresserade. Med tanke på de erfarenheter man fått främst
genom de anbud som infordrats av DSB och TGOJ bör man kunna utgå
ifrån att det lägsta av utländska anbud kommer att lämnas
av Siemens.
Om SJ utför konstruktionsarbetet, fordras för det rutinmässiga
arbetet uppskattningsvis 4 man under ett år. SJ har tyvärr
icke dessa 4 man att avstå för detta relativt litet lönsamma
arbete. En utväg är, att ritkrafter från Signalbolaget användes
för rutinarbetet under tämligen direkt ledning från SJ, som
då kommer undan med att tillhandahålla kanske en halv man under
ett år.
Man kan därför säga att det egentligen icke finns fler
än två möjligheter:
1. SJ utför konstruktionsarbetet i samarbete med SIB,
2. Hela arbetet utlämnas på entreprenad åt Siemens.
Konstruktionskrafter för rutinarbetet behöver icke engageras
inom landet, Arbetet i samband med utarbetande av entreprenadhandlihgar kan
dock bli betydande. Det är inte troligt att Siemens önskar åtaga
sig konstruktionsarbetet utan att samtidigt få leverera materiel,
Siemens önskar förmodligen använda sin egen teknik både
när det gäller utförande av spårplan och kopplingar,
vilket kan bereda svårigheter ifråga om anpassningen till den
redan befintliga ytteranlägg-ningen. SJ arbetsinsats - anbudshandlingar
och granskningsarbete -torde bli jämförbar med vad som angivits
i alternativ 1.
Sammanfattning
Vid valet mellan de bägge alternativen synes följande böra
beaktas. Ur beredskapssynpunkt kan det vara betänkligt att till en utländsk
firmas disposition ställa mer eller mindre fullständiga uppgifter
om trafikförhållanden m m vid Sveriges största järnvägsstation.
Ur svensk exportsynpunkt torde det vara värdefullt att svensk industri
får stå för en så pass omfattande anläggning
som det här är frågan om.
Med hänsyn till dessa omständigheter torde den lämpligaste
vägen vara, att man söker pressa Signalbolaget till en medverkan
enligt alternativ 1, varvid man framhåller risken för att andra,
dvs utländska firmor kopplas in. Enbart detta hot torde vara tillräckligt
för att förmå Signalbolaget till långtgående
ansträngningar. Eftersom det knappast kan påstås att det
råder någon tidsnöd ifråga om anläggningen bör
man i första hand försöka denna väg. Samtidigt med att
detta sker genom Ebr försorg bör man på I distriktet starta
förberedelsearbetet genom att i samband med Ebr uppgöra förslag
till instruktionsritning, planritning och förreglingstabell.
Stockholm den 18 april 1955
Åke Karsberg
Sidan om reläställverk av Cst-typ
Startsidan
Sidan uppdaterad den 6 december 2005