Nedanstående rapport finns i arkivhandlingar
från SJ elektrotekniska byrå, dnr 40047. Texten är OCR-tolkad från en bild
av en dålig kopia, så vissa detaljfel kan finnas
Signalingenjören
Ombyggnaden
Stockholm C
Redogörelse för felsökningsarbetet
vid störning å Cst signalställverksanläggning 24.2.55
(tiduppgifterna äro ungefärliga)
Klockan 19.50 anmäldes till
passningshavande signalreparatören att tunglägeskontrollen i signalställverket
plötsligt uteblev för de från ställverket elektriskt
manövrerade växlarna,
Klockan 19.55 anlände reparatören
till ställverket och. konstaterade att ca 1/3 av växlarna voro berörda
av störningen. Han frågade ställverkspersonalen om den sett,
huruvida felet inträtt i samband med omläggning av någon
växel. Personalen kunde ej lämna någon säker upplysning,
men sade att, därest felet uppkommit vid omläggning av växel,
någon av växlarna 56a/b, 92a/b och 94a/b möjligen kunde ha
varit störningsorsak
Klockan 20.00 begav sig reparatören
ut på bangården till växlarna 56a/b, vilka befanns ligga
i mellanläge. Utan att röra dessa återvände han till
ställverket och skiljde ifrån den kabel, över vilken dessa
växlars kontrollström matades ut. Därefter utbyttes den säkring
som vid störningen bränts sönder mot en ny hel säkring.
När denna sattes in, gick dock även den sönder.
Klockan 20.10 Reparatören
valde att undersöka de närmast ställverket liggande av ställverkspersonalen
som tänkbar störningsorsak angivna växlarna 94a/b, vilka han
okulärt avsynade med huvudvikt på kontaktbryggorna i växeldriven,
men inga felaktigheter kunde upptäckas, varför han återvände
till ställverket i avsikt att tillkalla förstärkning av signalreparatörspersonal.
Klockan 20.20 uppringdes signalmästaren,
vilken omedelbart beordrade 2 man som hjälpare i undersökningen.
Reparatören, som nu släppt tanken på att felet kunde ha uppstått
i samband med en växelömläggning, skiljde ifrån några
av de 17 i detta sammanhang aktuella från ställverket utgående
växeldrivkablarna i syfte att finna kabelfel hos någon av dem.
Han valde därvid sådana kablar, som kunde misstänkas ha blivit
påverkade av en på samma dags morgon inträffad tågurspåring
mitt för ställverket.
Klockan 20.30 anlände den förste
förstärkningsmannen och efter diskussion beslöts att samtliga
17 kablar metodiskt skulle frånskiljas.
Klockan 20.45 anlände den andre
förstärkningsmannen, som informerades om läget och deltog i
frånskiljningen,
Klockan 20.55 var frånskiljningen
utförd och samtidigt anlände signalmästaren. Det kontrollerades,
att ingen ström utgick och en säkring insattes, vilken också
höll, härefter pålades kabel för kabel av de frånskiljda
kablarna och säkringen iakttogs. För sistnämnda ändamål
användes en testlampa. Då något över halva antalet kablar
pålagts gick säkringen plötsligt sönder, dock utan att
detta kunde sättas i samband med någon viss kabels påläggning.
Säkringen ersattes med en ny, vilken även den gick sönder.
Vid förfrågan hos ställverkspersonalen upplystes att något
handgrepp som kunnat påverka undersökningen icke hade utförts.
Klockan 21,15 frånskiljdes
de nyligen pålagda kablarna i syfte att förnya den metodiska kabelpåläggningen
och kontrollen av säkringen.
Klockan 21.30 påbörjades
ånyo kabelpåläggning kabel för kabel. När kabeln
till växlarna 84a/b pålades (den 15:e kabeln) gick säkringen
sönder. Kabeln lossades och ny säkring insattes, vilken höll.
Resterande två kablar pålades och säkringen höll alltjämt,
varför man konstaterade, att felet låg i kabeln till växlarna
84a/b.
Klockan 22.05 uppringdes signalingenjören,
vilken orienterade» om vad som hänt och vad som vidtagits. Det
upplystes, att felet begränsats till växlarna 84a/b och att den
egentliga störningsorsaken nu skulle utredas.
Klockan 22.10 påbörjades
sådan omläggning för hand av växlarna på bangården
att korrespondans kunde ernås mellan växelläge och växelställarläge.
Arbetet försvårades av pågående tåg- och växlingsrörelser.
Klockan 22.25 anlände signalingenjören,
varvid återstod att ordna korrespondans för växlarna 92a/b,
94a/b och 96a/b.
Klockan 22.30 bragtes växlarna
94a/b i minusläge för att korrespondera med växelställarehandtaget.
I samma ögonblick försvann tunglägeskontrollen för hela
den tidigare störda växelgruppen, beroende på att säkringen
återigen brast.
Klockan 22.35 frånskiljdes
kabeln för växlarna 94a/b och en ny säkring insattes, vilken
höll. Den tidigare avlagda kabeln för växlarna 84a/b testades
och befanns felfri, varför den pålades. Säkringen höll
alltjämt.
Klockan 22.40 avsynades växel 94b och därefter
växel 94a, vilka båda fortfarande lågo i minusläge.
I växeldrivanordningen för växel 94a befanns ett kontaktbleck
vara deformerat så kraftigt att störande kortslutning åstadkoms
mellan tvenne kontaktfjädrar. Då växeln vevades över
i plusläge försvann felat och deformationen kunde icke observeras.
Klockan 22.50 hämtades en ny
kontaktplint från signalverkstaden och plinten med det felaktiga kontaktblecket
utbyttes. Samtidigt pålades kabeln för växlarna 94a/b i ställverket.
Säkringen höll alltjämt. Växlarna provades genom omläggning.
Klockan 23.20 fungerade växlarna
94a/b på avsett sätt.
Klockan 23.25 fungerade hela ställverket
felfritt.
Den omständliga och tidsödande undersökningen förklaras
av att felet endast yppade sig. när växel 94a intog minusläge.
Till minusläge vevades växeln då och då av den personal,
som ute på bangården lotsade fram tåg- och växlingsrörelserna.
Av rapporten framgår att växeln torde ha vevats till minusläge
bl.a i tidsintervallen 20.55 - 21.15 och 21.30 - 22.05.
Lejdström
Cst ställarställverk
Startsidan
Sidan uppdaterad den 5 december 2005