Det första elektriska ställverket i Sverige levererades
av Siemens Schuckert till Nyboda
1910. Enligt SJ:s årsberättelse för 1912 (SOS: Statens
Järnvägar) togs anläggningen i bruk den 5 februari
1912. Nyboda var en förgreningsväxel där Slakthusbanan
vek av från Västra Stambanan mellan Liljeholmen och Älvsjö.
Exteriörbilden är från SJ banlära 1916, band 2 sidan 159 Bilden på ställverksapparaten kommer från Sveriges Järnvägsmuseum (KBBA00828), och togs 1936 efter att apparaten tillförts muséet. Den lär fortfarande finnas i ett av muséets magasin. |
|
Att man provade den nya tekniken just i Nyboda skall enligt en uppgift ha berott på att markförhållandena gjorde att det var olämpligt med ett (tyngre) mekaniskt ställverk. På bilden ser det dock ut som om ställverkshuset står på berg, så det kanske var andra orsaker som avgjorde, exempelvis att platsen bara hade ett fåtal växlar och signaler. Det bör därför ha varit enkelt att klara trafiken även om ställverket skulle krångla.
Ställverket hade ursprungligen endast två
signalställare och tre växelställare,
samt fyra blockfält för linjeblockering. Senare tillkom
fler ställare. I denna ställverkstyp hade signal- och
tägvägställarna kombinerats. Ställarna var vridställare
av samma typ som på nutida elmekar. Kontrollfönstren med sina
färgskivor hade dock ett annat utförande
Ställverksapparaten togs om hand av Järnvägsmuseum,
och skall finnas i magasin i Gävle .