Beskrivning av ställverksanläggningen
vid
STOCKHOLM C
Härtill ritning Siiö nr 8117
12. Tågnummer
Inslagning och flyttning
Varje tågrörelse inom ställverksanläggningens kontrollområde
är tilldelad ett 5-siffrigt tågnummer, vilket efter inslagning
framträder i spårplanens tågnummerfält med fast vitt
sken. Numret flyttas automatiskt av framgående tåg från
fält till fält, i regel dock endast under förutsättning
att signalering till tåget sker med grönt sken i huvudsignal eller
i dvärgsignal, som kan visa kör enligt säo fig 5 e eller
5 f.
Inslagning av tågnummer kan ske antingen från en knappsats
på manöverbordet på tågexpeditionen vid Stockholm
C eller från knappsatser i Älvsjö, Stockholm S, Stockholm
N, Tomteboda N, Hagalund, Tureberg och Sundbyberg. Vid inslagning
från någon av de sistnämnda s k fjärrinslagningsplatserna
framträder tågnumret i särskilda på spårplanen
anordnade fjärrmottagningsfält, från vilka numret automatiskt
överflyttas till lediga, rakt ovanför eller nedanför liggande
s k magasinsfält. De fjärrmottagningsfält jämte tillhörande
magasinsfält, som påverkas från Älvsjö, Sundbyberg
och Tureberg, är anordnade i flera lodräta rader, av vilka en rad
- för Älvsjö två rader - hänför sig
till tåg på spår U, en rad till tåg på spår
N samt en rad till försenade tåg. Magasinsfälten töms
- med undantag för raden för försenade tåg - automatiskt
av annalkande tåg. Nummerna flyttas härvid från det närmast
spårsystemet liggande magasinsfältet in i de övriga tågnummerfälten.
Försenade tågs nummer måste dock borttas manuellt.
Från knappsatsen vid Stockholm C kan samtliga tågnummerfält
på spårplanen påverkas, inklusive magasinsfälten,
men exklusive fjärrmottagningsfälten, vilka ej kan nås annat
än från fjärrinslagningsplatserna. De från Stockholm
C påverkbara tågnummerfälten är försedda med tresiffriga
utpekningsnummer, vilka är placerade inunder tillhörande fält
och ifråga om magasinsfälten har högre nummer än 235.
Central knappsats
Knappsatsen vid Stockholm C innehåller 10 sifferknappar, numrerade
från 0 till 9. Med dessa utpekas först tågnummerfältens
tresiffriga nummer, varefter tågnumrets 5 siffror, t ex 00001 för
tåg nr 1, nedslås. För kontroll av vilka 8 siffror, som
registrerats i tågnummerutrustningen, är i knappsatsen insatta
3 plus 5 indikatorenheter, i vilka siffrorna upptänds efter registrering.
Tågnumret sänds till spårplanen genom intryckning av knappsatsens
verkställighetsknapp, märkt med S. Skulle kontrollen före
verkställig visa, att siffrorna iutpekningsnumret eller tågnumret
ej är de sedda, kan siffrorna borttas genom intryckning av knapp, märkt
med A 1 resp A 2.
Nar ett till spårplanen redan sänt tågnummer önskas
ändrat eller raderat, utpekas först tågnummerfältets
nummer, varefter antingen det nya tågnumret eller inget nummer alls
inslås på de 5 sifferknapparna. Efter sifferkontroll sker
verkställighet på det sätt, som ovan har angivits.
När ett i spårplanen befintligt tågnummer önskas
flyttat manuellt från ett tågnummerfält till ett annat,
inslås utpekningsnumret för det förstnämnda fältet
och intrycks den knapp i knappsatsen, som är märkt med Å.
Tågnumret överförs därvid från spårplanen
till knappsatsens indikatorenheter, samtidigt som utpekningsnumret automatiskt
borttas. Sedan det nya tågnummerfältets utpekningsnummer har inslagits,
kan numret - efter vederbörlig kontroll - sändas till spårplanen
genom intryckning av knapp S.
När två eller flera sifferknappar felaktigt har nedslagits
samtidigt eller när fel har uppstått vid transport av tågnummer
från ett fält till ett annat, framträder numret med
blinkande vitt sken i knappsatsen resp i spårplanen.
I knappsatsen finns ytterligare en knapp, som är märkt
med LO. Knappen skall intryckas, när en larmande summer ljuder
i knappsatsen. Efter intryckning tystnar summern och tänds någon
av knappsatsens tre lampor, vilka omtalar, att fel har uppstått i säkring,
identifierare resp trunkledning. Lamporna är betecknade med SL, IDL
resp TFL och lyser med fast vitt sken. Lamporna släcks, när felet
är avhjälpt, varvid en ny summer signal erhålls. Denna upphör
vid förnyad intryckning av knapp LO.
Lokala knappsatser
På fjärrinslagningsplatserna inslås tågnummerna
till spårplanen vid Stockholm C i den ordning, som tågen väntas
passera de signaler, som har angivits i efterföljande tabell.
I de fall när signalerna utgör utgångssignal för tåg,
inslås tågnummerna i regel ej, förrän tåget är
klart att avgå. I tabellen har de olika signalerna upptagits i en
ordning, som samtidigt utgör fjärrmottagningsfältens utpekningsnummer
i knappsatserna på fjärrinslagningsplatserna. I tabellen har
även angivits hur många tågnummer som för varje utpekningsnummer
maximalt kan vara samtidigt emottagna på spårplanen vid Stockholm
C.
Plats
|
Utpekningsnr
|
Signalnr
|
Spår
|
Max antal
tågnr
|
Älvsjö, tågexpedition
|
1
|
13v
|
U
|
12
|
|
2
|
11v
|
N
|
6
|
|
3
|
Försenade tåg
|
|
6
|
|
|
|
|
|
Stockholm S, växlingskur
|
1
|
265
|
Mot
söder
|
2
|
|
2
|
289
|
4
|
2
|
|
|
|
|
|
Stockholm N, tågexpedition
|
1
|
661
|
Ö
|
2
|
|
|
|
|
|
Tomteboda N, tågexpedition
|
1
|
653
|
V
|
5
|
|
2
|
659
|
Ö
|
3
|
|
3
|
702
|
45
|
2
|
|
4
|
708
|
42
|
2
|
|
5
|
868
|
Mot
väster
|
2
|
|
|
|
|
|
Hagalund, kur för tågutsläppning
|
1
|
855
|
Mot
söder
|
4
|
|
|
|
|
|
Tureberg, tågexpedition
|
1
|
865
|
N
|
8
|
|
2
|
863
|
U
|
4
|
|
3
|
Försenade tåg
|
|
4
|
|
|
|
|
|
Sundbyberg, tågexpedition
|
1
|
997
|
N
|
4
|
|
2
|
995
|
U
|
3
|
|
3
|
Försenade tåg
|
|
2
|
|
|
|
|
|
Knappsatserna på fjärrinslagningsplatserna innehåller
10 sifferknappar, numrerade från 0 till 9. Med dessa utpekas fjärrmottagningsfältens
ensiffriga nummer i enlighet med ovanstående tabell, varefter tågnumrets
5 siffror nedslås. För kontroll av vilka 6 siffror, som registrerats
i tågnummerutrustningen, är i knappsatserna insatta 1 plus
5 indikatorenheter, i vilka siffrorna upptänds efter registrering.
Tågnumret sänds till spårplanen vid Stockholm C, genom intryckning
av knapp, märkt med S. Efter ivägsändning av numret kvarstår
sifferkombinationen upptänd i knappsatsen under en tid av 3 sek, räknat
från det ögonblick, då tågnumret har emottagits i
fjärrmottagningsfält på spårplanen vid Stockholm C.
I samma ögonblick tänds en i knappsatsen anordnad lampa, märkt
med Kl, med fast vitt sken. Den släckta sifferkombinationen kan när
som helst åter upptändas under en tid av 3 sek genom intryckning
av knapp, märkt med T, Före förnyad användning av knappsatsen
borttas siffrorna i utpekningsnumret och tågnumret genom intryckning
av knapp, märkt med A 1 resp A 2. Dessa knappar används, även
i de fall, när kontrollen före verkställighet visar, att siffrorna
ej är de avsedda.
I knappsatsen finns ytterligare en knapp, som är märkt med LO.
Knappen skall intryckas, när en larmande summer ljuder i knappsatsen.
Efter intryckning tystnar summern och tänds endera av knappsatsens med
SL och NF märkta lampor, vilka omtalar, att fel har uppstått i
säkring resp manövrering. Lamporna, som härvid lyser med fast
vitt sken, släcks när felet är avhjälpt, varvid
en ny summersignal erhålls. Denna upphör vid förnyad intryckning
av knapp LO.
I knappsatsen är dessutom anordnad en lampa, märkt med Sp, vilken
lyser med fast vitt sken, när knappsatsen är spärrad för
användning till utpekat fjärrmottagningsfält vid Stockholm
C.
Tågankomst
Från tågnummerutrustningen vid Stockholm C utskickas automatiskt,
från stockholmshållet annalkande tågs nummer dels till
tågexpeditionerna i Älvsjö och Sundbyberg, dels till biljettexpeditionerna
vid Stockholm S och Karlberg, dels ock till vagntvättanläggningen
och mellanbangården i Hagalund. Tågnummerna framträder i
samband med tågankomstsignalering med 5 siffror i tågnummerfält,
som är placerade i en väggmonterad låda eller i den lokala
spårplanen. På varje ställe finns två tågnummerfält,
varav det ena fältet avser tåg, som nalkas på spår
U och det andra fältet tåg. som nalkas på spår N.
I Älvsjö har fälten av siktskäl dubblerats. Tågnummerna
står kvar i fälten under en tid av ca en halv minut, varefter
de automatiskt försvinner. När nummerna vid behov behöver borttas
manuellt, intrycks en i lådan resp spårplanen inmonterad knapp,
märkt med A.
Stockholm den 19 mars 1964
S. B. Lejdström
Innehållsförteckning
Sidan om reläställverk av Cst-typ
Startsidan
Sidan uppdaterad den 10 november 2006