1954 ersattes Sammanbindningsbanans gamla tunnel med den nuvarande. Järnvägen gick i skärning mellan tunnelmynningen och Stockholm S stationshus. I samband med bygget av Citybanan blev denna skärning överdäckad.
Först två bilder från tiden 1957 - 1962 [Järnvägsmuseet]:
Bilderna visar Bangårdsgatan i riktning österut. Medborgarplatsen i bakgrunden, delar av godsbangården till höger. Sammanbindningsbanans skärning och tunnel till vänster utanför bild.
Läget framgår av denna skiss från slutet av 1970-talet [SJK arkiv].
Nedan bilder från mitten av 1980-talet; området närmare pendeltågsstationens stationshus, som syns i bakgrunden på första bilden:
Godsbangården har till stor del röjts av. Statens järnvägars änke- och pupillkassas hus, som låg på bergknallen mellan personstationen och godsstationen, har rivits.
Denna kassa var en sorts pensionsanstalt för avlidna järnvägsmäns efterlevande.
På bilden ovan är ett tåg på väg mot tunneln och Stockholm C-
På bilden ovan syns sammanbindningsbanans skärning till vänster och kvarliggande godsmagasin uppe till höger. Katarina kyrka i bakgrunden.
Plattform där växlingsledaren kunde ge handsignaler till växlingsrörelser på godsbangården. Den vita skärmen gjorde dessa signaler mer synliga för lokföraren. Om jag inte minns fel förekom plattformen i Stieg Trenter- deckaren "Dvärgarna" från 1963. Denna kriminalhistoria kretsade kring Stockholm Södra, dess dvärgsignaler och andra dvärgar.
Mynningen till gamla tunneln, utan järnväg sedan 1954: