Stockholm S - provisorisk pendeltågsstation

-----Mellan september 1986 och december 1988 revs den befintliga personstationen och den nuvarande stationen byggdes sedan på ungefär samma plats. Under tiden fanns en provisorisk pendeltågsstation. Liksom vid den gamla stationen fanns ingångar från både Timmermansgatan och Rosenlundsgatan, dock utan spärrlinjer.



Sett från Rosenlundsgatan. Gamla plattformen skymtar nere till vänster. Den provisoriska plattformen sträcker sig diagnolat genom bilden.


Den provisoriska stationen börjar bli klar, men kontaktledningen tycks ännu inte vara färdigmonterad. 


I bakgrunden syns den takförsedda trappan mot Timmermansgatan.
Ovanför trappan finns en biljettkiosk.


De provisoriska spåren ansluts vid Ringvägen.
Anslutningen av växlarna för södergående trafik skedde under enkelspårsdrift från lördag eftermiddag till söndag förmiddag. Under denna tid stannade inga tåg vid Stockholm S.
Sedan användes under två veckor både den gamla stationen (för norrgående tåg) och provisoriska plattformdn.
Efter ytterligare enkelspårsdrift mellan Söder Mälarstrand och Tanto en lördag - söndag var så allt klart.


Bild tagen från nya plattformen något år senare. Nuvarande station skjuter i höjden.
Den lysrörsbestyckade plattformsskylten har följt med till provisoriet och syns längst till höger.



Stockholm S

Källor

Lundström, Anders: "Ombyggnaden av Stockholm Södra" i TÅG 1990-3 sid 19 ff.

 

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 25 december 2018