Stockholm S - personstationens sekundäringång från Rosenlundsgatan

Fram till 1970 sålde spärrvakten inga biljetter. I varje fall på senare tid hade denna ingång begränsat öppethållande. Efter att SL installerat en kortläsare kopplad till spärrgrinden (som var av vändkorstyp) kunde kortinnehavare komma in under hela trafiktiden.  Utpassering genom snurrgrinden var dock alltid möjlig.  


Först bilder från tiden 1957 - 1962 [Järnvägsmuseet]:




Bron för Rosenlundsgatan sedd från skärningen mellan Ringvägen och Rosenlundsgatan.


Nedan bilder från 1980-talet:


1985










På en av bilderna nedan ser man att trappan till den provisoriska plattformen är på plats, men spåren ännu inte anslutna.
Den andra bilden visar den igenbommade entrén till gamla plattformen efter att provisoriet tagits i bruk.





Ingången till dagens station:


juni 2015

Under 2000-talet har Stockholm S vissa perioder återtagit sin gamla roll som slutstation för fjärr- och regionaltåg söderifrån, detta då den så kallade getingmidjan mellan Stockholm S och Stockholm C varit avstängd för att möjliggöra större arbeten. Somrarna 2018 - 2020 har det varit längre avstängningar. Den normalt oanvända plattformen mellan fjärrtågsspåren har då tagits i bruk. Stationens WC har med tanke på det ökade antalet långväga resenärer kompletterats med TC, särskilt skyltade att de är avsedda för tågresenärer: 
 
Kanske en av de få fjärrtågsstationerna med torrklosetter i en nordeuropeisk storstad? Betonghinder med rödgula markeringar minskar risken att toalettbesöket störs av att huset blir påkört. Augusti 2019.


Stockholm S

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 30 augusti 2020