Årstabron

Lyftbro mellan Södermalm och Årsta holmar, bågbro mellan Årsta holmar och Årstaberg. Togs i bruk 1929 i samband med linjeomläggning. Bakgrunden var att den låga svängbron vid Liljeholmen på Västra stambanans tidigare sträckning skulle blivit alltför hindrande för både järnvägs- och sjötrafiken efter att  Hammarbyleden tagits i bruk. Mycket av den sjöfart som tidigare nyttjat den gamla farleden genom centrala Stockholm skulle ju nu passera Liljeholmen och Årsta.

Lyftspannet kom med tiden att öppnas alltmera sällan, under 1960-talet troligen bara vid några få tillfällen. Sista lyftet kan ha varit för att släppa igenom en pontonkran i samband med byggandet av Essingeleden i mitten av 1960-talet. 1973 fick Statens Järnvägar tillstånd att göra fast  lyftspannet.  Ny kompletterande bro öppnades 2005.   


Bilder från tiden 1957 - 1962 [Järnvägsmuseet]:




 
Lyftspannet.


Årsta holmar riktning söderut.



 






Södra landfästet vid Årstaberg.

 
Södra landfästet. Sockerbruket till höger.


Gamla bron framför den nya på bild från 2018, nya bron framför den gamla på bild från Liljeholmen 2015.




Trots dubbla broar blir det ibland tågkö; ett tåg mot Stockholm C väntar söder om bron. Sista vagnen i föregående tåg skymtar i bakgrunden där det väntar vid Tanto. Ett annat tåg närmar sig i riktning från Stockholm C, och snart börjar de stillastående tågen rulla. Kanske var det enkelspårsdrift mellan Söder Mälarstrand och Stockholm S? Bilder från den 23 juni 2019. Några dagar senare blev Stockholm S slutstation för fjärrtåg söderifrån eftersom bron över Söderström skulle bytas.



Riksantivarieämbetet om Årstabron som statligt byggnadsminne.

Niklas Biedermanns sida med bilder bland annat från lyftbrons manöverrum.

Utlåtande från Stockholms stadsbyggnadskontor inför byggandet av nya bron.

Stockholm S

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 30 maj 2020