Växjö
Centrallås
I västra änden fanns fram till 1990 en centrallåsanläggning
[ Per Forsströms
ställverksregister] I östra änden fanns på senare år en centralt
omläggbar växel, manövrerad från en ställverkspanel
på tågexpeditionen.
Bilderna nedan kommer från dåliga kopior på två SJ-ritningar
- 594-03, upprättad av signalingenjören VI distriktet år 1951
och uppdaterad fram till 1959 [Riksarkivet]
- Ebrsi 1507-001, upprättad 1960 och uppdaterad 1961 [Sveriges Järnvägsmuseum]
Normalspåret från Alvesta kommer in till vänster, 891-smalspåret
från Hultsfred uppe i vänstra hörnet. Stationshuset ligger
till höger utanför bilden. Vid vägövergången V V3
finns en vaktkur med centrallås och manöverdon för bommarna.
Nedan själva centralapparaten. Ritningen har uppdaterats med anledning
av att Regementsspåret (signatur Rspå), ute på linjen Räppe
- Växjö, försetts med lastplatsblockering, som togs i bruk
den 27 maj 1960 [Besiktningsprotokoll]. Det har tillkommit en lampa
som lyser för att bekräfta att Regementsspårets växlar
är låsta. Tidigare hade Regemensstpåret haft en T-semafor,
samt försignal i riktning från Alvesta.
I övre delen av apparaten finns även kontrollampor för
huvudsignaler, försignal och vägskydd. Huvudsignal A är
infartssignal från Alvesta, D är infartssignal för 891 mm,
F ny utfartssignal mot Alvesta.
Längre ner finns tågvägslås K15 för in- och
utfarter, och ett antal kontrollås K1, K2, K3 och K9. De olika låsen
står i beroende av varandra medelst de två linjalerna, en för
normalspår och en för 891 mm. Linjalerna tycks delvis vara
överlappande. K3-låset användes för att låsa
upp ett centrallås, som i sin tur frigav kontrollåsnycklar till
ett antal växlar vid infarten från Alvesta.
På apparaten inne i kuren finns knappar för att fälla
bommarna vid V4 (Storgatan) och V6 (Norra Esplanaden).
Dessa övergångar låg en bit ut på smalspåret.
Lyftningen normalt automatisk, med hjälp av tre korta spårlednigar
vid vardera övergången. Det finns dock en tidströmställare
för nödfallslyftning. Därmed hindras vakten från att
utan vidare öppna dessa bommar. Den lokala övergången V3
manövreras antagligen från en separat anordning (eventuellt var
dessa bommar fortfarande handvevade) . Det fanns även övergångar
V1 och V2, belägna mellan Fabriksgatan och
infarten från Alvesta. Oklart hur dessa manövrerades.
Tidigare var bommarna vid Storgatan handmanövrerade från kuren
vid Fabriksgatan. Distriktschefen vid VI distriktet beklagar sig 1953-09-24
över att bommarna är slitna och svåra att manövrera.
Elektriska bommar av ÅSSAs tillverkning borde sättas upp istället;
"Samtidigt bör infartssignalen, som består av en hemmagjord lykta,
bytas ut och flyttas utanför gatan". En ljussignal med två sken,
monterad på betongmast, föreslogs. [Ebrsi 6-169/53]. Oklart
när byte av bommar och signal genomfördes. Det framgår inte
hur den hemmagjorda lyktan var konstruerad. Mest troligt är kanske att
det var en primitiv elektrisk ljussignal?
Kuren 1984
Senare anläggningar
Ett reläställverk "59 special" togs i bruk 1990. År 2001 anpassades det för fjärrstyrning. 2013 ersattes reläställverket av ett datorställverk typ 95 [Per Forsströms ställverksregister]
Källor
Ebr 91040 och Ebrsi 6-169/53, Riksarkivet Arninge
Centrallås
Startsidan
Sidan uppdaterad den 19 mars 2017