Stockholmsregionens trafiksystem, planer och realitet

Nils Gellerstedts skiss 1919

Lokalbanesystem i kombination med centralstation vid Kungsgatan. Lokalbanan verkar vara tänkt som en metro med "lätta elektriska tåg" som klarar små kurvradier och kraftiga lutningar [sid 16 f] dock tydligen med förmåga att även trafikera vissa sträckor på de stora järnvägarna. Snabbspårvägar kan enligt Gellerstedt också vara lämpliga i vissa fall (kanske första gången termen snabbspårväg används?).

Karta över föreslaget nät.     Utsnitt i större skala:  Innerstaden mm    Lidingö och Djursholm    Nacka, Tyresö, Södertörns villastad    Sydvästsektorn och södra Bromma

Ny bro över Norrström mm mm

Framtidsplaner från 1930-talet

Stor-Stockholms trafikutredning av år 1949

Betänkande del III 1959  samordning av de kollektiva trafikmedlen inom stockholmsområdet.     Bilagor

Bland annat nämns att SJ närtrafikverksamhet kanske kunde läggas i ett särskilt bolag. Senare skulle detta bolag kunna inordnas i ett stort förortstrafikföretag.

 

SS linjenät 1957 

schematisk karta med sektionsindelning för reslängdstaxa



Startsidan

 
 

Sidan uppdaterad den 2 december 2024