Angeredsbanan: Polhemsplatsen och Odinshallen
Eftersom snabbspårvägen bara var tänkt som ett provisorium ansträngde man sig inledningsvis
inte för att få en anslutning till övriga spårvägsnätet vid Polhemsplatsen (eller
Åkareplatsen som slutstationen benämndes under planeringen av banan). Istället återanvändes
Västgötabanans gamla slutstation, inklusive plattform och plattformstak. VGJ stationshus
hade sedan länge tagits i bruk för andra ändamål Smalspårsstationen hörde sedan
slutet av 1950-talet till Göteborg C, och det egna ställarställverket hade ersatts
av ett enkelt reläställverk i normalspårets ställverkshus.
Spårvägen byggde en barack för kiosk, personalrum mm mellan gamla stationshuset
och plattformen. Det gamla VGJ-stationshuset användes i A-banesammanhang enbart
för att på den fasad som var riktad mot Drottningtorget uppbära en ljusskylt med
texten ANGEREDSBANAN. Denna skylt var av mindre format än de blå (eller gröna?) neonbokstäverna
med VÄSTGÖTABANAN som fram till smalspårstrafikens slut lyste från samma fasad. En större
skylt med samma text sattes upp på baracken.
Ytterligare en plattform tillkom, detta eftersom M25-vagnarna som trafikerade banan
hade dörrar enbart på sydöstra sidan. Den extra plattformen användes
inledningsvis inte så mycket, men under knappt två månader 1977 - 1978 kördes tågen
växelvis från de två spåren. Detta berodde på att signalsäkerhetsanläggningarna
vid bland annat Olskroken och Gamlestadstorget höll på att byggas om, samtidigt
som den automatiska linjeblockeringen ändrades för att bli fullt funktionsduglig
och säker. Under ombyggnadstiden gick ett tåg iväg från Polhemsplatsen så snart
mötande tåg kommit in. Det fanns lysande pilar som informerade passagerarna
om vilket tåg som skulle gå härnäst, dessutom ropade tågklareraren i stationshögtalarna
t ex "nästa tåg mot Storås går från spår två, spåret närmast gatan".
På bilden nedan ser vi hur ett tåg är på väg att avgå. Den lilla byggnaden i mitten
är tågklarerarkuren. Avgång visades med fasta avgångssignaler (A-signaler).
Gamla VGJ-stationshuset i bakgrunden till vänster.
Båda bilderna är tagna i november 1977. Kontaktledningens utliggare
är monterade på "lättviktsstolpar" placerade på plattformstaket.
Signalritningen ovan visar endast de spår som ingick i den gamla signalsäkerhetsanläggningen.
"TLX" syftar på GS trafikledningsexpedition, som i verkligheten låg några hundra
meter från banan. På TLX fanns en indikeringspanel som även hade vissa begränsade
möjligheter att spärra signaler, men inte att lägga tågvägar.
Nedan syns vagnhallsområdet på ett utsnitt ur GS ritning 11412, ritad av Stig Hammarson1968.
Om man klickar på bilden kommer ett utsnitt i större format; där framgår att det
fanns växlar från Långedragslinjen och begagnade växeltungor. Angeredsbanans sträcka Polhemsplatsen - Alelyckan var
ju tänkt som ett kortvarigt provisorium!
/>
Bilden ovan visar utfarten från Odinshallen mot Polhemsplatsen ca 1977. Tåget längst
till vänster i bakgrunden är på väg från Storås mot Polhemsplatsen.
Nedan syns en del av vagnhallen 1979, bilden tagen från ett av de nu rivna tvåvåningshusen mellan
Friggagatan och bangården. Spårvägssällskapets lokalavdelning och Anten - Gräfsnäs
järnväg hade en lokal i övervåningen på detta hus. Längst till vänster skymtar skötselhallen.
Bilden nedan är tagen från en annan upphöjd position, dock i motsatt riktning, närmare Polhemsplatsen och tio år tidigare. Växlarna som syns nere till höger ger förbindelse till Odinshallen [Järnvägsmuseet, bild KBDB14226_02, fotograf okänd]
1979 förlängdes banan in till Drottningtorget. Plattformarna vid Polhemsplatsen
försvann. Senare har dock en plattform tillkommit för att användas när Polhemsplatsen
nyttjas som tillfällig slutstation till exempel i samband med arbeten vid Drottningtorget.
Då kan spårvagnar från nordöstra delen av Göteborg vända i en stor slinga via Svingeln
- Stampgatan - Polhemsplatsen - snabbspåret - Svingeln.
Två bilder från Polhemsplatsen augusti 2007. Ovan syns Västgötabanans stationshus
delvis skymt av träd. Den användbara ytan har ökats genom att en liten innergård
glasats in. Göta älvbron i bakgrunden. Nedan är en ledvagn av typ M31 på väg från
snabbspåret mot Drottningtorget. Vid husgaveln bemålad med löpare anslöt tidigare
ytterligare ett hus. Detta revs för att A-banan skulle kunna förlängas in till Stampgatan.
Vagnhallsområdet vid Odinsplatsen var tänkt att rymma totalt 47 trafikvagnar (och antagligen även några arbetsvagnar och kanske lokomotorn). Utbyggnaden av de nya områdena i Angered stannade emellertid snart upp, och trafiken på banan utvecklades aldrig som planerat. Bangården kunde därför även användas för andra ändamål; exempelvis observerades 1972 mustanger som ställts av. Kanske kom de i trafik igen - om än inte på Angeredsbanan - vid oljekrisen 1973?
När nya vagnhallen vid Rantorget (norra Gårda) öppnats kunde användningen
av Odinshallen för A-banans trafikvagnar upphöra i januari 1986. Även därefter användes dock vissa
spår för utomhusuppställning av slopade vagnar. I mars 1986 noterade jag att en grävmaskin
(!) användes som hjälpmedel vid skrotning av mustanger typ M23 och S27 utanför hallen.
Det lär ha varit totalt 30 M23 och S27 som skrotades. Även en M22 som använts för kontaktledningsarbeten samt GS slipvagn var under skrotning.
I maj 1988 användes bangården för uppställning av för Istanbul avsedda vagnar som provkördes på Angeredsbanan.
I januari 1990 gjorde jag en notering om att signalerna vid växlarna till Odinshallens
bangård var ur bruk och vissa kontaktledningar nedtagna. Hösten 1990 hade även en
del spår tagits bort. Våren 1991 var en stor del av vagnhallsbangårdens spår borttagna,
och det fanns inte längre några vagnar på området. Signalerna vid växlarna i huvudspåret
hade också försvunnit. 1993 noterade jag att spårförbindelsen med vagnhallsbangården
definitivt brutits. De tre växlarna i huvudspåret låg dock kvar ännu några år, borttagna
senast 1996
I slutet av 1980-talet fanns planer på att riva f d Västgötabanans stationshus och dra snabbspåret vidare till en fyrspårig hållplats invid centralstationens spår 1. Spårvägsspåren i Stampgatan skulle också anslutas till denna nya hållplats via en förbindelse över Polhemsplatsen. När ombyggnaden av Drottningtorget genomfördes blev ändringarna av spårvägens spårsystem dock mindre drastiska. Västgötabanans stationshus står kvar, och har nu varit f d stationshus under betydligt fler år än den aktiva tiden som Västgötabanans västligaste utpost.
Angeredsbanan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 5 mars 2021