Angeredsbanan
Snabbspårvägen till Angered var länge enkelspårig
på sträckan ut till Alelyckan. Denna bandel var tänkt som
ett kortvarig provisorium; under 1970-talet skulle den nya stadsbanan i tunnel
vara färdig. Trafikplanerarna extrapolerade Göteborgs tillväxtkurva,
och konstaterade att A-banan skulle bli otillräcklig under några
år i början av 1970-talet, innan stadsbanan blivit klar. I verkligheten
minskade folkmängden på 70-talet, så något akut problem
uppstod inte.
Angeredsbanan kunde trafikeras med fyravagnståg, och körde redan
från början med obemannade vagnar.
När banan öppnade i början av 1969 trafikerades den endast
i halvtimmestrafik, och det gick aldrig mer än ett tågsätt
i trafik. I december samma år förlängdes banan till Hjällbo,
och samtidigt infördes 15-minuterstrafik under högtrafik.
Säkerhetsbestämmelserna måste
då kompletteras med instruktion för tågklarerare och slutsignalkontroll.
Denna bild togs vid Gamlestadstorget cirka 1971, och visar trafikantströmmen
mellan A-banan och linje 6 och 7, som då hade sina närmaste
hållplatser (Gamlestadstorget och Gamlestadens fabriker) belägna
ganska långt från linje 8.
Stolpen i förgrunden uppbär utfartssignalen från sidotågspåret
i riktning mot Polhemsplatsen. Det finns både mellanplattform och
sidoplattform - M25-vagnarna hade dörrar enbart på ena sidan.
Däremot var det alltid minst en vänster- och en högervagn
i varje tåg, eftersom vändslingor saknades. I bortre änden
av mötesstationen skymtar tågklarerarkuren i form av en vit husvagn
monterad på en träställning.
1970 - 1972 skedde förändringar, den största naturligtvis
att banan förlängdes genom tunnel till Storås. Automatisk
linjeblockering och ATC hade också färdigställts, men det
system som valts för sträckan Polhemsplatsen - Hjällbo kom
aldrig att fungera bra (en riktigare beskrivning är kanske att det
fungerade extremt dåligt). Linjeblockeringen blev heller inte
godkänd av vägverket, som då var övervakningsmyndighet
för enskilda järnvägar och spårvägar. Sträckans tonfrekventa
spårledningar arbetade med för låg spänning för
att säkert kunna detektera t ex en självavkopplad vagn. Tyristorlok
som passerade på parallellgående spår kunde också
ge störningar. Spårledningarna hade heller inte tillräcklig
skarvnoggrannhet; d v s de virtuella isolerskarvarna var alltför
flytande.
Ovan: Olskroken februari 1974. Vägkorsningssignal (vid GS tidigare benämnd kontrollsignallykta),
för att indikera plattformsbommarnas läge.
Signalsystem
Trafiksäkerhetsföreskrifter hösten 1969;
förlängning Alelyckan - Hjällbo och tvåtågstrafik
Trafikorder 1970 - 1972
Trafiksäkerhetsföreskrifter 1972
Trafiksäkerhetsföreskrifter 1979
Ungefärlig spårplan omkring 1970
- 1971
Polhemsplatsen och Odinshallen
Avsyning inför driftstart januari 1969
Händelser 1970
Händelser 1971
Händelser 1972
Händelser 1973
Göteborgs spårvägar
Startsidan
Den som vill veta mer om A-banan rekommenderas läsa Anders Forsbergs bok
Angeredsbanan, Trafik-Nostalgiska Förlaget 2011.
Sidan uppdaterad den 21 mars 2015