Stockholms Spårvägar: Signalanläggning vid Linvävartorpet i Solna
At Linvävartorpet, on the Stockholm - Sundbyberg suburban tramway, block signals were used to protect a section with limited visibility. The signals were operated by track circuits and were permissive, but a train always had to stop and stay
for 30 seconds at a signal showing red.
The photos were taken in 1948, probably to commemorate the fact that the signal maintainers had got rubber-tyred transportation
Vid Linvävartorpet fanns spårledningsstyrda signaler för att skydda tåg som stod
vid hållplatsen.
Anläggningen togs antagligen i bruk 1934 eller 1935. Huvuddelen av materielen levererades
från L.M. Ericssons signalbolag 1934.
Signalerna visade normalt fast grönt sken. Rött sken visades när
det fanns fordon på spårledningssträckan SA respektive SB.
En rund gul tavla under varje signal indikerade, att röd signal fick passeras "under
skärpt uppmärksamhet" efter 30 sekunder.
Stockholms spårvägsmusem har en del bilder från 1948, med största sannolikhet tagna
vid Linvävartorpet. Primära syftet med bilderna tycks dock ha varit att visa att
signalavdelningen utrustats med en skåpbil:
Skåpbilen framför signal B. Rund gul tavla på signalstolpen.
Signalreparatörerna tycks vara sysselsatta med en av isolerskarvarna för
spårledningen.
Reparatörerna i arbete vid
signalskåpet
Ett tåg på linje 15 är på väg norrut
En läsare som studerat spårvägsmuséets bilder ovan skrev "...kan
känna igen mig i atmosfären. Ungefär så där var jag själv ute och reparerade spårledningsfel
på bl.a. Nockebybanans Ålstensslinga i skiftet 70/80-tal."
Källor
SS signalinstruktion, 1947
Orderböcker i Ericssons arkiv hos Centrum för näringslivshistoria
Samtliga foton är från Stockholms spårvägsmuseum
och licensierade under
Creative Commons License
SS signalanläggningar för spårväg
Startsidan
Sidan uppdaterad den 26 september 2013