Rangerbangårdar
Central omläggning av växlarna vid växlingsvallar började i Sverige införas på 1950-talet.
Samtidigt installerades balkbromsar i spåret, så att hastigheten på vagnarna som
släpptes över vallen kunde regleras utan det personalkrävande och farliga systemet
med skjutspassare som slänger upp bromsslädar på spåret.
Styrsystem för växlar vid växlingsvallar är i många avseenden annorlunda än de konventionella
signalsäkerhetsanläggningarna som reglerar tågrörelser. Eftersom rangerbangårdens
kapacitet är beroende av korta intervaller mellan vagnarna måste växlarna läggas
om snabbt. Därför har man i stor utsträckning använt elektropneumatiska växeldriv.
SJ sammanställde någon gång kring 1970 en skrift om rangerbangårdarna och deras
modernisering:
De senaste decennierna har vagnslasttrafiken minskat avsevärt och många rangerbangårdar
stängts.
Startsidan
Sidan uppdaterad den 5 juli 2012