Ställverksapparaten på bilden ovan [Se 1914
sid 81] liknar ganska mycket Siemens modell 1907, som vid denna tid hade
införts vid Nyboda och Hagalund. Det kan därför tänkas
att Siemens & Halske var den tyska samarbetspartner, som verkstäderna
nämnde i den ovan citerade skrivelsen till SJ. Enligt [Se 1914
sid 73] hade Södertälje Verkstäders elektriska ställverk
växel-, signal- och tågvägsställare. Siemens hade dock
redan i 1907 års modell slopat de separata tågvägsställarna.
Oklar skrivning i Södertälje Verkstäders skrift?
Verkstäderna satte upp en demonstrationsanläggning, kopplad till
semaforer, försignaler och växlar vid verkstädernas egna spår
[Se 1914 sid 73]. Det är antagligen denna anläggning som syns på
bilden nedan [Se 1914 sid 77]. Gissningsvis var den ovan avbildade ställverksapparaen
placerad i det ställverkshus som syns till höger.
Ovan syns ett elektriskt växeldriv [Se 1914 sid 82]. För
växelomläggning krävdes en ström av 3.5 A, för signalomställning
2 A [Se 1914 s 73]
Verkstäderna hade en mindre avdelning för elektriska
ställverk. Denna avdelning hade "moderna verktygsmaskiner" för
"finare elektromekaniska arbeten för dessa apparater och till dem hörande
effekter". [Se 1914 sid 33]. Bilden ovan är antagligen från denna
verkstad. Det tycks vara en blockapparat och två signaldrivanordningar
som är under arbete.