Bergslagernas Järnvägar (Göteborg) - Kil
Bohus
1906 beslutades att denna station skulle anläggas, som ersättning
för hållplatsen vid Jordfallet. En förutsättning var
att en brygga anlades för ångbåtsförbindelse med Kungälv
[Ahlberg 1923 sid 154].
Nödinge
1920 träffades överenskommelse mellan BJ och AB Svenska Denofa
om station och industrispår. Denofas planer blev emellertid rubbade,
och arbetena avbröts 1921 [Ahlberg 1923 sid 154]
Nol
Härifrån fanns ångbåtsförbindelse till Romelanda.
Under första världskriget tvingades man på grund av höga
bränslepriser inskränka båttrafiken. [Ahlberg 1923 sid
153]
Köpmannebro
Svängbro för Dalslands kanal, ursprungligen även svängbro för äldre segelled
Mellerud
Fram till 1974 saknades centralt signalställverk, istället hade man i vardera bangårdsänden
en vevapparat för växellåsning och signalmanövrering. Från 1956 fanns även ett litet
ställarställverk av Siemens typ 1912 (övertaget från Malmbanan) för att manövrera
växlar och signaler vid det nya förbindelsespåret, "kurvan", som medgav trafik Oslo
- Göteborg utan att tåget behövde gå in till Mellerud och ändra körriktning.
Bangårds- och signalritning
från 1960-talet, dock ej för förbindelsespåret
(Ebrsi arkiv hos Sveriges Järnvägsmuseum):
Kil
Stationen ägdes av SJ
Bangårdsskisser och andra ritningar
Källor
[Ahlberg 1923] Ahlberg, Vincent: "Bergslagernas Järnvägsaktiebolag
1872 - 1922. Historik II"
BJ-sidan
Startsidan
Sidan
uppdaterad den 1 februari 2009