En första ställverksanläggning kom i bruk 1907 eller tidigare.Det fanns ett ställverk I i ett ställverkshus. Detta ställverk var utrustat med en vevapparat med tre signalvevar för infartssignal B från Albano och A1/2 från Experimentalfältet. En låsvev för växellåsning fanns också. Ställverk II var av Schaumans system (hävstångsställverk) och avsett för centralomställning av växlar. Det fanns stationsblockering med två blockfält i stationsföreståndarens expedition. Mellan ställverket och blockposten vid Experimentalfältet fanns manuell linjeblockering med blockfält.
Att man hade två separata ställverksapparater kan tänkas ha berott på att anläggningen
kompletterades
med utfartssignaler i samband med linjeblockering.
Stationsskrivare L. Hallin manövrerar knappställverket i mars 1951. Bild från Sveriges Järnvägsmuseum. |
Centrallås för godsbangården. SEJIF 195 sid 50. |
Bilden ovan togs av Thomas Tell 1974, och visar hur tågklareraren lägger om en växel. Thomas kommentar: "Ställverket från 1941 blev lite ruttet mot slutet med tokiga signalbilder vid fukt i relärummet. Tänk vilka fingerkombinationer det fanns för växelomläggning och signalställning för att snabbt lägga en tågväg. Under dessa växelomläggningsknapparna fanns ställare för lokalställning av växlar. Ovanför satt knapparna för signalerna". Jämför med bilden ovan ser man att manöverknapparna har bytts ut, men för övrigt har inte mycket ändrats.
Ovan en ritning för den illuminerade spårplanen [Sveriges Järnvägsmuseum]
Ovan en ritning för manöverapparaten. Ritningen är uppdaterad t o m 1964. Högst
upp syns röda lampor som lyste då respektive tågväg var låst, omedelbart under dessa
fanns nödfallstanger för manuell upplåsning av tågväg och antagligen även för att
upphäva växelspärrning vid t ex spårledningsfel. I nästa rad fanns gröna och röda
knappar för signalerna. Dräunder fanns en horisontell rad med knappar för växelomläggning,
och omedelbart under dessa en rad med blå och röda lampor som antagligen avsåg låsning
av endast lokalt omläggbara växlar. Längst ner fanns ställare för låsning
av endast lokalt omläggbara växlar.
[Sveriges Järnvägsmuseum]
Godbangårdens manöverapparat, ritning uppdaterad t o m 1965
[Sveriges Järnvägsmuseum]
Relärummet låg i källaren under huvudställverkets manöverapparat. Från relärummet fannstio huvudkablar ut till fördelningshus och apparatskåp på bangården.
Signalbolaget hade lagom till denna anläggnings tillkomst konstruerat ett nytt växeldriv som inte krävde så stora anordningar vid växeln.
Ovan och nedan visas utsnitt ur ritning 39-697,
publicerad i SEJIF meddelande nr 185 1941. Signal A1/2 ovan till vänster
är infartssignalen i riktning från Stocksund. Denna signal är
halvautomatisk; kan alltså fås att fungera ungefär som
en automatisk blocksignal för sträckan till signal B1/2. Signalerna
C och E, som delade upp Djursholmstågens spår i flera signalsträckor var också
halvautomatiska. Signal H vid utfarten mot Stocksund var en befintlig blocksignal.
Centralapparaten för godsbangården fanns vid texten Lokalställverk
nedtill på bilden ovan. Klicka på bilden för att se ritningen i större
skala och uppdaterad t o m 1965 [Ebrsi arkiv, Sveriges Järnvägsmuseum]
Ritningen nedan är från SRJ tjänstetidtabell 1942. Jämfört med ritningen ovan har flera signaler ändrat beteckning. Exempelvis har alla dvärgsignaler nu benämningar som inleds med Dv Samma fenomen kan studeras genom att klicka på ritningsutsnitten ovan. En av spårförbindelserna för rundgång, mellan spåren III och IV, saknas på ritningen nedan.
Dv X reglerade infart från högerspår. I samband med ny säkerhetsordning 1981 byttes den mot låg huvudljussignal X. Försignalering saknades fortfarande.I slutet av 1970-talet ersattes den gamla manöverapparaten med ett nytt manöversystem. Nu kunde en hel tågväg läggas genom att slå in en kod på en tastatur. Några exempel på koder:
Koderna var alltså så långt möjligt logiskt utformade. Verkställighet skedde genom att trycka en S-knapp på tastaturen. Det gick även att manvörera enskilda växlar.
Under ställverkets sista år skedde manövreringen via samma Cactus operatörsgränssnitt som nyttjas för styrning av banans övriga signalsäkerhetsanläggningar. Den gamla illuminerade spårplanen fortsatte docka att göra tjänst, men nu på den nya tågexpeditionen integrerad med järnvägens administrativa lokaler.
Ytterligare några ritningar från Ebrsi arkiv hos Sveriges Järnvägsmuseum. Samtliga ritningar är uppgjorda 1939/1940 och uppdaterade fram till 1964/1965:
Förreglingstabell i tysk stil vänstra delen högra delen
Förreglingstabell brittisk stil del II del III
Förreglingstabell för godsbangården
Spår och kabelplan västra delen östra delen
Isolerplan (spårledningar) Del I (närmast stationshuset) Del II Del III Del IV (infart från Stocksund)
Reläställverket ersattes sommaren 1996 av ett datorställverk typ 85.
Per Forsströms ställverksregister
Sidan uppdaterad den 15 augusti 2021