Bangårdsskisser. SJK
arkiv.
Nedan: Tillberga
De spår som försvinner utanför bildens vänstra kant
går - upprifrån räknat - mot verkstaden, Stockholm och Sala.
I högra ytterkanten finns ett kolupplag för 2800 ton kol,
därunder linjerna mot Västerås och Ludvika samt ett 133 meter
lång utdragsspår
Nedan: Tillberga verkstad
Spåret mot Stockholm går rakt ut till vänster ur bilden,
mot Tillberg rakt till höger och mot Sala snett ner mot vänster
från Tillberga.
Spårlängdsangivelserna under Lokverkstad är, delvis korrigerade
med blyerts, 171, 180, 300, 274
Nedan: Västerås
De spår som försvinner ut i bildens nedre vänstra hörn
är, sett uppifrån, ett 391 meter långt utdragsspår,
linjen mot Stockholm, och ett spår som grenar sig mot Metallverken respektive
ASEA.
Den överstrukna texten i kurvan under Lillån är 600 m användbara för tomtåg.
Vid de överstrukna spåren och det överstrukna ASEA-huset
ungefär mitt i bilden har texten ASEA
mek verkstad tillfogats med blyerts.
Från den med 5 (= fem meterd diameter) märkta vagnvändskivan
i bildens övre högra kant utgår ett överkryssat spår
åt höger (med spårkorsning); detta kom inte med vid inskanningen.
Nedan: Västerås verkstad
Spåren som försvinner till vänster går till Västerås,
i högra kanten ett spår mot Västerås hytta och ett mot
Köping.
Nedan: Västerås djuphamn lp, vid sidobana
På den äldre, med tusch inritade, bangården till höger
om norrpilen, har spårlängderna korrigerats med blyerts till 201,
101, 224,157 (?). På det nyare, med blyerts markerade spåret till
höger, finns ett sidospår med hinderfri längd 368. Det nya
spåret nås via ett 351 m utdragsspår invid linjen mot Köping.
Nedan: Kolbäck
Det nyinritade sidospåret till vänster om stationshuset har 250
meter hinderfri längd.
I bildens högra kant förgrenar sig linjerna mot Eskilstuna respektive
Köping.
Nedan: Köping
De svagt ritade linjerna är KUJ/KURJ smalspår 1093 mm. Det tycks
finnas minst fyra korsningar mellan normal- och smalspår.
I bildens högra kant förenar sig ett spår från hamnbangården
och ett från stationen i en växel precis utanför bilden, för
att fortsätta mot Valskog. Motsvarande arrangemang finns för smalspårslinjen
mot Uttersberg.
SWB-sidan
Startsidan
Sidan uppdaterad den 14 januari 2005