Trafikförvaltningen Grängesberg - Oxelösunds Järnvägar
TGOJ bestod bland annat av Köping - Hults Järnväg, som var den första större järnvägen
i Sverige, öppnad våren 1856. KHJ använde till en början brittiska lokförare, och
reglementet var därför tvåspråkigt. De signalanordningar som omtalas i reglementet
var förstås inte särskilt avancerade.
Historik
Så småningom införde TGOJ liksom många andra banor mekaniska ställverk på många
linjestationer. Några platser fick elektriska ställverk
Lastplatsanläggningar med T-semaforer fanns förstås, och den sista var kanske i
Vilsta, där T-semaforen antagligen togs ner i samband med att CTC infördes 1963.
Vid Årby tegelbruk mellan Eskilstuna och Flen fanns en lastplats med T-semafor.
Där korsade ett tegelbruksspår med 400 mm spårvidd TGOJ med hjälp av ett löst spårspann.
Lervagnar drogs av häst eller sköts för hand. I Christer Fredriksson
och Eric Henrikssons kompendium om driftplatser vid OFWJ kan man på sid 133 -134
läsa om detta. Semaforen hade i varje fall 1921 elektrisk belysning. Bland
Väg- och Vattens arkivhandlingar i Riksarkivet finns en
skrivelse från 1950, där det framgår att tegelbruket skulle sluta med mörkerkörning
på sitt rallspår. Därför skulle signalen vara "ur bruk då mörker råder". Ljuset
i signalen skulle också tas bort. På
Järnvägshistoriskt forum diskuterades 2014 denna bankorsning. Tydligen hade
tegelbruket bandisposition på TGOJ-linjen när lertransporter behövde passera, och de ställde
då även semaforen i stopp. Det verkar ändå egendomligt att signalen, som ju även
förreglade lastspårets växel/växlar, skulle vara släckt.
Den stora förändringen för signalväsendet vid TGOJ var när CTC, fjärrstyrning av
signalsäkerhetsanläggningar, infördes på 1950- och 1960-talen. Reläställverk, CTC
och övrig teknik levererades från västtyska Siemens. Signaleringen blev delvis avvikande
från vad som gällde vid SJ. TGOJ hade ursprungligen avsikten att införa en USA-inspirerad
trehastighetssignalering, men antagligen fick man modifiera detta med tanke på samtrafiken
med SJ.
På Per Forsströms Signalfakta
finns en
lista över TGOJ-ställverk
Jan Bengtsson hade två utförliga webbsidor om
CTC-systemet och om signaleringen, för närvarande är sidorna dessvärre inte tillgängliga.
Grafisk tidtabell från den 1 juni 1958, då CTC
införts Nyköping - Skogstorp
Bangårdsskisser från 1930-talet och andra ritningar
Ludvika - Ställdalen
Kopparberg - Vedevåg
Vanneboda - Köping
(Kolbäck) - (Rekarne)
Kungsör - Flens övre
Silinge - Oxelösund
Telekommunikationer
Telefonordning 1934
Signaltabeller för att anropa alla TGOJ-telefoner, cirka 1934
Källor
Henriksson, Eric och Fredriksson, Christer: "Längs spåren vid Oxelösund - Flen -
Westmanlands Järnvägar", 2009
Startsidan
Sidan uppdaterad den 30 juni 2020