Bakgrund till webbplatsen
Processen för att styra och säkra järnvägstrafik är komplex och distribuerad processer.
Signal- och säkerhetssystem är informationssystem som hanterar denna process.
De tar emot indata i form av kommandon från
operatören, indikeringar från växlar, spårledningar
mm. Utifrån en mer eller mindre hårdkodad logik levererar systemet
sedan utdata som styr växlar och signaler. Analogin med datoriserade
informationssystem är uppenbar. Och numera använder järnvägens
säkerhetssystem ofta datorer både för vitala säkerhetsfunktioner
och för stödfunktioner. Säkerhetssystem för spårtrafik
har dock existerat under cirka hundra år innan datorer började
användas i någon större omfattning, och säkerhetskraven
har hela tiden varit mycket höga.
Kanske kan vi som arbetar med att utveckla, implementera och förvalta
datoriserade informationssystem i någon mån dra lärdom av
järnvägsbranschens långa erfarenhet av liknande processer?
Några exempel på frågeställningar som jag försöker
belysa på detta webbställe:
- Järnvägssignalteknik som ny disciplin inom ingenjörsvetenskapen
- etablering, gränsdragning, vidareutveckling
- Hur hanterades paradigmskiften -.från enkla manuella anordningar
via mekanik - elektromekanik - reläbaserade system - elektroniska och
slutligen datoriserade system?
- Hur agerar och interagerar olika intressenter för att genomdriva
ny teknik?
- Kritiska framgångsfaktorer för införande av nya lösningar?
- Egenutveckling kontra standardsystem - faktorer som påverkar
framgång/misslyckande?
- Hur kan en framgångsrik systemförvaltning utformas?
Allmän information om hur signalsäkerhetssystem finns inte i nämnvärd omfattning
på min webbplats; det finns andra som redan beskrivit detta på ett bra sätt, till
exempel i
Startsidan
Sidan uppdaterad den 16 november 2014