Fjärrblockeringscentralen i Gävle
Fjb-centralen placerades vid Gävle C omedelbart intill den lokala tågexpeditionen.
Första fjärrstyrda sträckan var den korta biten till Ockelbo, som togs i bruk 1967
När bilderna togs fanns två manövertastaturer och två tågtidskrivare.
Indikeringsspårplanen har ett annat utseende än vid de flesta tidigare fjb-centraler.
Centralerna börjar nu hantera så stora
områden att de fjärrmanövrerade järnvägslinjerna måste placeras ovanpå varandra för
att spårplanen inte skall bli alltför lång och därmed svåröverskådlig. Nedan ser vi att Gävle-Dala-bana indikeras
ovanför sträckan Uppsala - Gävle
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum
1998 flyttade centralen till en ny byggnad 500 meter från den gamla. Fortfarande var det reläbaserad överföring av order och indikeringar, men fjärrtågklarerarna hade nu arbetsstationer med bildskärmar. Dessutom fanns en översiktspanel av konventionellt utförande med lysdioder.
2003 tog man i bruk ett nytt datoriserat system (Ebicos TMS) från Bombardier. Detta ersattes senare av Ebicos 900, vilket var helt genomfört 2019.
CTC
SJ relä-fjb
Startsidan
Sidan uppdaterad den 24 december 2023