Fjärrblockeringscentralerna i Göteborg
Inför Västkustbanans fjärrstyrning ordnades en fjb-central i Västgötabanans nya
stationshus vid Burggreveplatsen.
1965 togs första delen av fjärrstyrningen i bruk, första fjärrmanövrerade stationen
sett från Göteborg var Kållered. Till vänster om Kållered på panelen finns indikeringar
för Mölndals nedre, som var ständigt lokalbevakad. 1966 kunde centralen i Göteborg
fjärrstyra hela sträckan från Mölndals Nedre södra stationsgräns till Halmstad centrals
norra stationsgräns. Dock med undantag för Varberg och Falkenberg, som hade äldre typer
av ställverk och ständigt var lokalbevakade.
Bilden ovan visar den lokala ställverkspanelen i Kållered. Till höger på panelen
finns manöver- och indikeringsanordningar för frånskiljare i kontaktledningen. Dessa
frånskiljare kunde även övervakas och manövreras från fjb-centralen, vilket skedde
enligt instruktion från driftvakterna på de olika omformarstationerna. Vid de flesta fjb-installationer hade man inte ansett det motiverat att ge driftvakten
en egen indikerings- och manövermöjlighet för frånskiljarna.
Vad tastaturen (delförstoring nedan) har för funktion vet jag inte; den har färre
knappar än fjb-centralernas manövertastaturer.
För att göra arbetsmiljön trevligare har en krukväxt placerats på panelen. Man får
hoppas att växten inte vattnades så kraftigt att vatten rann ner i panelen och störde
indikeringarna.
I februari 1973 togs en ny trafikledningsbyggnad i bruk norr om centralbangården
i Göteborg. Där fanns plats för en stor fjb-central, en
driftcentral för eldriften
och ett framtida lokalställverk för Göteborgs bangårdar.
Driftcentralen hade från
början bara hand om några få fjärrmanövrerade omformarstationer - fjärrdrift av Uddevalla omformarstation inleddes den 28 november 1973, och den 19 december 1973 tillkom Mellerud, som tidigare styrts från Uddevalla. 1974 började man den 31 januari fjärrstyra den ganska närbelägna Olskrokens
omformarstation. Alingsås omformarstation fick fjärrdrift från nya driftcentralen den 19 februari 1974. Tidigare hade den fjärrstyrts från Olskroken. Alla dessa omformarstationer, liksom kopplingscentralerna i till exempel Herrljunga, hanterades med hjälp av det elektroniska systemet SINDAC 701 från ASEA. Fjärrstyrning av frånskiljare skedde däremot via fjb-systemet från särskild tastatur i driftcentralens rum. Indikeringarna skulle från hösten 1974 visas på en mosaiktavla levererad av Siemens ["Ny driftcentral i Göteborg" i Järnvägsteknik 1974 nr 2]. 32 kV enfasledningen Varp - Mon övervakades redan från början från den nya driftcentralen.
På bilden nedan ser man fjb-centralen med
den nya typen av indikeringspanel som kunde visa flera linjer ovanpå varandra. Detta
blev aktuellt när Bergslagsbanan började fjärrstyras i maj 1973. Det var inte enbart antalet
fjärrstyrda stationer som ökade, även antalet växter. Den ensamma krukväxten på
gamla panelen har ersatts med en mindre skog i paushörnan vid det orange draperiet.
I den nya centralen fanns plats för tre fjärrtågklarerare, men så länge endast Västkust-
och Bergslagsbanorna var fjärrstyrda hade man normalt en eller två man i
tjänst.
1995 - 1996 byggdes lokalerna om , och ny enhetlig teknik för fjärrstyrning installerades. Tidigare hade olika banor skilda tekniska lösningar, beroende på att fjärrblockering tagits i bruk under olika tidsperioder [Henningsson, Niclas: "Ny teknik i gammal tågledningscentral" i Rallaren 1996 nr 8 sid 24 f]
Bilder från Järnvägsmuseet; bilderna från gamla centralen är tagna av Seved
Walther
CTC
SJ relä-fjb
Startsidan
Sidan uppdaterad den 9 maj 2024