Tjenstgörings-Reglemente
vid
STATENS JERNVÄGAR
1862

KAP. XII.

Signalkarlar och Spårvexlare.

§   1    Förmän

Närmaste förmän för signalkarlar och spårvexlare inom stationerna äro stationsinspektor, bokhållare och stationskarls-förman; de åter som äro anstälda vid signaler eller spårvexlar å banan mellan stationerna stå under baningeniörens och banmästarens befäl.

§   2    Kännedom om tjensteåligganden

Signalkarlars och spårvexlares tjensteåligganden äro bland de mest ansvarsfulla och vigtiga som förekomma vid jernvägen, enär de största olyckor kunna förorsakas genom en försummelse å deras sida. Ingen må under någon förevändning användas till signalkarl eller spårvexlare,  som ej förut blifvit af vederbörande stations-inspektor eller ban-ingeniör examinerad och befunnits fullkomligt känna och förstå, samt kunna utföra sina åligganden.

§   3.      Signalapparaten i ordning

Signalkarl är i första rummet ansvarig för att signalapparaten (skif- eller semaphor-) till alla dess delar alltid är i fullt obrukbart skick, så att vederbörliga signaler dermed kunna gifvas; om något dera befinnes i olag skall derom genast anmälan göras.

Alltid då tåg väntas skall signalkarl undersöka om signalapparaten går obehindradt, hvarjemte handsignal-effekter skola vara till hands för att i nödfall användas.

§   4       När signal till »allt-väl» får visas

Strängeligen anbefalles, att signalkarl aldrig får visa signal  till »allt-väl» eller »varsamhet», innan han fullt öfvertygat sig om att intet hinder för lokomotivets gång på banan förefinnes således får ej signal belägen på något afstånd från en station ändras från »stopp», förrän signal från sjelfva station är gifven, utvisande att lokomotiv kan till station inkomma.

Då tåg  passerat fast signal föres den genast till »stopp», enligt hvad  §§ 6 och 11 af kap. III, föreskrifva.

§   5.      Eftersyn å tåglyktorna
                      
Alltid då  tåg stadnar vid en station efter solnedgången eller i dimma, skall signalkarlen efterse att bak- och sido- samt bufferslyktorna brinna klart; om så icke är förhållandet underrättas konduktören och lokomotivföraren derom, hvarjemte förhållandet anmäles till stations-inspektoren.

§   6.     Spårvexlarne i ordning

Spårvexlingarne skola ständigt hållas i  god ordning, rälspik, bultar och muttrar vara väl fasta, plåtarne under vexel-skenorna väl rengjorda och smorda, rälerna vid vexeln fria från smuts och is, på det drifhjulen ej må halka, häfstång, lager och axlar väl rena; äfven skall tillses, att rälerne vid vexeln ej förskjutit sig, att häfstången och föreningsstången emellan vexelskenorna hvarken gnida mot hålen i rälerna eller andra föremål samt röras ledigt, äfvensom att vexellådan är fri från vatten, snö och is. Då allt blifvit rengjordt och  smordt,  bör häfstången föras  fram och åter några gånger,  för att efterse det vexeln röres lätt.

Då ett lokomotiv passerat skall spårvexlaren genast efterse, att icke cokes eller annan orenlighet kommit emellan tungorna och rälerna, hvarjemte han skall tillse, att spårvexlingarne äro fullt tillbaka i sin rätta ställning. Alltid då ett tåg väntas, skola dessa sednare undersökas och föras fram och tillbaka, på det man må vara säker att de äro i god ordning och sluta rigtigt till. Vid mötande spårvexel, är detta af synnerlig vigt att  undersöka.

Om sedan ett tåg passerat, spårvexel, korsning eller ledskena befinnas skadade eller spruckne, skall derom genast ske anmälan.

§  7   Felaktig vexling

Då lokomotiv går med »spårvexeln», bör ingen vara för nära intill häfstången; deremot, då lokomotiv går »emot spårvexeln» skall densamma hållas stadigt åt det hållet, hvaråt den för tillfället bör vara ställd.

Om af misstag lokomotiv eller tåg föres in på orätt spår, är det af synnerlig vigt,  att spårvexeln det oaktadt bibehålles oförändrad, så länge någon vagn befinnes på densamma, emedan, om vexeln omkastas innan hela tåget gått deröfver, stor skada eller olycka uppkommer derigenom att vagnarne sålunda ledas in på olika spår.

§   8.     Redskap

Spårvexlaren skall vara försedd med alla de effekter, som för banvakt äro föreskrifne och dessutom med:
1  skiftnyckel och
2 mejslar.

Originaltext för ovanstående


Innehållsförteckning för reglementet

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 31 oktober 2006