Tjenstgörings-Reglemente
vid
STATENS JERNVÄGAR
1862
KAP. XII.
Signalkarlar och Spårvexlare.
§ 1 Förmän
Närmaste förmän för signalkarlar och spårvexlare
inom stationerna äro stationsinspektor, bokhållare och stationskarls-förman;
de åter som äro anstälda vid signaler eller spårvexlar
å banan mellan stationerna stå under baningeniörens och
banmästarens befäl.
§ 2 Kännedom om tjensteåligganden
Signalkarlars och spårvexlares tjensteåligganden äro bland
de mest ansvarsfulla och vigtiga som förekomma vid jernvägen,
enär de största olyckor kunna förorsakas genom en försummelse
å deras sida. Ingen må under någon
förevändning användas till signalkarl eller spårvexlare,
som ej förut blifvit af vederbörande stations-inspektor
eller ban-ingeniör examinerad och befunnits fullkomligt känna
och förstå, samt kunna utföra sina åligganden.
§ 3. Signalapparaten
i ordning
Signalkarl är i första rummet ansvarig för att signalapparaten
(skif- eller semaphor-) till alla dess delar alltid är i fullt obrukbart
skick, så att vederbörliga signaler dermed kunna gifvas; om något
dera befinnes i olag skall derom genast anmälan göras.
Alltid då tåg väntas skall signalkarl undersöka om
signalapparaten går obehindradt, hvarjemte handsignal-effekter skola
vara till hands för att i nödfall användas.
§ 4 När signal
till »allt-väl» får visas
Strängeligen anbefalles, att signalkarl aldrig får visa signal
till »allt-väl» eller »varsamhet», innan han
fullt öfvertygat sig om att intet hinder för lokomotivets gång
på banan förefinnes således får ej signal belägen
på något afstånd från en station ändras från
»stopp», förrän signal från sjelfva station
är gifven, utvisande att lokomotiv kan till station inkomma.
Då tåg passerat fast signal föres den genast till
»stopp», enligt hvad §§ 6 och 11 af kap. III,
föreskrifva.
§ 5. Eftersyn å
tåglyktorna
Alltid då tåg stadnar vid en station efter solnedgången
eller i dimma, skall signalkarlen efterse att bak- och sido- samt bufferslyktorna
brinna klart; om så icke är förhållandet underrättas
konduktören och lokomotivföraren derom, hvarjemte förhållandet
anmäles till stations-inspektoren.
§ 6. Spårvexlarne
i ordning
Spårvexlingarne skola ständigt hållas i god ordning,
rälspik, bultar och muttrar vara väl fasta, plåtarne under
vexel-skenorna väl rengjorda och smorda, rälerna vid vexeln fria
från smuts och is, på det drifhjulen ej må halka, häfstång,
lager och axlar väl rena; äfven skall tillses, att rälerne
vid vexeln ej förskjutit sig, att häfstången och föreningsstången
emellan vexelskenorna hvarken gnida mot hålen i rälerna eller
andra föremål samt röras ledigt, äfvensom att vexellådan
är fri från vatten, snö och is. Då allt blifvit rengjordt
och smordt, bör häfstången föras
fram och åter några gånger, för
att efterse det vexeln röres lätt.
Då ett lokomotiv passerat skall spårvexlaren genast efterse,
att icke cokes eller annan orenlighet kommit emellan tungorna och rälerna,
hvarjemte han skall tillse, att spårvexlingarne äro fullt tillbaka
i sin rätta ställning. Alltid då ett tåg väntas,
skola dessa sednare undersökas och föras fram och tillbaka, på
det man må vara säker att de äro i god ordning och sluta
rigtigt till. Vid mötande spårvexel, är detta af synnerlig
vigt att undersöka.
Om sedan ett tåg passerat, spårvexel, korsning eller ledskena
befinnas skadade eller spruckne, skall derom genast ske anmälan.
§ 7 Felaktig vexling
Då lokomotiv går med »spårvexeln», bör
ingen vara för nära intill häfstången; deremot, då
lokomotiv går »emot spårvexeln» skall densamma hållas
stadigt åt det hållet, hvaråt den för tillfället
bör vara ställd.
Om af misstag lokomotiv eller tåg föres in på orätt
spår, är det af synnerlig vigt, att spårvexeln
det oaktadt bibehålles oförändrad, så länge någon
vagn befinnes på densamma, emedan, om vexeln omkastas innan hela tåget
gått deröfver, stor skada eller olycka uppkommer derigenom att
vagnarne sålunda ledas in på olika spår.
§ 8. Redskap
Spårvexlaren skall vara försedd med alla de effekter, som för
banvakt äro föreskrifne och dessutom med:
1 skiftnyckel och
2 mejslar.
Innehållsförteckning för reglementet
Startsidan
Sidan uppdaterad den 31 oktober 2006