Tjenstgörings-Reglemente
vid
STATENS JERNVÄGAR
1862


KAP. V.

Stations-Inspektoren.


§   1.      Förman

Stations-inspektorens närmaste förman är trafik-direktören, hvars order och instruktioner det åligger den förre att noga hörsamma, och till hvilken alla rapporter och tjensteskrifvelser skola ingå, såvida ej annorlunda serskildt bestämmes.

§   2.    Ansvarighet

Stations-inspektoren har befälet vid stationen, och är således ansvarig för en god disciplin, tjenstens noggranna utförande derstädes, samt för vården af stationens byggnader jemte hushållningen med der befintliga inventarier och materialier, hvilka han ofta skall inspektera för att i tid kunna anmäla och reqvirera hvad behöfligt är.

§   3.     Personalens eftersyn

Han skall tillika vaka deröfver att underlydande känna reglementen och instruktioner,  noggrannt utöfva sin tjenst, äro snygga, vårda väl sina uniformspersedlar, uppföra sig höfligt mot alla klassers passagerare, samt ej mottaga drickspenningar. Han bör derjemte göra sig underrättad om de personers karakter och uppförande som stå under hans befäl.

§   4     Disciplin

Alla i tjensten begångna fel skola så fort som möjligt rättas och till trafik-direktören rapporteras. Om stations-inspektoren, för tjenstens ordentliga gång, eller till undvikande af fara så anser nödvändigt, eger han den felaktige från tjenstgöring tills vidare afhålla; dock skall rapport härom till trafik-direktören skyndsamligen afgifvas.

Alla klagomål mot underlydande skola likaledes ofördröjligen till trafik-direktören anmälas.

§   5      Permission

Stations-inspektoren får ej utan trafik-direktörens tillåtelse vara från stationen frånvarande, och aldrig utan att lämplig person under tiden bestrider göromålen, hvarför stations-inspektoren sjelf är i första rummet ansvarig. Vid station skall å tjenstgöringstider ständigt vara till hands person som kan gifva trafikanter erforderliga upplysningar.

§   6.    Inspektion

Han skall dagligen inspektera alla delar af stationen, tillse att rum och öfrige lokaler äro rengjorde och hållne   i god ordning,  äfvensom att vagnar och all annan vid stationen lemnad materiel hållas i godt skick.

§   7.   Signaler och spårvexlar

Han eger vidare att  kontrollera inom stationens område tjenstgörande signal-karlar och spårvexlare äfvensom stationskarlar, och bör derjemte göra sig förvissad, att de noga förstå sin tjenst samt rätt utöfva densamma. Han skall tillse att signalerna äro i god ordning och rigtigt utföras; att aldrig vagn får bringas öfver spår utan att vara skyddad genom signal; att spårvexlingarne äro rätt ställde för ett ankommande tåg, samt att de alltid äro väl rengjorde, smorda och i god ordning.  Vidare skall han tillse, att banan inom stationen är i godt skick, att spåren äro rena, och att intet hinder för ett tågs passerande förefinnes; att inga lösa vagnar stå uti hufvudspåret, och att de som finnas i sidospåren äro säkert fästade, samt tillräckligt långt från korsspåret för att icke hindra lokomotiv eller vagn att passera. Der fasta klotsar finnas, skola de om nätterna vara tillåsta, och nyckeln förvaras hos stations-inspektoren.

§   8.   Telegrafapparater

Vid stationen befintliga telegraf-appa'rater stå under stations-inspektorens närmaste tillsyn, och är han ansvarig för deras  vård och  aktsamma begagnande, äfven som derföre att telegrafkunnig person å före-skrifne tider alltid finnes i telegraf-expeditionen  närvarande.

Observeras fel å telegraf-apparat eller -linie, skall sådant ofördröjligen anmälas till distriktets hufvudstation.

All onödig telegrafering är  förbjuden.

§   9.    Stationsuret

För vården af det å stationen befintliga ur ansvarar stations-inspektoren.  Hvarje dag, vid tid som serskildt bestämmes ställes uret enligt från distriktets hufvudstation per telegraf lemnad uppgift om jernvägstiden.

§   10.    Biljettförsäljningen

Stations-inspektoren ansvarar för biljettförsäliningen, och skall han fördenskull vaka deröfver, att hvarje biljett som  till passagerare utgifves är behörigen stämplad.

Vid mellanstationerne, hvarest biljetter endast vilkorligt försäljas, bestämmes passagerares företräde till erhållande af plats efter den längre distans, för hvilken biljett blifvit löst, samt vidare efter den ordning i hvilken biljetterna enligt dem åsätt nummer bekommits.

Stations-inspektoren  är ansvarig för de vid stationen bekomne biljetter, och skall i tid reqvirera det antal som deraf behöfves.

§   11.   Tjenstgöring å plattformen

Vid bantågs ankomst eller afgång, skall stations-inspektoren vara tillstädes på plattformen samt i sednare fallet medelst hvisselpipa jemte handsignal tillkännagifva när tåget får sättas i rörelse. Vid utgångsstation  skall  omkring  5  minuter före hvarje tågs  afgång  äfvensom  samtidigt dermed ringas i klockan. Vid mellanstationerna ringes så väl då tåget anländer som 2 minuter före dess afgång.

Då stations-inspektor på plattformen inväntar ett tåg, skall han alltid vara försedd med föreskrifne effekter för handsignaler, ehvad tåget bör stadna eller ej.

Han skall vaka öfver passagerarnes beqvämlighet, gifva nödige upplysningar, samt tillse att betjeningen varsamt handterar och till rätt plats förer passageraresakerna.

§   12.      Eftersyn å ordning på tågen

Då ett tåg är inom stationen, skall stations-inspektoren tillse att konduktörerna, äfvensom den öfriga tåg-personalen, göra sin tjenst. Han skall äfven tillse att vagnar som tillsättas i ett tåg äro rena, putsade, smorde och fullt brukbara, samt ordentligt och ej utöfver tillåten vigt lastade; att bantågen rigtigt och enligt föreskrifterna sammansättas, samt i så god tid, att intet onödigt uppehåll förorsakas; att bantågen afgå så punktligt som möjligt, aldrig före den bestämda tiden, och att.de äro försedde med anbefallde reservsaker och lyktor, samt desse sednare vid föreskrifne tillfällen tände, äfvensom att rätta vagnar aflemnas.

Om vid någon station lyktor fattas å ett tåg, skola sådana lemnas från stationen, derest reservlyktor för detta ändamål finnas. Härvid bör dock noga tillses, att icke sådana hvars glas äro spräckta, eller som icke passa till vagnen, användas. — Hvarje försummelse å lokomotivförarens eller konduktörens sida, hvad angår lyktornas anbringande eller sken, skall af vederbörande rapporteras.

§   13.    Förstärkning af tågpersonalen

Skulle å ett bantåg förstärkning af betjening erfordras, eger stations-inspektoren, på  konduktörens  begäran, medsända någon vid stationen tjenstgörande.

§   14.     Tågpersonalen otjenstbar

Om någon af tågpersonalen befinnes öfverlastad,  må han på inga vilkor tillåtas medfölja, och skulle sådant inträffa med lokomotivföraren, måste han genast lemna lokomotivet. Finnes ingen kompetent person   till   hands att föra lokomotivet, måste tåget tillsvidare uppehållas, och en annan lokomotivförare efterskickas.

§   15.     Besigtning å vagnar i tåg

Vidare skall stations-inspektoren undersöka hvarje ankommet tåg, efterse att fraktgodset å vagnarne är väl täckt, (hvilket är synnerligen noga med vagnar som innehålla lätt antändt gods) att detsamma icke är rubbadt eller skjuter öfver på sidorna, samt att ingen vagn är skadad eller osäker för vidare transport. Skulle å vagn något felaktigt förefinnas, eger han, der han så anser nödigt, förbjuda densammas begagnande i tåget. Han skall i vagnlistan qvittera eller införa nummern å af- eller tillkopplade vagnar.

§   16.     Tillsättande af vagnar i svårare fall

Vid tillsättandet af vagnar bör, före afgörande i svårare fall, lokomotivförarens svårare mening höras, emedan han bäst bör känna lokomotivets förmåga och lastens storlek; och bör stor vigt fästas vid hans utlåtande. Bestämmandet af hvad åtgärd skall vidtagas beror dock alltid på stations-inspektoren.

§   17.     Biljetters och handlingars emottagande

Vid ett tågs  ankomst till station skall stations-inspektoren personligen af konduktören mottaga de insamlade biljetterna jemte väskor, cirkulärer och öfriga handlingar. Om cirkulär skall med samma tåg fortgå, genomläses och påtecknas det genast, samt återlemnas till konduktören.

Sedan tjenstgöringen vid tåget är slutad, expedierar inspektoren de ankomna handlingarne enligt härför gifne särskilda föreskrifter.

§   18.    Penningeuppbörd

Stations-inspektoren handhafver all såvälpassagerare- som godstrafik vid stationen och är  ansvarig för de derföre influtne medlen, äfvensom för hvarje brist, den må härröra  af missräkning,  icke gällande mynt eller   försummelse att upptaga penningar, som tillkomma jernvägen. Han bör hvarje dag uppbalancera de uti de olika expeditionerne inom stationen bekomne medel, och desamma till trafik-distriktets kassa påföljande dag insända.

Penningarne skola sändas i dertill bestämde påsar eller lådor, inlagde i kassakistan.

§    19.      Afgift får ej efterskänkas

Vid äfventyr af  tjenstens förlust och laga ansvar,  må  ingen stations-inspektor efterskänka jernvägen tillkommande liqvid af hvad slag den vara må. Kredit för frakt får icke beviljas utan  trafik-direktörens serskildta medgifvande.   

Då gods för jernvägens egen räkning föres, skall det vara åtföljdt af serskild lista, som äfven utvisar huruvida godset föres afgiftsfritt eller ej.

§   20.      Reservpersonal

I händelse af extra göromål, eller om någon sjuknar, eller af annat oundvikligt skäl är frånvarande, skall stations-inspektoren draga försorg om att annan person för tillfället antages till tjenstgöring, men bör dervid vara angelägen om att ej använda andra än välfrejdade personer, som äro duglige till tjensten och som ega full kännedom om densammas åligganden, hvarföre de som antagas skola noga häruti instrueras och tilldelas ett exemplar af reglementet. Skälet, hvarför extra män sålunda användas, skall till trafik-direktören anmälas samt i anmärkningrskolumnen å aflöningslistan upptagas.

För att kunna utföra ofvan anbefallde föreskrift bör stations-inspektoren på förhand göra sig underrättad om personer som äro villiga att ingå uti och passa för tjensten.

§   21.     Rapporter och anslag

 Alla olyckshändelser eller andra ovanliga tilldragelser skola skyndsammast till trafik-direktören rapporteras, och hvarje uppgift som af denne infordras med det snaraste afgifvas. Ingen förändring af for eller i arbetssättet vid station må trafik-direktörens föreskrift företagas. Stations-inspektoren skall inom stationen anslå sådane underrättelser, som äro af styrelsen eller trafik-direktören för allmänheten utfärdade, men eger ej utan trafik-direktörens tillstånd uppsätta. några andra  anslag.

§   22,     Underskrift å handlingar

Stations-inspektoren skall vidare anteckna tågens ankomst- och afgångstider, samt  tiderna då tåg som ej stadna vid stationen passera; uppgöra aflöningslistorne, samt utbetala de aflöningsmedel åt honom anförtros.

§  23.    Formulärer och orderjournal

Alla rapporter, böcker och uppgifter skola vara  snyggt och redigt förda,  i enlighet med anbefallda formulärer, samt på journal, föreskrifne tider aflemnas.  Order och föreskrifter, äfvensom allt hvad som rörer trafiken vid stationen, skola behörigen antecknas.

§  24    Tillvaratagne effekter och gods
Alla effekter som upphittas inom banans område eller i vagnarne skola,  tillika med en uppgift derå,  inom 24 timmar  till trafik-distriktets  hufvudstation  insändas.

Likaledes insändes till hufvudstationen, vid hvarje månads början, en uppgift på icke efterfrågadt gods, som qvarlegat 3 månader vid  stationen.

§   25.     Underskrift å handlingar

Alla för stationens behof insända reqvisitioner skola af stations-inspektoren vara undertecknade; likaledes aflöningslistor, penningeremisser, uppgifter och rapporter m. m., som  från  stationen  utgå.

§   26.     Kännedom om författningar

Utom hvad här ofvan serskildt föreskrifvet är, skall stations-inspektoren dessutom ega noggran kännedom om hela detta reglemente samt Kongl. Maj:ts nådiga reglemente och taxa, äfvensom alla öfriga författningar och instruktioner rörande trafiken och tjenstgöringen vid statens jernvägar samt jernvägs-styrelsens ordningsreglor.

§ 27    

En stations-inspektors göromål äro af så stor vigt,  och derjemte af en så mångfaldig natur, att alla hans   åligganden ej kunna reglementeras; utan förväntas med användande af bästa  flit och förmåga söker bidraga till trafikens förkofran och säkra gång, samt tjenstens ordentliga utförande.


Originaltext för ovanstående

Föregående kapitel  

Nästa kapitel

Innehållsförteckning för reglementet

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 31 oktober 2006