Tjenstgörings-Reglemente
vid
STATENS JERNVÄGAR
1862
KAP. V.
Stations-Inspektoren.
§ 1. Förman
Stations-inspektorens närmaste förman är trafik-direktören,
hvars order och instruktioner det åligger den förre att noga
hörsamma, och till hvilken alla rapporter och tjensteskrifvelser skola
ingå, såvida ej annorlunda serskildt bestämmes.
§ 2. Ansvarighet
Stations-inspektoren har befälet vid stationen, och är således
ansvarig för en god disciplin, tjenstens noggranna utförande derstädes,
samt för vården af stationens byggnader jemte hushållningen
med der befintliga inventarier och materialier, hvilka han ofta skall inspektera
för att i tid kunna anmäla och reqvirera hvad behöfligt är.
§ 3. Personalens eftersyn
Han skall tillika vaka deröfver att underlydande känna reglementen
och instruktioner, noggrannt utöfva sin tjenst, äro snygga,
vårda väl sina uniformspersedlar, uppföra sig höfligt
mot alla klassers passagerare, samt ej mottaga drickspenningar. Han bör
derjemte göra sig underrättad om de personers karakter och uppförande
som stå under hans befäl.
§ 4 Disciplin
Alla i tjensten begångna fel skola så fort som möjligt
rättas och till trafik-direktören rapporteras. Om stations-inspektoren,
för tjenstens ordentliga gång, eller till undvikande af fara så
anser nödvändigt, eger han den felaktige från tjenstgöring
tills vidare afhålla; dock skall rapport härom till trafik-direktören
skyndsamligen afgifvas.
Alla klagomål mot underlydande skola likaledes ofördröjligen
till trafik-direktören anmälas.
§ 5 Permission
Stations-inspektoren får ej utan trafik-direktörens tillåtelse
vara från stationen frånvarande, och aldrig utan att lämplig
person under tiden bestrider göromålen, hvarför stations-inspektoren
sjelf är i första rummet ansvarig. Vid station skall å tjenstgöringstider
ständigt vara till hands person som kan gifva trafikanter erforderliga
upplysningar.
§ 6. Inspektion
Han skall dagligen inspektera alla delar af stationen, tillse att rum och
öfrige lokaler äro rengjorde och hållne i god
ordning, äfvensom att vagnar och all annan vid stationen lemnad
materiel hållas i godt skick.
§ 7. Signaler och spårvexlar
Han eger vidare att kontrollera inom stationens område tjenstgörande
signal-karlar och spårvexlare äfvensom stationskarlar, och bör
derjemte göra sig förvissad, att de noga förstå sin
tjenst samt rätt utöfva densamma. Han skall tillse att signalerna
äro i god ordning och rigtigt utföras; att aldrig vagn får
bringas öfver spår utan att vara skyddad genom signal; att spårvexlingarne
äro rätt ställde för ett ankommande tåg, samt
att de alltid äro väl rengjorde, smorda och i god ordning.
Vidare skall han tillse, att banan inom stationen är i godt skick,
att spåren äro rena, och att intet hinder för ett tågs
passerande förefinnes; att inga lösa vagnar stå uti hufvudspåret,
och att de som finnas i sidospåren äro säkert fästade,
samt tillräckligt långt från korsspåret för
att icke hindra lokomotiv eller vagn att passera. Der fasta klotsar finnas,
skola de om nätterna vara tillåsta, och nyckeln förvaras
hos stations-inspektoren.
§ 8. Telegrafapparater
Vid stationen befintliga telegraf-appa'rater stå under stations-inspektorens
närmaste tillsyn, och är han ansvarig för deras vård
och aktsamma begagnande, äfven som derföre att telegrafkunnig
person å före-skrifne tider alltid finnes i telegraf-expeditionen
närvarande.
Observeras fel å telegraf-apparat eller -linie, skall sådant
ofördröjligen anmälas till distriktets hufvudstation.
All onödig telegrafering är förbjuden.
§ 9. Stationsuret
För vården af det å stationen befintliga ur ansvarar stations-inspektoren.
Hvarje dag, vid tid som serskildt bestämmes ställes uret
enligt från distriktets hufvudstation per telegraf lemnad uppgift om
jernvägstiden.
§ 10. Biljettförsäljningen
Stations-inspektoren ansvarar för biljettförsäliningen,
och skall han fördenskull vaka deröfver, att hvarje biljett som
till passagerare utgifves är behörigen stämplad.
Vid mellanstationerne, hvarest biljetter endast vilkorligt försäljas,
bestämmes passagerares företräde till erhållande af
plats efter den längre distans, för hvilken biljett blifvit löst,
samt vidare efter den ordning i hvilken biljetterna enligt dem åsätt
nummer bekommits.
Stations-inspektoren är ansvarig för de vid stationen bekomne
biljetter, och skall i tid reqvirera det antal som deraf behöfves.
§ 11. Tjenstgöring å
plattformen
Vid bantågs ankomst eller afgång, skall stations-inspektoren
vara tillstädes på plattformen samt i sednare fallet medelst
hvisselpipa jemte handsignal tillkännagifva när tåget får
sättas i rörelse. Vid utgångsstation skall omkring
5 minuter före hvarje tågs afgång äfvensom
samtidigt dermed ringas i klockan. Vid mellanstationerna ringes så
väl då tåget anländer som 2 minuter före dess
afgång.
Då stations-inspektor på plattformen inväntar ett tåg,
skall han alltid vara försedd med föreskrifne effekter för
handsignaler, ehvad tåget bör stadna eller ej.
Han skall vaka öfver passagerarnes beqvämlighet, gifva nödige
upplysningar, samt tillse att betjeningen varsamt handterar och till rätt
plats förer passageraresakerna.
§ 12. Eftersyn å
ordning på tågen
Då ett tåg är inom stationen, skall stations-inspektoren
tillse att konduktörerna, äfvensom den öfriga tåg-personalen,
göra sin tjenst. Han skall äfven tillse att vagnar som tillsättas
i ett tåg äro rena, putsade, smorde och fullt brukbara, samt
ordentligt och ej utöfver tillåten vigt lastade; att bantågen
rigtigt och enligt föreskrifterna sammansättas, samt i så
god tid, att intet onödigt uppehåll förorsakas; att bantågen
afgå så punktligt som möjligt, aldrig före den bestämda
tiden, och att.de äro försedde med anbefallde reservsaker och
lyktor, samt desse sednare vid föreskrifne tillfällen tände,
äfvensom att rätta vagnar aflemnas.
Om vid någon station lyktor fattas å ett tåg, skola sådana
lemnas från stationen, derest reservlyktor för detta ändamål
finnas. Härvid bör dock noga tillses, att icke sådana hvars
glas äro spräckta, eller som icke passa till vagnen, användas.
— Hvarje försummelse å lokomotivförarens eller konduktörens
sida, hvad angår lyktornas anbringande eller sken, skall af vederbörande
rapporteras.
§ 13. Förstärkning
af tågpersonalen
Skulle å ett bantåg förstärkning af betjening erfordras,
eger stations-inspektoren, på konduktörens begäran,
medsända någon vid stationen tjenstgörande.
§ 14. Tågpersonalen
otjenstbar
Om någon af tågpersonalen befinnes öfverlastad,
må han på inga vilkor tillåtas medfölja, och skulle
sådant inträffa med lokomotivföraren, måste han genast
lemna lokomotivet. Finnes ingen kompetent person till
hands att föra lokomotivet, måste tåget tillsvidare uppehållas,
och en annan lokomotivförare efterskickas.
§ 15. Besigtning å
vagnar i tåg
Vidare skall stations-inspektoren undersöka hvarje ankommet tåg,
efterse att fraktgodset å vagnarne är väl täckt, (hvilket
är synnerligen noga med vagnar som innehålla lätt antändt
gods) att detsamma icke är rubbadt eller skjuter öfver på
sidorna, samt att ingen vagn är skadad eller osäker för vidare
transport. Skulle å vagn något felaktigt förefinnas, eger
han, der han så anser nödigt, förbjuda densammas begagnande
i tåget. Han skall i vagnlistan qvittera eller införa nummern
å af- eller tillkopplade vagnar.
§ 16. Tillsättande
af vagnar i svårare fall
Vid tillsättandet af vagnar bör, före afgörande i svårare
fall, lokomotivförarens svårare mening höras, emedan han
bäst bör känna lokomotivets förmåga och lastens
storlek; och bör stor vigt fästas vid hans utlåtande. Bestämmandet
af hvad åtgärd skall vidtagas beror dock alltid på stations-inspektoren.
§ 17. Biljetters och handlingars
emottagande
Vid ett tågs ankomst till station skall stations-inspektoren
personligen af konduktören mottaga de insamlade biljetterna jemte väskor,
cirkulärer och öfriga handlingar. Om cirkulär skall med samma
tåg fortgå, genomläses och påtecknas det genast,
samt återlemnas till konduktören.
Sedan tjenstgöringen vid tåget är slutad, expedierar inspektoren
de ankomna handlingarne enligt härför gifne särskilda föreskrifter.
§ 18. Penningeuppbörd
Stations-inspektoren handhafver all såvälpassagerare- som godstrafik
vid stationen och är ansvarig för de derföre influtne
medlen, äfvensom för hvarje brist, den må härröra
af missräkning, icke gällande mynt eller försummelse
att upptaga penningar, som tillkomma jernvägen. Han bör hvarje
dag uppbalancera de uti de olika expeditionerne inom stationen bekomne medel,
och desamma till trafik-distriktets kassa påföljande dag insända.
Penningarne skola sändas i dertill bestämde påsar eller
lådor, inlagde i kassakistan.
§ 19. Afgift
får ej efterskänkas
Vid äfventyr af tjenstens förlust och laga ansvar,
må ingen stations-inspektor efterskänka jernvägen
tillkommande liqvid af hvad slag den vara må. Kredit för frakt
får icke beviljas utan trafik-direktörens serskildta medgifvande.
Då gods för jernvägens egen räkning föres, skall
det vara åtföljdt af serskild lista, som äfven utvisar huruvida
godset föres afgiftsfritt eller ej.
§ 20. Reservpersonal
I händelse af extra göromål, eller om någon sjuknar,
eller af annat oundvikligt skäl är frånvarande, skall stations-inspektoren
draga försorg om att annan person för tillfället antages
till tjenstgöring, men bör dervid vara angelägen om att ej
använda andra än välfrejdade personer, som äro duglige
till tjensten och som ega full kännedom om densammas åligganden,
hvarföre de som antagas skola noga häruti instrueras och tilldelas
ett exemplar af reglementet. Skälet, hvarför extra män sålunda
användas, skall till trafik-direktören anmälas samt i anmärkningrskolumnen
å aflöningslistan upptagas.
För att kunna utföra ofvan anbefallde föreskrift bör
stations-inspektoren på förhand göra sig underrättad
om personer som äro villiga att ingå uti och passa för tjensten.
§ 21. Rapporter
och anslag
Alla olyckshändelser eller andra ovanliga tilldragelser skola
skyndsammast till trafik-direktören rapporteras, och hvarje uppgift
som af denne infordras med det snaraste afgifvas. Ingen förändring
af for eller i arbetssättet vid station må trafik-direktörens
föreskrift företagas. Stations-inspektoren skall inom stationen
anslå sådane underrättelser, som äro af styrelsen
eller trafik-direktören för allmänheten utfärdade, men
eger ej utan trafik-direktörens tillstånd uppsätta. några
andra anslag.
§ 22, Underskrift å
handlingar
Stations-inspektoren skall vidare anteckna tågens ankomst- och afgångstider,
samt tiderna då tåg som ej stadna vid stationen passera;
uppgöra aflöningslistorne, samt utbetala de aflöningsmedel
åt honom anförtros.
§ 23. Formulärer och orderjournal
Alla rapporter, böcker och uppgifter skola vara snyggt och redigt
förda, i enlighet med anbefallda formulärer, samt på
journal, föreskrifne tider aflemnas. Order och föreskrifter,
äfvensom allt hvad som rörer trafiken vid stationen, skola behörigen
antecknas.
§ 24 Tillvaratagne effekter och
gods
Alla effekter som upphittas inom banans område eller i vagnarne skola,
tillika med en uppgift derå, inom 24 timmar till trafik-distriktets
hufvudstation insändas.
Likaledes insändes till hufvudstationen, vid hvarje månads början,
en uppgift på icke efterfrågadt gods, som qvarlegat 3 månader
vid stationen.
§ 25. Underskrift å
handlingar
Alla för stationens behof insända reqvisitioner skola af stations-inspektoren
vara undertecknade; likaledes aflöningslistor, penningeremisser, uppgifter
och rapporter m. m., som från stationen utgå.
§ 26. Kännedom om
författningar
Utom hvad här ofvan serskildt föreskrifvet är, skall stations-inspektoren
dessutom ega noggran kännedom om hela detta reglemente samt Kongl.
Maj:ts nådiga reglemente och taxa, äfvensom alla öfriga
författningar och instruktioner rörande trafiken och tjenstgöringen
vid statens jernvägar samt jernvägs-styrelsens ordningsreglor.
§ 27
En stations-inspektors göromål äro af så stor vigt,
och derjemte af en så mångfaldig natur, att alla hans
åligganden ej kunna reglementeras; utan förväntas med användande
af bästa flit och förmåga söker bidraga till
trafikens förkofran och säkra gång, samt tjenstens ordentliga
utförande.
Originaltext för ovanstående
Innehållsförteckning för reglementet
Startsidan
Sidan uppdaterad den 31 oktober 2006