Beskrivning av ställverksanläggningen
vid
STOCKHOLM C
Härtill ritning Siiö nr 8117
1. Omfattning
Manöverområde
Ställverksanläggningen vid Stockholm C har ett manöverområde
för signaler och växlar m m, som omfattar huvuddelen av
Stockholm C och Sundbybergs stationsområden.
Manöverområdets gränser utgörs i de olika väderstrecken
av
i söder; Stockholm C södra stationsgräns, som är
lika med Älvsjös norra stationsgräns vid Sockenvägen,
huvudsignalerna 210 och 212 resp 1 ha och 3 h samt dvärgsignal 214.
i norr; Stockholm C norra stationsgräns, som är lika med Ulriksdals
södra stationsgräns, huvudsignalerna 863 och 865 resp huvudsignal
F och dvärgsignal E.
i öster; Stockholm C östra stationsgräns,
som är lika med Stockholm N sydvästra stationsgräns, dvärgsignal
661 resp huvud signal B.
i väster: Sundbybergs västra stationsgräns, som är
lika med östra änden av linjen Sundbyberg-Spånga, huvudsignalerna
995 och 997 resp blocksignalerna U2 och N2.
Manöverområdets gränser sammanfaller vidare med Stockholm
C och Sundbybergs stationsområdens gränser mot Tomteboda N stationsområde,
dvärgsignalerna 653, 659, 702, 704, 706 och 708 samt huvudsignal 868.
Inuti manöverområdet ligger Stockholm C västra stationsgräns,
som är lika med Sundbybergs östra stationsgräns vid Hedvigsdal,
huvudsignalerna 875 och 877 resp 872 och 874.
I de ovannämnda stationsgränserna är tavlor med text
"NN stationsgräns" uppsatta.
Kontrollområde
Ställverksanläggningen har ett kontrollområde, som omfattar
dels ovan angivet manöverområde, dels ock den del av Älvsjö
stationsområde, som utmed spåren U och N sträcker
sig från Norra Älvsjö till Sockenvägen, Kontrollområdets
gränser utgörs därför i söder av huvud signalerna
13v och 11v vid Norra Älvsjö, medan de i övrigt sammanfaller
med de för manöverområdet ovan angivna gränserna.
2 Allmän uppbyggnad
Manöverorgan
Manöverorganen för ställverksanläggningen består
av tre lika knappsatser, vilka är placerade på tågexpeditionen
vid Stockholm C. Från var och en av knappsatserna kan manövrering
av signaler och växlar m m ske inom ett, flera eller samtliga de 9
delområden, i vilka anläggningens manöverområde är
indelat. Hela anläggningen kan sålunda vid behov manövreras
från en enda knappsats.
Den del av ställverksanläggningen, som omfattar Sundbybergs
stationsområde, kan efter frigivning från tågexpeditionen
vid Stockholm C även manövreras lokalt från en knappsats,
som är placerad på tågexpeditionen i Sundbyberg. Denna
knappsats är av samma utförande som knappsatserna vid Stockholm
C.
Kontrollorgan
Kontrollområdet för ställverksanläggningen är
återgivet på en illuminerad spårplan, som är placerad
på tågexpeditionen vid Stockholm C. På planen ges kontroll
avseende bl a
- fordonssituationen på spåren,
- läget hos växlar, spårspärrar och fällbommar,
- låsningen av tågvägar och växlingsvägar,
- ställningen hos signaler,
- spänningstillståndet på kontaktledningen,
- tågens nummer samt
- kraftförsörjningen av anläggningen.
På spårplanen annonseras jämväl tågs ankomst
när de närmar sig ytterområdena vid Älvsjö,
Ulriksdal och Sundbyberg.
Även på tågexpeditionen i Sundbyberg finns en illuminerad
spårplan. Den liknar planen vid Stockholm C men ger - utom i samband
med tågankomstsignalering för tåg med jämna nummer
- icke någon kontroll av tågens nummer. Ej heller framgår
där spänningstillståndet på kontaktledningen.
Reläutrustning
Till ställverksanläggningen hörande reläutrustning
är huvudsakligen av instickstyp och till större delen placerad
i ett relärum inunder tåg expeditionen vid Stockholm C, invid
vilket också finns ett rum för anläggningens primära
kraftbehov. Reläutrustningen för Sundbybergs stationsområde
är placerad i ett relärum inunder tågexpeditionen i Sundbyberg.
För manövrering och kontroll av växlarna vid Sockenvägen
och i Solna utnyttjas reläsatser, som är placerade i reläutrymmen
invid Sockenvägen resp intill Solna biljettexpedition. För vissa
signaler och spårsträckor används dessutom tidigare befintliga
reläer av annan typ än den ovan angivna, vilka är placerade
i skåp utmed banan.
Nästa avsnitt
Innehållsförteckning
Sidan om reläställverk av Cst-typ
Startsidan
Sidan uppdaterad den 10 november 2006