Beskrivning av ställverksanläggningen
vid
STOCKHOLM C
Härtill ritning Siiö nr 8117
3. Beteckning av signaler, växlar och spårsträckor mm
Beteckningssätt
De signaler, växlar och spårsträckor m m, som ingår
i ställverksanläggningens manöverområde, är betecknade
med tresiffriga nummer. De lägsta nummerna börjar på 200-talet
och återfinns vid Stockholm C södra stationsgräns, medan
de högsta slutar på 900-talet och återfinns vid Sundbybergs
västra stationsgräns. De outnyttjade nummerna under 200-talet är
avsedda att användas vid inlemmande av Älvsjö stationsområde
i ställverksanläggningen.
De signaler, växlar och spårsträckor m m, som tillhör
den del av ställverksanläggningens kontrollområde, som utmed
spåren U och N sträcker sig från Norra Älvsjö
till Sockenvägen, är betecknade i enlighet med de beteckningar,
som förekommer i ställverksanläggningen vid Älvsjö.
Inom ställverksanläggningens kontrollområde har de genomgående
tåg spåren givits beteckningen U för det spår, som
normalt används för tåg med jämna nummer och beteckningen
N för det spår, som normalt används för tåg med
udda nummer. Beteckningssättet bryts vid personbangårdarna vid
Stockholm C och Sundbyberg, där sifferbeteckning tillgripits. Bokstäver
och siffror utnyttjas även för beteckning av en del övriga
tågspår och betydelsefulla spårgrupper.
Kontaktledningssektionerna är på ställverksanläggningens
illuminerade spårplan betecknade i enlighet med de beteckningar, som
används inom elektroavdelningen.
Numrering
Numreringen av signaler och växlar m m är så utförd,
att nummerna stiger i körriktningen för tåg med jämna
nummer och faller i körriktningen för tåg med udda nummer.
Signaler, som gäller för tåg med udda nummer, har givits
udda nummer och signaler, som gäller för tåg med jämna
nummer, har givits jämna nummer. När huvudsignal och dvärgsignal,
som gäller för samma körriktning, är placerade invid
varandra, har de givits samma nummer. Vid kopplade växlar eller spårspärrar
har efter numret tillagts bokstaven a för den södra (östra)
växeln eller spår spärren och bokstaven b för den norra
(västra).
För spårsträckor gäller att de i största möjliga
omfattning har numrerats med samma nummer, som någon av signalerna
i sträckans södra (östra) ände har.
Märktavlor och märkskyltar
Samtliga huvudsignaler och alla dvärgsignaler, som är försedda
med grönt sken är utrustade med fyrkantig märktavla enligt
säo fig 53 a. Övriga signaler samt alla växel- och spårspärrdrivanordningar
och elektriska låsapparater är försedda med rektangulär
märkskylt med svart text på vit botten.
Nästa avsnitt
Innehållsförteckning
Sidan om reläställverk av Cst-typ
Startsidan
Sidan uppdaterad den 10 november 2006