Beskrivning av ställverksanläggningen
vid
STOCKHOLM C
Härtill ritning Siiö nr 8117
4. Signalinrättningar och signalering
Tågrörelser
Hastighetsreglerande körsignalering till tåg sker antingen
med huvudljussignaler - företrädesvis på de genomgående
tågspåren - eller med dvärgsignaler, som är försedda
med grönt sken. I övrigt körsignaleras till tåg med
dvärgsignaler, som visar signalbild enligt säo fig 5 b. Körsignaleringen,
som städse innehåller hinderfrihetskontroll, är tillförlitlig
även vid jordmagnetiska störningar.
Körsignalering i huvudsignal sker till rak tågväg med
ett fast grönt sken jämte för signalering med ett blinkande
grönt eller vitt sken till nästa huvudsignal i körriktningen.
När nästa huvudsignal kan visa körsignal med två eller
tre fasta gröna sken, innehåller försignaleringen även
ett fast gult sken. Försignalering sker i några fall med fristående
försignaler, nämligen till huvudsignalerna 563, 565, 872, 874,
960 och 962. I Södertunneln är på grund av dåliga siktförhållanden
förstärkt försignalering anordnad utmed signalsträckorna
mellan Björngårdsgatan och S:t Paulsgatan. Extra försignaler,
som ger upprepat besked om nästa huvudsignals ställning, är
nämligen uppsatta ungefär mitt på sträckorna invid både
spår U och spår N samt anordnade för tåg i båda
körriktningarna. När försignalering uteblir, t ex på
grund av trasig signallampa, ställs den huvudsignal, å vilken
för signaleringen skulle ha visats, till stopp.
Vid fristående eller extra försignal ställs i sådant
fall den huvudsignal, som står närmast framför försignalen,
till stopp.
Till tågväg, som innehåller växelkurva - dit även
de "raka" infartstågvägarna från Norrström till spåren
13 och 14 vid Stockholm C personbangård räknas - körsignaleras
i huvudsignal med två fasta gröna sken utan åtföljande
försignalering.
Till avkortad tågväg sker körsignalering i huvudsignal
med tre fasta gröna sken. Avkortade tågvägar är anordnade
på spåren 10-13. vid Stockholm C personbangård, spåren
3-9 i Solna och spåren 1-4 i Sundbyberg. Därjämte betraktas
infartstågvägarna till säckspåren 1, 2, 4, 5,
7 och 8 vid Stockholm C personbangård som avkortade.
För att orientera lokpersonalen om ställningen hos skiljeväxel
666 vid Tomteboda O, vars tungläge avgör om tåg med jämna
nummer på spår U leds mot Uppsalabanan eller mot Västeråsbanan,
är ljuspilar införda på två huvudsignaler utmed spår
U, nämligen dels på huvudsignal 656 vid Tomteboda Ö, dels
på huvudsignal 632 vid södra änden av Karlbergs plattform.
Ljuspilarna tänds rakt utåt vänster, när tågväg
är låst för rörelse mot Uppsalabanan och rakt utåt
höger, när tågväg är låst för rörelse
mot Västeråsbanan. I signal 656 tänds pilen med fast vitt
sken, som framträder samtidigt med att signalen visar kör
med ett fast grönt sken jämte försignalering till nästa
huvudsignal. I signal 632 tänds pilen med blinkande vitt sken, som framträder
samtidigt med att signalen visar kör med ett fast grönt sken jämte
ett blinkande vitt sken.
När huvudsignal för infart till bangårds område
är kompletterad med inunder huvudsignalen placerad dvärgsignal,
finns möjlighet att visa signalbild enligt säo fig 5 b eller 5
c på dvärgsignalen, trots att huvudsignalen av någon orsak,
t ex fordon i tågvägen, ej kan ställas till kör.
Signalering med grönt sken i dvärgsignal sker i regel med det
gröna skenet placerat snett ned till vänster enligt säo fig
5 f. I några fall visas dock det gröna skenet rakt ned enligt
säo fig 5 e, nämligen för de raka tågvägarna dels
på spår N i Solna, dvärgsignal 837, dele på spåren
U och N i Sundbyberg, dvärgsignalerna 932, 934, 941 och
943. Det gröna skenet kan vara fast eller blinkande. Fast grönt
sken snett ned till vänster visas, när nästa huvudsignal i
körriktningen visar kör signal med ett eller två fasta gröna
sken eller när nästa i körriktningen förekommande dvärgsignal
med grönt sken visar körsignal, som innehåller ett fast
eller blinkande grönt sken. Fast grönt sken rakt ned visas, när
nästa huvudsignal i körriktningen visar körsignal med ett
fast grönt sken.
I Hammarbytunnelns norra del är på grund av dåliga siktförhållanden
en för tåg med jämna nummer gällande grön lykta
uppsatt, vilken tänds med fast sken, när dvärgsignal 262 vid
norra tunnelmynningen visar kör med grönt sken, som alltid
är fast.
Växlingsrörelser
Signalering till växlingsrörelse sker med dvärgsignaler,
som visar signalbild enligt säo fig 5 b, 5 c eller 5 d. Signalbilderna
visas oberoende av ställningen hos nästa dvärgsignal i körriktningen,
även om avståndet till denna signal är kort. Vid signalbild
enligt sä; fig 5 b är spåret även vid jordmagnetiska
störningar fritt från fordon fram till signalsträckans slutpunkt.
Slutpunkten utgörs av dvärgsignal, spårspärrsignal,
S-märke eller tavla med text "Gräns för växling". Vid
signalbild enligt säo fig 5 c finns i regel fordon i eller i farlig
närhet av spåret. Vid signalbild enligt säo fig 5 d kan fordon
finnas i eller i farlig närhet av spåret, varjämte vissa växlar
kan vara frigivna för lokal omläggning.
Avgång
Avgångssignalering till sådana tåg, som har särskild
tågbefälhavare sker i regel medelst A-signaler enligt säo
fig 11a och 11b. Signalerna, som manövreras av tågbefälhavaren,
är vid Stockholm C personbangård anordnade för avgång
söderut från spåren 10-18 och norrut från spåren
1, 2, 4, 5, 7, 8 och 10-18. Signalen avgång kan här
ej ges, förrän växlar och signaler är rätt lagda
resp ställda för tågs utfart från respektive spår.
A-signalerna släcks automatiskt av framgående tåg. A-signaler
är även anordnade för avgångs signalering till uppehållståg
vid plattformarna i Stockholm S, Karlberg, Solna och Sundbyberg. Dessa A-signaler
släcks automatiskt efter en tid av ca en halv minut.
När grönt sken visas i huvudsignal eller dvärgsignal, utgör
detta samtidigt signal till avgång till sådana tåg,som
ej har någon särskild tågbefälhavare.
Back
Signalering för backning av tåg sker vid godsbangården
i Stockholm med backsignaler - B-signaler -, som visar en blinkande
gul bokstav B med betydelsen back. I signalerna, som manövreras
av växlingspersonal, kan även tändas ett fast rött sken
med betydelsen stopp. Signalerna gäller för backning mellan godsbangården
och utdragsspåret och vice versa. Signalen back kan ej ges, förrän
växlar och signaler är rätt lagda resp ställda för
backning. B-signalerna släcks automatiskt av backande tåg.
Stopplyktor
Stoppsignalering enligt säo § 8:10 a och 10 c, sker med stopplyktor
på godsbangårdarna i Stockholm S, vid uppställningsspåren
C, D och E vid Stockholm C, vid spåren 3-5 i Solna samt vid utfartsspåren
från driftbangården i Hagalund. Signalering med stopplyktor enligt
säo § 8:10 b sker i slutpunkten av alla avkortade tågvägar,
dock ej i slutet på dem å säckspåren vid Stockholm
C personbangård. Stoppsignalering vid rörlig bro enligt säo
§ 8:10 c sker med stopplyktor å ömse sidor om lyftspannet
på Årstabron.
Bromsprov
Bromsprovning av tåg sker vid godstågspåren 2 och 3
i Stockholm S samt vid spåren 1 och 7-9 i Sundbyberg medelst bromsprovssignaler
enligt säo fig 13 a och 13 b. Signalerna är uppsatta i norra änden
av spår 3 i Stockholm S och i östra änden av spår 1
i Sundbyberg.
Vid spåren 1, 2, 4, 5, 7, 8 och 10-18 vid Stockholm
C personbangård sker bromsprovning medelst akustiska signaler,
som är uppsatta i änden av plattformarna. Signalering sker genom
en lång, en kort och en lång ringsignal med betydelsen bromsa
och genom en lång och en kort ringsignal med betydelsen lossa.
Nästa avsnitt
Innehållsförteckning
Sidan om reläställverk av Cst-typ
Startsidan
Sidan uppdaterad den 10 november 2006