Beskrivning av ställverksanläggningen
vid
STOCKHOLM C
Härtill ritning Siiö nr 8117
5. Plattformsanordningar m m
Manöver- och kontrollampsskåp m m
På plattformarna vid Stockholm C personbangård är skåp
uppsatta, som innehåller följande manöverdon och kontrollampor.
Anordningarna gäller - förutom tryckknapparna för bromsprovning
- visst spår i viss riktning.
- Svart tryckknapp, med vilken de akustiska bromsprovssignalerna
i viss plattformsände manövreras.
- Kontaktanordning, med vilken en gul lampa tänds, när
bromsprovet är klart. Lampan, som lyser med fast sken, släcks
automatiskt, när utfartstågväg begärs eller när
avgångssignal ges eller ock när lampan har varit tänd under
en tid av ca 30 min.
- Blå tryckknapp, med vilken utfart begärs för
växlingsrörelse. När utfart begärts, tänds en
violett lampa med fast sken. Lampan släcks, när växlingsväg
är klargjord eller när lampan har varit tänd under en tid
av ca 1 min.
- Vit tryckknapp, med vilken utfart begärs för tåg.
När utfart begärts, tänds en vit lampa med fast sken. Lampan
släcks, när utfartstågväg är klargjord eller när
lampan har varit tänd under en tid av ca 3 min.
- Kontaktanordning, med vilken signalen avgång ges i
A-signal. När avgång visas, tänds en gul lampa med blinkande
sken. Lampan släcks automatiskt, när A-signalen släcks, vilket
sker, när tåg lämnar plattformen.
- Strömbrytare, med vilken signalen stopp ges i A-signal. När
stopp visas, tänds en röd lampa med fast sken. Lampan släcks,
när stoppskenet släcks.
- Grön indikatorlampa, som tänds med fast sken, när
utfartstågväg är klargjord. Lampan släcks, när
tåg avgår från plattformen.
- Röd indikatorlampa, som tänds med fast sken, när
infartstågväg ar klargjord. Lampan släcks, när tåg
ankommer till plattformen.
På godsbangården i Stockholm S är skåp uppsatta,
som innehåller följande manöverdon och kontrollampor för
B-signaler.
- Tryckknapp, med vilken backning begärs för tåg.
När backning begärts, tänds en vit lampa med fast sken. Lampan
släcks, när väg för backning är klargjord
eller när lampan har varit tand under en tid av ca 3 min.
- Kontaktanordning, med vilken signalen back ges. När
back visas, tänds en gul lampa med blinkande sken. Lampan släcks
automatiskt, när B-signalen släcks, vilket sker, när
tåg lämnar sitt spår.
- Strömbrytare, med vilken signalen stopp ges. När stopp
visas, tänds en röd lampa med fast sken. Lampan släcks när
stoppskenet släcks.
- Gul indikatorlampa, som tänds med fast sken, när väg
för backning är klargjord. Lampan släcks, när tåg
backar från sitt spår.
På plattformarna 1 Stockholm S, Karlberg, Solna och Sundbyberg
är vita kontaktapparater inkl kontrollampor uppsatta, med vilka A-signaler
manövreras.
På plattformen i Karlberg är upphängd en grön lykta,
som tänds med fast sken, när signal 633 utmed spår
N visar körsignal.
På plattformen i Sundbyberg är invid kontaktapparaterna
för A-signaler uppsatta tryckknappar, med vilka fällbommarna
vid Stationsgatan och Esplanaden kan fällas. Knapparna, som hänför
sig till spår 2 resp 3, Ar inkopplade för användning,
när en invid knappen anordnad vit lampa lyser med fast sken.
Varningssignaler
Vid plattformsövergångarna i södra och norra änden
av spåren 10-18 vid Stockholm C personbangård är uppsatta
automatiskt fungerande gula lyktor, vilka tänds med växelvis blinkande
sken, när tåg- eller växlingsrörelse skall ske över
övergångarna. Lyktorna släcks, när rörelsen passerar
övergångarna.
Vid spårgrupp C vid Stockholm C är utmed spår H uppsatta
automatiskt fungerande ringklockor, som ljuder, när tåg- eller
växlingsrörelse sker på detta spår. Klockorna upphör
att ljuda efter en tid av ca 30 sek.
Signaltelefoner
Vid huvudsignaler och vid dvärgsignaler, som är försedda
med grönt sken, är i regel signaltelefon uppsatt. För
signaler inom Stockholm C stationsområde står telefonerna i
förbindelse med tågexpeditionen vid Stockholm C. Inom Sundbybergs
stationsområde, står telefonerna i förbindelse medd tågexpeditionen
i Sundbyberg. När tågklarerare ej tjänstgör i Sundbyberg
överkopplas signaltelefonerna för detta stationsområde
till tågexpeditionen vid Stockholm C. Signaltelefonerna ar fördelade
på 9 av varandra oberoende samtalsgrupper, nämligen en
grupp för var och en av de 9 delområden, i vilka ställverksanläggningens
manöverområde är indelat.
Nästa avsnitt
Innehållsförteckning
Sidan om reläställverk av Cst-typ
Startsidan
Sidan uppdaterad den 10 november 2006