Beskrivning av ställverksanläggningen

vid

STOCKHOLM C

Härtill ritning Siiö nr 8117


11.   Illuminerad spårplan

Utförande

Den illuminerade spårplanen vid Stockholm C  är utförd i plexiglas med gråaktiga spår och vit text på svart botten. Dock används orange text för beteckning av spårsträckor och för benämning av kontaktledningssektioner. Gränserna mellan spårsträckorna ar markerade med orangefärgade fyrkanter, som är inlagda i spåren. Gränserna mellan kontaktledningssektionerna är markerade med orangefärgade trekanter, som är placerade utanför spåren och har en spets vänd mot dessa.

Tågspårens beteckning ar inramad av en vit fyrkant, som är placerad inunder tillhörande spår.

Tågens nummer anges optiskt med 5 siffror, vilka visas i rektangulära tågnummerfält, som är placerade ovanför tillhörande spår.

Dvärgsignaler   

Dvärgsignal indikeras med rund ljusöppning, som är omgiven av en vit dvärgsignalsymbol. Ljusöppningen är med undantag för några få signaler i anläggningens utkanter normalt släckt. Ljuset i öppningen tänds dels när signalens nummer är utpekat, varvid skenet är hastigt blinkande, dels när signalen utgör börjanpunkt eller slutpunkt för tågväg eller växlingsväg, vars läggning och låsning är uppkopplad, varvid skenet är blinkande, dels ock när signalen ingår i låst tågväg eller växlingsväg, varvid skenet är fast. I de fall signalen utgör såväl börjanpunkt som slutpunkt för tågvägar eller växlingsvägar, vilkas läggning och låsning är uppkopplade, visas skenet långsamt blinkande. Skenets färg är röd, när signalen visar stopp, grön när signalen visar signalbild enligt säo fig 5 b, 5 c, 5 e eller 5 f samt vit när signalen visar signalbild enligt säo fig 5 d.

Huvudsignaler   

Huvudsignal indikeras med trekantig ljusöppning, som är försedd med vit kantrand.  Ljusöppningen är med undantag för några få signaler i anläggningens utkanter normalt släckt. När huvudsignal - såsom vanligen är fallet - icke har någon intill sig placerad dvärgsignal, som samverkar med huvudsignalen, tänds ljuset i öppningen under i princip samma förutsättningar, som ovan har angivits för dvärgsignal. Skenets färg är röd, när signalen visar stopp och grön, när signalen visar någon form av kör.

Dvärgsignaler med grönt sken

Grönt sken i dvärgsignal indikeras med trekantig ljusöppning, med grönt sken som är försedd med vit kantrand och normalt är släckt.  Ljuset i öppningen - samt i ljusöppning för sådan huvudsignal, som samverkar med invid denna placerad dvärgsignal - tänds antingen när signalen utgör börjanpunkt för tågväg, vars läggning och låsning är uppkopplad, varvid skenet är blinkande, eller när signalen ingår i låst tågväg,  varvid skenet är fast. Skenets färg är grön, endast när signalen visar något grönt sken och eljest röd.

Försignaler och ljuspilar        

Försignal och ljuspil indikeras ej.

Avgångs- och backsignaler m m

A-signal och B-signal indikeras med fyrkantig ljusöppning, som är försedd med vit kantrand och normalt är släckt. A-signalerna vid Stockholm C per6onbangård har samma nummer som den på spårplanen närmast belägna dvärgsignalen, vilken alltså utgör utpekningsställe även för A-signal.  B-signalerna har egna nummer och invid ljusöppningen står B.

Ljuset i ljusöppning för A-signal vid Stockholm C personbangård tänds med blinkande vitt sken, när utfart begärs för tåg från det spår, för vilket signalen gäller. Skenet kvarstår, intill dess utfartsväg är klargjord eller en tid av ca 3 min har förflutit. För samtliga A-signaler gäller, att ljuset tänds med blinkande gult sken, när A-signalen visar avgång till tåg och med fast rött sken, när signalen visar stopp.

Ljuset i ljusöppning för B-signal tänds med blinkande vitt sken, när backning begärs för tåg från det spår, för vilket signalen gäller. Skenet kvarstår, intill dess väg för backning är klargjord eller en tid av ca 3 min har förflutit.  Ljuset tänds med blinkande gult sken, när B-signalen visar signal till backning av tåg och med fast rött sken, när signalen visar stopp. När B-signals nummer är utpekat, tänds ljuset hastigt blinkande, varvid gult och rött sken har ovan angiven betydelse, medan vitt sken betyder, att signalen är släckt.

När utfart begärs för växlingsrörelse från plattformsspår vid Stockholm C personbangård tänds blinkande violett sken i en intill spåret belägen rund ljusöppning. Skenet kvarstår, intill dess växlingsväg från spåret är klargjord eller en tid av ca 1 min har förflutit.

Stopplykta

Stopplykta indikeras med rund ljusöppning,  som är släckt,  när lyktan är släckt. Stopplyktor i slutpunkter av avkortade tågvägar, vilka är de enda stopplyktor, som kan manövreras från knappsatsen vid Stockholm C,  har samma nummer som den på spårplanen närmast belägna dvärgsignalen. Ljuset i ljusöppning för stopplykta tänds med fast rött sken, när lyktan är tänd.

Slutpunkter

I de slutpunkter för tågvägar och växlingsvägar, där ingen huvudsignal eller dvärgsignal förekommer, är på spårplanen anordnad en rund ljusöppning,   som normalt är släckt samt numrerad med udda nummer i körriktningen för tåg med udda nummer och med jämnt nummer i körriktningen för tåg med jämna nummer.  Ljuset i öppningen tänds med hastigt blinkande rött sken, när slutpunktens nummer är utpekat och med blinkande rött sken, när punkten utgör slutpunkt för tågväg eller växlingsväg, vars läggning och låsning är uppkopplad.

Tågvägslåsning

Invid varje huvudsignal samt invid sådan dvärgsignal,  som kan ingå i tågväg,  finns en liten rund ljusöpppning,  som normalt är släckt. Ljuset i öppningen tänds med fast vitt sken, när signalen ingår i signalsträcka, som är lagd och låst för tågrörelse. Vid nödfallsutlösning av signalsträckan blir det vita skenet långsamt blinkande och förblir så, intill dess nödfallsutlösning är genomförd.

Automatisk körsignalupprepning

Invid sådan huvudsignal och dvärgsignal som kan ingå i tågväg, som kan låsas för automatisk upprepning av körsignal finns en liten rund ljusöppning, som normalt är släckt. Ljuset i öppningen tänds med blinkande violett sken, när signalen ingår i uppkopplad läggning och låsning av signalsträcka för körsignalupprepning. När signalsträckan är lagd och låst för upprepning, blir det violetta skenet fast och förblir så, så länge som körsignalupprepning består.

Spårsträckor

Spårsträcka indikeras med rektangulär ljusöppning,  som normalt är släckt. Spårsträckas nummer är i regel detsamma som numret på en på spårplanen närbelägen signal, vilken alltså utgör utpekningsställe även för spårsträckan. I några undantagsfall har spårsträcka egen rund ljusöppning för utpekning, i vilken ljuset tänds med hastigt blinkande vitt sken, när spårsträckan nummer är utpekat.

Ljuset i ljusöppning för spårsträcka tänds med fast eken dels när spårsträckan är besatt av fordon, dels när spårsträckan ingår i signalsträcka,  som är lagd och låst för tågväg eller växlingsväg. Ljuset tänds även,  när spårsträckan ingår i område med spårdisposition, varvid skenet är långsamt blinkande.

Skenets färg är röd, när spårsträckan är besatt av fordon och vit, när sträckan är fri från fordon.

Tågvägar och växlingsvägar

Utsträckningen av lagd och låst tågväg eller växlingsväg indikeras med intill varandra i spåren anordnade rektangulära ljusöppningar, som normalt är släckta. Ljuset i öppningarna tända med fast vitt sken, när tågväg eller växlingsväg är lagd och låst. När fordon besätter tågvägen eller växlingsvägen, förändras skenet till fast rött.

Centralt omläggbara växlar eller spårspärrar

Centralt omläggbar växel indikeras med två rektangulära ljusöppningar, vilka normalt är släckta. När växeln intar normalläge tänds ljus i den ena mot normalläget svarande öppningen dela när växelns nummer är utpekat, varvid skenet är hastigt blinkande, dels när växelns manövrering är spärrad från knappsatsen vid Stockholm C, varvid skenet är långsamt blinkande, dels ock när växeln ingår som farväxel i lagd och låst tågväg eller växlingsväg, varvid skenet är fast.  När växeln intar omlagt läge,  tänds ljus i den andra mot det omlagda läget svarande ljusöppningen under samma förutsättningar som ovan har angivits.  När växeln är under omläggning eller eljest är ur kontroll tänds blinkande sken i båda ljusöppningarna. Vid utpekning av växelns nummer blir i denna situation båda skenen hastigt blinkande. Skenets färg är i samtliga fall röd, när spårsträckan genom växeln är besatt av fordon och vit,  när sträckan är fri från fordon.

Centralt omläggbar spårspärr indikeras på samma sätt som centralt omläggbar växel, dock att ljus ej tänds i ljusöppning, enbart för att spårspärren ingår i lagd tågväg eller växlingsvag. Skenets färg är alltid vit, oberoende av om spårsträckan förbi spårspärren är fri från fordon eller ej.

Enbart lokalt omläggbara växlar eller spårspärrar  

Enbart lokalt omläggbar växel eller spårspärr indikeras på samma sätt som centralt omläggbar växel eller spårspärr, dock att indikering med långsamt blinkande sken ej finns. I de flesta fall förekommer endast en ljusöppning,  enär kontroll av växeln eller spårspärren är behövlig endast i dess ena läge, normalläge. När växeln eller spårspärren är frigiven för lokal omläggning,  kan ljusöppningarna i växeln eller spårspärren ej tändas. I de fall där elektrisk spårsträcka ej finns genom växel, är skenets färg - liksom vid spårspärr - alltid vit.

Den rörliga Årstabron är i indikeringshänseende hänförlig till enbart lokalt omläggbar växel.

Lokalomläggning av växlar eller spårspärrar

Invid varje växel eller spårspärr eller par av sådana, som kan omläggas lokalt, är på spårplanen anordnad en liten rund ljusöppning, som normalt är släckt samt märkt med L. När växeln eller spårspärren är enbart lokalt omläggbar, är ljusöppningen försedd med vit kantrand. Ljuset i öppningen tänds med fast vitt sken, när växeln eller spårspärren är frigiven för lokal omläggning. Vid återtagning av frigivningen blir - under förutsättning att växeln eller spårspärren även kan omläggas centralt - det vita skenet långsamt blinkande och förblir så, intill dess växeln eller spår spärren åter kan läggas centralt. Vid utpekning av växelns eller spår spärrens nummer tänds hastigt blinkande vitt sken i ljusöppningen, så snart som växeln eller spårspärren är frigiven för lokal omläggning eller är ur kontroll.

Fällbommar

Fällbomsanläggning indikeras vid - som här - två spår över vägkorsningen med fyra runda ljusöppningar, varav två är avsedda för indikering av läget hos bommarna och två, en intill vardera spåret, är avsedda för indikering av driftformen hos bommarna.

I den ena av öppningarna för indikering av bommarnas läge tänds fast rött sken, när bommarna är uppe och i den andra fast grönt sken, när bommarna är nere. Vid uppkoppling av fällning eller lyftning av bommarna blir det röda resp gröna skenet blinkande. När fällbommarna är i rörelse uppåt eller nedåt eller eljest är ur kontroll,  tänds långsamt blinkande rött och grönt sken i dessa ljusöppningar.

I ljusöppningarna för bommarnas driftform tänds fast violett sken, när automatdrift är anordnad, dvs när bommarna fälls och lyfts automatiskt av på respektive spår framgående tåg eller växlingsrörelse. När bommarna skall fällas från manöverställare på plattform, men skall lyftas automatiskt av framgående tåg eller växlingsrörelse, dvs när plattformsdrift är anordnad, tänds i dessa ljusöppningar fast gult sken. När fällbomsanläggnings nummer - vilka är två,  ett för vardera spåret - är utpekat, tänds skenet i ljusöppningarna hastigt blinkande,  varvid violett och gult sken har ovan angiven betydelse,  medan vitt sken betyder, att varken automatdrift eller plattformsdrift är anordnad.

Delområden

För vart och ett av anläggningens 9 delområden är på spårplanen anordnad en rund ljusöppning, som normalt är släckt samt märkt med områdets nummer.  Ljuset i öppningen tänds med hastigt blinkande vitt sken, när områdets nummer är utpekat.  Intill denna ljusöppning är - därest delområdet innehåller växlar - i vågrät rad anordnade tre runda ljusöppningar,  som normalt är släckta. I den första öppningen, som är märkt med F, tänds blinkande vitt sken, när fördröjd spärrning av omläggning av växel eller spårspärr är förhanden inom området. I den andra öppningen,  som är märkt med M, tänds fast rött sken, när motorström uttas till växel, spårspärr eller fällbom inom området.  I den tredje öppningen,  som är märkt med S, tänds fast vitt sken, när snösmältning eller snöblåsning pågår inom området.  Därest snösmältningen eller snöblåsningen ej fungerar på avsett sätt, visas det vita skenet långsamt blinkande.

För delområde 950 är anordnad ytterligare en rund ljusöppning, som är märkt med L och normalt är släckt. Ljuset i öppningen tänds med fast vitt sken,  när den del av ställverksanläggningen, som omfattar Sundbybergs stationsområde, är frigiven för lokal manövrering.

Kontaktledningssektioner

Spänningstillståndet hos kontaktledningssektion indikeras med rund ljusöppning, som normalt är släckt samt märkt med sektionens beteckning. Ljuset i öppningen tänds med fast vitt sken,  när sektionen är spänningslös.

För övervakning av den utrustning som styr ovan angiven indikering, är inom trekantig orange ram, centralt på spårplanen anordnade två runda ljusöppningar, som normalt är släckta samt märkta med S och M. Ljuset i öppningarna tänds med hastigt blinkande rött sken,  när fel uppträder i överföringssystemet resp när avbrott inträder i någon av kontrollkretsarna. Skenet släcks automatiskt, när normalsituation åter föreligger.

Kraftförsörjning mm

För övervakning av anläggningens kraftförsörjning m m är inom fyrkantig vit ram, centralt på spårplanen anordnade runda ljusöppningar, som normalt är släckta samt sammanförda i 4 grupper, som avser utrustningar i Stockholm S,  inunder tågexpeditionen vid Stockholm C samt i Solna och Sundbyberg. Inom samtliga grupper finns tre öppningar, som är märkta med S 1 och S 2 samt J.  Ljuset i dessa tänds med hastigt blinkande rött sken, när strömavbrott inträffar i klenspännings- och lågspänningskretsar för lokal säkerhetsutrustning resp när jordfel inträffar i betydelsefulla säkerhetskretsar.

För anläggningens centrala utrustning inunder tågexpeditionen vid Stockholm C finns därtill nedan angivna ljusöppningar, i vilka hastigt blinkande rött sken tänds under följande förutsättningar.

S 3              Strömavbrott i kretsar för manöverutrustning
S 4              Strömavbrott i kretsar för tågnummerutrustning
S 5              Strömavbrott i kretsar för tågtidtryckning
S 6              Strömavbrott i kretsar för fjärröverföring med fjb-utrustning
B                 Blinkapparat för spårplan står stilla
L                  Laddning av batteri är avbruten
R                 Reservmaskin för matning av spårsträckor är inkopplad

Även inom gruppen för utrustningen i Sundbyberg finns ljusöppningar, som är märkta med S 3, S 6 och L, i vilka hastigt blinkande rött sken tänds under ovan angivna förutsättningar.

Dessutom finns ljusöppningar, som är märkta med M och N, i vilka tänds ett fast rött resp vitt sken, när signaler är ljusdämpade för mörkläggning resp när dvärgsignaler är omkopplade till nattspänning. De centralt placerade ljusöppningarna omfattar härvid den för Stockholm C stationsområde gällande delen av ställverksanläggningen, medan den för Sundbyberg gällande delen har utrustats med egna sådana öppningar.

Samtliga sken släcks automatiskt, när normalsituation åter föreligger.

Tidgivning

Centralt i spårplanen är ett elektriskt ur infällt, som är försett med röd centrumsekund. Uret har svarta tidsstreck och svarta visare på vit botten.





Nästa avsnitt

Innehållsförteckning

Sidan om reläställverk av Cst-typ

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 10 november 2006