Beskrivning av ställverksanläggningen
vid
STOCKHOLM C
Härtill ritning Siiö nr 8117
11. Illuminerad spårplan
Utförande
Den illuminerade spårplanen vid Stockholm C är utförd
i plexiglas med gråaktiga spår och vit text på svart
botten. Dock används orange text för beteckning av spårsträckor
och för benämning av kontaktledningssektioner. Gränserna
mellan spårsträckorna ar markerade med orangefärgade fyrkanter,
som är inlagda i spåren. Gränserna mellan kontaktledningssektionerna
är markerade med orangefärgade trekanter, som är placerade
utanför spåren och har en spets vänd mot dessa.
Tågspårens beteckning ar inramad av en vit fyrkant, som är
placerad inunder tillhörande spår.
Tågens nummer anges optiskt med 5 siffror, vilka visas i rektangulära
tågnummerfält, som är placerade ovanför tillhörande
spår.
Dvärgsignaler
Dvärgsignal indikeras med rund ljusöppning, som är omgiven
av en vit dvärgsignalsymbol. Ljusöppningen är med undantag
för några få signaler i anläggningens utkanter normalt
släckt. Ljuset i öppningen tänds dels när signalens
nummer är utpekat, varvid skenet är hastigt blinkande, dels när
signalen utgör börjanpunkt eller slutpunkt för tågväg
eller växlingsväg, vars läggning och låsning är
uppkopplad, varvid skenet är blinkande, dels ock när signalen
ingår i låst tågväg eller växlingsväg,
varvid skenet är fast. I de fall signalen utgör såväl
börjanpunkt som slutpunkt för tågvägar eller växlingsvägar,
vilkas läggning och låsning är uppkopplade, visas skenet
långsamt blinkande. Skenets färg är röd, när
signalen visar stopp, grön när signalen visar signalbild enligt
säo fig 5 b, 5 c, 5 e eller 5 f samt vit när signalen visar signalbild
enligt säo fig 5 d.
Huvudsignaler
Huvudsignal indikeras med trekantig ljusöppning, som är försedd
med vit kantrand. Ljusöppningen är med undantag för
några få signaler i anläggningens utkanter normalt släckt.
När huvudsignal - såsom vanligen är fallet - icke har någon
intill sig placerad dvärgsignal, som samverkar med huvudsignalen, tänds
ljuset i öppningen under i princip samma förutsättningar,
som ovan har angivits för dvärgsignal. Skenets färg är
röd, när signalen visar stopp och grön, när signalen
visar någon form av kör.
Dvärgsignaler med grönt sken
Grönt sken i dvärgsignal indikeras med trekantig ljusöppning,
med grönt sken som är försedd med vit kantrand och normalt
är släckt. Ljuset i öppningen - samt i ljusöppning
för sådan huvudsignal, som samverkar med invid denna placerad
dvärgsignal - tänds antingen när signalen utgör börjanpunkt
för tågväg, vars läggning och låsning är
uppkopplad, varvid skenet är blinkande, eller när signalen ingår
i låst tågväg, varvid skenet är fast. Skenets
färg är grön, endast när signalen visar något grönt
sken och eljest röd.
Försignaler och ljuspilar
Försignal och ljuspil indikeras ej.
Avgångs- och backsignaler m m
A-signal och B-signal indikeras med fyrkantig ljusöppning, som är
försedd med vit kantrand och normalt är släckt. A-signalerna
vid Stockholm C per6onbangård har samma nummer som den på spårplanen
närmast belägna dvärgsignalen, vilken alltså utgör
utpekningsställe även för A-signal. B-signalerna har
egna nummer och invid ljusöppningen står B.
Ljuset i ljusöppning för A-signal vid Stockholm C personbangård
tänds med blinkande vitt sken, när utfart begärs för
tåg från det spår, för vilket signalen gäller.
Skenet kvarstår, intill dess utfartsväg är klargjord eller
en tid av ca 3 min har förflutit. För samtliga A-signaler gäller,
att ljuset tänds med blinkande gult sken, när A-signalen visar
avgång till tåg och med fast rött sken, när signalen
visar stopp.
Ljuset i ljusöppning för B-signal tänds med blinkande
vitt sken, när backning begärs för tåg från
det spår, för vilket signalen gäller. Skenet kvarstår,
intill dess väg för backning är klargjord eller en tid av
ca 3 min har förflutit. Ljuset tänds med blinkande gult
sken, när B-signalen visar signal till backning av tåg och med
fast rött sken, när signalen visar stopp. När B-signals nummer
är utpekat, tänds ljuset hastigt blinkande, varvid gult och rött
sken har ovan angiven betydelse, medan vitt sken betyder, att signalen är
släckt.
När utfart begärs för växlingsrörelse från
plattformsspår vid Stockholm C personbangård tänds blinkande
violett sken i en intill spåret belägen rund ljusöppning.
Skenet kvarstår, intill dess växlingsväg från spåret
är klargjord eller en tid av ca 1 min har förflutit.
Stopplykta
Stopplykta indikeras med rund ljusöppning, som är släckt,
när lyktan är släckt. Stopplyktor i slutpunkter av avkortade
tågvägar, vilka är de enda stopplyktor, som kan manövreras
från knappsatsen vid Stockholm C, har samma nummer som den
på spårplanen närmast belägna dvärgsignalen.
Ljuset i ljusöppning för stopplykta tänds med fast rött
sken, när lyktan är tänd.
Slutpunkter
I de slutpunkter för tågvägar och växlingsvägar,
där ingen huvudsignal eller dvärgsignal förekommer, är
på spårplanen anordnad en rund ljusöppning,
som normalt är släckt samt numrerad med udda nummer i körriktningen
för tåg med udda nummer och med jämnt nummer i körriktningen
för tåg med jämna nummer. Ljuset i öppningen
tänds med hastigt blinkande rött sken, när slutpunktens nummer
är utpekat och med blinkande rött sken, när punkten utgör
slutpunkt för tågväg eller växlingsväg, vars läggning
och låsning är uppkopplad.
Tågvägslåsning
Invid varje huvudsignal samt invid sådan dvärgsignal,
som kan ingå i tågväg, finns en liten rund ljusöpppning,
som normalt är släckt. Ljuset i öppningen tänds med
fast vitt sken, när signalen ingår i signalsträcka, som
är lagd och låst för tågrörelse. Vid nödfallsutlösning
av signalsträckan blir det vita skenet långsamt blinkande och
förblir så, intill dess nödfallsutlösning är genomförd.
Automatisk körsignalupprepning
Invid sådan huvudsignal och dvärgsignal som kan ingå
i tågväg, som kan låsas för automatisk upprepning av
körsignal finns en liten rund ljusöppning, som normalt är släckt.
Ljuset i öppningen tänds med blinkande violett sken, när signalen
ingår i uppkopplad läggning och låsning av signalsträcka
för körsignalupprepning. När signalsträckan är
lagd och låst för upprepning, blir det violetta skenet fast och
förblir så, så länge som körsignalupprepning består.
Spårsträckor
Spårsträcka indikeras med rektangulär ljusöppning,
som normalt är släckt. Spårsträckas nummer är
i regel detsamma som numret på en på spårplanen närbelägen
signal, vilken alltså utgör utpekningsställe även
för spårsträckan. I några undantagsfall har spårsträcka
egen rund ljusöppning för utpekning, i vilken ljuset tänds
med hastigt blinkande vitt sken, när spårsträckan nummer
är utpekat.
Ljuset i ljusöppning för spårsträcka tänds
med fast eken dels när spårsträckan är besatt av fordon,
dels när spårsträckan ingår i signalsträcka,
som är lagd och låst för tågväg eller växlingsväg.
Ljuset tänds även, när spårsträckan ingår
i område med spårdisposition, varvid skenet är långsamt
blinkande.
Skenets färg är röd, när spårsträckan
är besatt av fordon och vit, när sträckan är fri från
fordon.
Tågvägar och växlingsvägar
Utsträckningen av lagd och låst tågväg eller växlingsväg
indikeras med intill varandra i spåren anordnade rektangulära
ljusöppningar, som normalt är släckta. Ljuset i öppningarna
tända med fast vitt sken, när tågväg eller växlingsväg
är lagd och låst. När fordon besätter tågvägen
eller växlingsvägen, förändras skenet till fast rött.
Centralt omläggbara växlar eller spårspärrar
Centralt omläggbar växel indikeras med två rektangulära
ljusöppningar, vilka normalt är släckta. När växeln
intar normalläge tänds ljus i den ena mot normalläget svarande
öppningen dela när växelns nummer är utpekat, varvid
skenet är hastigt blinkande, dels när växelns manövrering
är spärrad från knappsatsen vid Stockholm C, varvid skenet
är långsamt blinkande, dels ock när växeln ingår
som farväxel i lagd och låst tågväg eller växlingsväg,
varvid skenet är fast. När växeln intar omlagt läge,
tänds ljus i den andra mot det omlagda läget svarande ljusöppningen
under samma förutsättningar som ovan har angivits. När
växeln är under omläggning eller eljest är ur kontroll
tänds blinkande sken i båda ljusöppningarna. Vid utpekning
av växelns nummer blir i denna situation båda skenen hastigt
blinkande. Skenets färg är i samtliga fall röd, när
spårsträckan genom växeln är besatt av fordon och vit,
när sträckan är fri från fordon.
Centralt omläggbar spårspärr indikeras på samma
sätt som centralt omläggbar växel, dock att ljus ej tänds
i ljusöppning, enbart för att spårspärren ingår
i lagd tågväg eller växlingsvag. Skenets färg är
alltid vit, oberoende av om spårsträckan förbi spårspärren
är fri från fordon eller ej.
Enbart lokalt omläggbara växlar eller spårspärrar
Enbart lokalt omläggbar växel eller spårspärr indikeras
på samma sätt som centralt omläggbar växel eller spårspärr,
dock att indikering med långsamt blinkande sken ej finns. I de flesta
fall förekommer endast en ljusöppning, enär kontroll
av växeln eller spårspärren är behövlig endast
i dess ena läge, normalläge. När växeln eller spårspärren
är frigiven för lokal omläggning, kan ljusöppningarna
i växeln eller spårspärren ej tändas. I de fall där
elektrisk spårsträcka ej finns genom växel, är skenets
färg - liksom vid spårspärr - alltid vit.
Den rörliga Årstabron är i indikeringshänseende
hänförlig till enbart lokalt omläggbar växel.
Lokalomläggning av växlar eller spårspärrar
Invid varje växel eller spårspärr eller par av sådana,
som kan omläggas lokalt, är på spårplanen anordnad
en liten rund ljusöppning, som normalt är släckt samt märkt
med L. När växeln eller spårspärren är enbart
lokalt omläggbar, är ljusöppningen försedd med vit kantrand.
Ljuset i öppningen tänds med fast vitt sken, när växeln
eller spårspärren är frigiven för lokal omläggning.
Vid återtagning av frigivningen blir - under förutsättning
att växeln eller spårspärren även kan omläggas
centralt - det vita skenet långsamt blinkande och förblir så,
intill dess växeln eller spår spärren åter kan läggas
centralt. Vid utpekning av växelns eller spår spärrens
nummer tänds hastigt blinkande vitt sken i ljusöppningen, så
snart som växeln eller spårspärren är frigiven för
lokal omläggning eller är ur kontroll.
Fällbommar
Fällbomsanläggning indikeras vid - som här - två
spår över vägkorsningen med fyra runda ljusöppningar,
varav två är avsedda för indikering av läget hos bommarna
och två, en intill vardera spåret, är avsedda för indikering
av driftformen hos bommarna.
I den ena av öppningarna för indikering av bommarnas läge
tänds fast rött sken, när bommarna är uppe och i den
andra fast grönt sken, när bommarna är nere. Vid uppkoppling
av fällning eller lyftning av bommarna blir det röda resp gröna
skenet blinkande. När fällbommarna är i rörelse uppåt
eller nedåt eller eljest är ur kontroll, tänds långsamt
blinkande rött och grönt sken i dessa ljusöppningar.
I ljusöppningarna för bommarnas driftform tänds fast violett
sken, när automatdrift är anordnad, dvs när bommarna fälls
och lyfts automatiskt av på respektive spår framgående
tåg eller växlingsrörelse. När bommarna skall fällas
från manöverställare på plattform, men skall lyftas
automatiskt av framgående tåg eller växlingsrörelse,
dvs när plattformsdrift är anordnad, tänds i dessa ljusöppningar
fast gult sken. När fällbomsanläggnings nummer - vilka är
två, ett för vardera spåret - är utpekat, tänds
skenet i ljusöppningarna hastigt blinkande, varvid violett och
gult sken har ovan angiven betydelse, medan vitt sken betyder, att
varken automatdrift eller plattformsdrift är anordnad.
Delområden
För vart och ett av anläggningens 9 delområden är
på spårplanen anordnad en rund ljusöppning, som normalt
är släckt samt märkt med områdets nummer. Ljuset
i öppningen tänds med hastigt blinkande vitt sken, när områdets
nummer är utpekat. Intill denna ljusöppning är - därest
delområdet innehåller växlar - i vågrät rad
anordnade tre runda ljusöppningar, som normalt är släckta.
I den första öppningen, som är märkt med F, tänds
blinkande vitt sken, när fördröjd spärrning av omläggning
av växel eller spårspärr är förhanden inom området.
I den andra öppningen, som är märkt med M, tänds
fast rött sken, när motorström uttas till växel, spårspärr
eller fällbom inom området. I den tredje öppningen,
som är märkt med S, tänds fast vitt sken, när snösmältning
eller snöblåsning pågår inom området.
Därest snösmältningen eller snöblåsningen ej fungerar
på avsett sätt, visas det vita skenet långsamt blinkande.
För delområde 950 är anordnad ytterligare en rund ljusöppning,
som är märkt med L och normalt är släckt. Ljuset i
öppningen tänds med fast vitt sken, när den del av
ställverksanläggningen, som omfattar Sundbybergs stationsområde,
är frigiven för lokal manövrering.
Kontaktledningssektioner
Spänningstillståndet hos kontaktledningssektion indikeras
med rund ljusöppning, som normalt är släckt samt märkt
med sektionens beteckning. Ljuset i öppningen tänds med fast
vitt sken, när sektionen är spänningslös.
För övervakning av den utrustning som styr ovan angiven indikering,
är inom trekantig orange ram, centralt på spårplanen anordnade
två runda ljusöppningar, som normalt är släckta samt
märkta med S och M. Ljuset i öppningarna tänds med hastigt
blinkande rött sken, när fel uppträder i överföringssystemet
resp när avbrott inträder i någon av kontrollkretsarna.
Skenet släcks automatiskt, när normalsituation åter föreligger.
Kraftförsörjning mm
För övervakning av anläggningens kraftförsörjning
m m är inom fyrkantig vit ram, centralt på spårplanen
anordnade runda ljusöppningar, som normalt är släckta samt
sammanförda i 4 grupper, som avser utrustningar i Stockholm S,
inunder tågexpeditionen vid Stockholm C samt i Solna och Sundbyberg.
Inom samtliga grupper finns tre öppningar, som är märkta
med S 1 och S 2 samt J. Ljuset i dessa tänds med hastigt blinkande
rött sken, när strömavbrott inträffar i klenspännings-
och lågspänningskretsar för lokal säkerhetsutrustning
resp när jordfel inträffar i betydelsefulla säkerhetskretsar.
För anläggningens centrala utrustning inunder tågexpeditionen
vid Stockholm C finns därtill nedan angivna ljusöppningar, i
vilka hastigt blinkande rött sken tänds under följande förutsättningar.
S 3
Strömavbrott i kretsar för manöverutrustning
S 4
Strömavbrott i kretsar för tågnummerutrustning
S 5
Strömavbrott i kretsar för tågtidtryckning
S 6
Strömavbrott i kretsar för fjärröverföring med
fjb-utrustning
B
Blinkapparat för spårplan står stilla
L
Laddning av batteri är avbruten
R
Reservmaskin för matning av spårsträckor är inkopplad
Även inom gruppen för utrustningen i Sundbyberg finns ljusöppningar,
som är märkta med S 3, S 6 och L, i vilka hastigt blinkande rött
sken tänds under ovan angivna förutsättningar.
Dessutom finns ljusöppningar, som är märkta med M och
N, i vilka tänds ett fast rött resp vitt sken, när signaler
är ljusdämpade för mörkläggning resp när dvärgsignaler
är omkopplade till nattspänning. De centralt placerade ljusöppningarna
omfattar härvid den för Stockholm C stationsområde gällande
delen av ställverksanläggningen, medan den för Sundbyberg
gällande delen har utrustats med egna sådana öppningar.
Samtliga sken släcks automatiskt, när normalsituation åter
föreligger.
Tidgivning
Centralt i spårplanen är ett elektriskt ur infällt, som
är försett med röd centrumsekund. Uret har svarta tidsstreck
och svarta visare på vit botten.
Nästa avsnitt
Innehållsförteckning
Sidan om reläställverk av Cst-typ
Startsidan
Sidan uppdaterad den 10 november 2006